עשרות אלפי עסקים ברחבי הארץ ממשיכים לסבול מירידה משמעותית בהיקף המחזור וברווחים, אולם במשרד האוצר כבר מכינים תוכנית שתפחית את הפיצוי לעסקים המרוחקים עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה בחודש דצמבר. כך נודע ל-ynet. בנוסף, הפיצוי לאותם עסקים עדיין לא אושר גם לחודש נובמבר.
המשמעות היא שכל העסקים בערים באר שבע ואשדוד לא יקבלו עוד פיצוי מלא על הפסדיהם, אלא יקבלו פיצוי מוקטן כמו בכל שאר חלקי הארץ, למרות שהם קרובים לרצועה והירי עליהם נמשך לסירוגין יותר מאשר על רוב יישובי מרכז הארץ.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהבית שספג פגיעה ישירה מרקטה בבאר שבע
תיעוד מהבית שספג פגיעה ישירה מרקטה בבאר שבע
תיעוד מבית שספג פגיעה ישירה מרקטה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
יצוין כי עד היום אלפי עסקים ברחבי הארץ עדיין לא קיבלו כל פיצוי על הפגיעה הקשה בעסקיהם בחודשיים הראשונים של המלחמה, אף שאנו כבר כמעט שבועיים בתוך חודש דצמבר. כעת צפויה עוד החמרה ביחס לפיצוי על הנזקים לעסקים בדרום הארץ, כאשר הכוונה היא להמשיך את התוואי של מתן 100% פיצוי על הפגיעה בעסקים רק עד 22 ק"מ, כך שרק הערים נתיבות ואופקים יישארו בתוך המתווה, אך לא הערים הגדולות באר שבע ואשקלון, שבשתיהן חיים קרוב ל-350 אלף תושבים.

עד כה הוגשו 165 אלף בקשות של עסקים לסיוע

מרשות המיסים נמסר היום (ד') ל-ynet כי עד כה הוגשו כבר כ-165 אלף בקשות של בעלי חברות, בתי עסק וחנויות לתשלום פיצויים מקופת המדינה להפסדים שלהם בחודש הראשון של המלחמה, אוקטובר, וההערכות הן ששווי הפיצויים יגיע לכשמונה מיליארד שקל. הארכת התוכנית לדצמבר אמורה הייתה לעלות לתקציב המדינה, שנכנס כבר לגירעון גדול, על פי ההערכות באוצר, עוד כ-5 מיליארד שקל.
אי הארכת התוכנית פירושה למעשה שהפיצוי המורחב שהובטח לעסקים עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה, כולל ההרחבה לערים באר שבע ואשדוד, יבוטל כליל, ויישאר פיצוי רחב רק בהתאם לחוק הקבוע הקיים ליישובים במרחק של 0 עד 22 ק"מ מרצועת עזה, כולל ההרחבה לעיר אשקלון. כל שאר העסקים ברחבי הארץ יזכו רק לפיצוי מוקטן יותר מזה הרחב שיינתן לישובים הקרובים לגבול, כפי שהיה עד כה.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא, אך המגמה היא לא להמשיך בפיצוי עד 40 ק"מ, כיוון שהירי על באר שבע, אשדוד ויישובים נוספים הרחוקים יותר מהרצועה פסק כמעט כליל בדצמבר וממילא קיימת התאוששות משמעותית במשק בשבועות האחרונים.
בתוך כך, רשות המיסים פתחה היום (ג') לטובת בעלי עסקים ביישובי ספר עד 7 ק"מ מהגבול עם עזה בדרום ויישובי קו הגבול עם לבנון בצפון את האפשרות להגיש בקשה למקדמה לפיצויים עבור הנזק העקיף שנגרם להם בשל המלחמה גם עבור חודשים נובמבר-דצמבר.
למקדמה זכאים בעלי עסקים ביישובי ספר בדרום ובצפון הארץ שפונו לפני החלטות הממשלה וביישובי ספר באזור קו העימות בהתאם להנחיות התגוננות של פיקוד העורף והנחיות תנועה של פיקוד צפון, ונגרם להם נזק עקיף בשל המלחמה ועומדים בתנאי הזכאות לתשלום פיצויים לפי תקנות מס רכוש, בכלל זה הפסקת פעילות. רשימה מלאה של הישובים המזכים במקדמה מופיעה באתר רשות המיסים.
על מנת לקבל את המקדמה, בעלי העסקים מתבקשים להודיע שהם מבקשים מקדמה ולהצהיר כי בהמשך יגישו תביעה (ומסכום הפיצויים יופחת סכום המקדמה). רשות המיסים, על סמך הנתונים שבידה, תערוך חישוב בשני מסלולים (שכר ומחזורים) ותשלם את המקדמה המקסימלית (למעט בעלי עסקים מענפים מסוימים שיקבלו מקדמה לפי תחשיב של מסלול שכר).
תקרת המקדמה עומדת על מיליון שקל, וניתן להגיש בקשות למקדמה עד 31 בינואר 2024. לאחר מכן, ולאחר הגשת הדוחות התקופתיים, ניתן יהיה להגיש תביעה לפי תקנות מס רכוש וקרן הפיצויים.
לפי החוק, בעלי עסקים ביישובי ספר שנגרם להם נזק כלכלי בשל מלחמה יכולים לתבוע פיצוי מלא בגין הנזק הכלכלי שנגרם להם - נזק עקיף. מתוך רצון לסייע לבעלי עסקים אלו בהתמודדות עם המצוקה התזרימית שנוצרה להם כתוצאה מהמלחמה, מאפשרת קרן הפיצויים ברשות המיסים לאותם עסקים ביישובי ספר, בדרום ובצפון הארץ, להודיע על נזק ולבקש מקדמה לפני הגשת תביעה. ב-22 באוקטובר פתחה הרשות את האפשרות להגיש בקשות למקדמה עבור חודש אוקטובר ועתה, לאור התמשכות הלחימה, ובכדי להקל על העסקים נערכה הרשות לאפשר בקשת מקדמה בבקשה אחת עבור שני החודשים נובמבר ודצמבר.

המתווה שתקף לחודשים אוקטובר ונובמבר

מליאת הכנסת אישרה לפני שבועות אחדים את המתווה המורחב שיזמו במשרד האוצר למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, כאשר עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק כקבוע בחוק, וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.
על פי המתווה הקיים אך ורק, לפי שעה, לחודשים אוקטובר ונובמבר, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף שקל עד 400 מיליון שקל כאשר קיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023.
המתווה הקיים הוא כזה:
עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12,000 שקל - 300,000 שקל בשנה: עסקים אלו יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק. לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל, 3,150 שקל לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף שקל ו-4,200 שקל לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף שקל). עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300,000 שקל - 400 מיליון שקל בשנה, יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 22-7 אחוז בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים להם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה.
3 צפייה בגלריה
(משרד האוצר)
הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף שקל עד 100 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף שקל. לעסקים עם מחזור של 300-100 מיליון שקל - תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון שקל. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 400-300 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
(משרד האוצר)
רשות המיסים תאפשר הגשת תביעות מקוונות למענק עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת, בחודש שעבר. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דו"חות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר - אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין.

גם הקלות החל"ת לדצמבר עוד מחכות לאישור

עד כה עוד לא הוארכו גם כל ההקלות ליוצאים לחל"ת, שלמעשה לא זכאים להן לחודש דצמבר, אלא אם החוק יאושר בקרוב בכנסת. ניתן יהיה לאשר בחקיקה את המשך התנאים המקלים גם רטרואקטיבית.
התנאים ליוצאים לחל"ת שהסתיימו בסוף חודש נובמבר הם אלה:
  • הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים עד לקבלת דמי האבטלה.
  • הארכה אוטומטית של ימי האבטלה למי שניצל 180% מימי הזכאות ב-4 השנים האחרונות.
  • הפחתת תקופת החל"ת המינימלית עד לקבלת דמי אבטלה מ-30 ל-14 יום.
  • תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה קוצרה ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים.
  • ביטול 5 ימי המתנה לתחילת קבלת דמי החל"ת.
  • ביטול גבייה מהמעסיק בתקופת החל”ת בסך של 350 שקל.
  • הארכת חל"ת אוטומטית ל-200 אלף המפונים מיישובי הדרום והצפון.
  • מענק מיוחד לבני 67 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם.
  • ביטול ספירת ימי החל"ת למניין 60 יום למניעת פיטורין עבור נשים שחזרו מחופשת לידה.
  • קביעת מודל ייעודי לחישוב דמי אבטלה לעובדים שהינם עצמאיים ושכירים.
על פי החוק שאושר בממשלה ובכנסת הקלות אלו יתקיימו בתקופה שבין 7.10 - מועד פרוץ המלחמה - ועד ל-30.11. מועד היציאה לחל"ת שנקבע לפי שירות התעסוקה יהיה החל מהיציאה בפועל של העובד לחל"ת.
בינתיים נודע שנשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, פנה היום לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וקבל על תיקון אחר לחוק מס רכוש וקרן הפיצויים שיזם משרד האוצר ושעלול לגרום נזק לחלק מהעסקים שזכאים לפיצוי בגין חודש נובמבר, אך לא יקבלו פיצוי לחודש דצמבר. הדבר נובע מכך שחודש נובמבר ודצמבר צורפו יחד במעין ממוצע, שימנע מהם פיצוי, אם העסק התאושש בחודש דצמבר.