תקופת ההתמחות, הסטאז', מהווה חלק בלתי נפרד ומשמעותי ביותר במהלך לימודי הרפואה. מדובר בשנה, שבה הסטודנטים מכירים לעומק את המקצוע ואת המערכת הרפואית, ואף מתנסים מקרוב במחלקות בעלות אופי שונה והתמחויות שונות בבית החולים. במילים אחרות, הסטאז' הוא השלב שבו הסטודנטים עוברים מהחלק התיאורטי של לימודיהם האקדמיים - לשלב המעשי, לאחר שנים ארוכות של לימוד בבתי ספר לרפואה בארץ או בעולם, ולכן מדובר בשיאו של התואר.
על רקע מחאת הסטודנטים – "מחאת 26 שעות", שאנו עדים לה במהלך השנה האחרונה, בולטת ביתר שאת תחושת הקיפוח שחשים חלקם. העובדה שהמתמחים נדרשים למשמרות סיזיפיות של 26 שעות, והדרישה שלהם, בצדק יש לומר, לקצר אותן ל־16 שעות, נופלות לדבריהם על אוזניים ערלות. חלקם אף חשים כי ההסתדרות הרפואית (הר"י) אינה מייצגת את האינטרסים הייחודיים שלהם.
5 צפייה בגלריה
 מתמחים ביום גיבוש
 מתמחים ביום גיבוש
מתמחים ביום גיבוש
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית)
קשה לתאר את המערכת הרפואית ללא מתמחים - שחלקם כבר הניחו את המפתחות על השולחן והלכו הביתה - כמו שקשה שלא להבין את מצוקתם האמיתית. אז מה עושים כדי לא לאבד אותם מהתחלה, איך מאתרים את המצטיינים שביניהם, והופכים אותם לדור העתיד ברפואה? והכי חשוב - איך מעניקים להם ארגז כלים שיסייע להם במהלך כל התקופה הקשה של ההתמחות ובהמשך הדרך, ולתמוך בהם שלא ייפלו?
במרכז הרפואי "מאיר" מקבוצת "כללית" שמים על כך את הדגש. לפי נתוני משרד הבריאות, המרכז הרפואי "מאיר" נחשב בין שלושת בתי החולים המובילים בביקוש לסטאז' מצד סטודנטים לרפואה, לצד בתי החולים איכילוב ובילינסון, ובכל שנה מצטרפים אליו כ־80 סטאז'רים חדשים.
בתקופה האחרונה פועלת במרכז הרפואי "מאיר" תוכנית שפותחה במיוחד כדי לתת מענה לכל השאלות האלה - "מרו"ם" שמה: מצוינות, רפואה ומחקר.

להתרומם עם מרו"ם

מרו"ם היא תוכנית מנטורינג ומצוינות, הפועלת רק במרכז הרפואי "מאיר". במסגרת זאת המרצים מאתרים סטאז'רים מצטיינים ומכשירים אותם עקב בצד אגודל כדי להוביל את עתיד הרפואה בישראל. "תוכנית מרו"ם למצוינות, רפואה ומחקר פותחה ב'מאיר' מתוך ההבנה, כי יש להשקיע ולטפח את הסטאז'רים באופן אישי", מסביר ד"ר גיא טופז, מנהל התוכנית. לדבריו, היא "נועדה לאתר רופאים ורופאות מבטיחים, ולהעניק להם מסגרת להתפתחות אישית, קלינית ומחקרית".
5 צפייה בגלריה
ד"ר גיא טופז
ד"ר גיא טופז
ד"ר גיא טופז
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית)
מה המסגרת הזאת כוללת?
"במסגרת התוכנית, המשתתפים עוברים ימי עיון קבוצתיים, ימי הדרכה אישיים, ימים קליניים בתחומים שונים, והם גם משתלבים בעשייה בבית החולים על כל גווניה".
בפועל רק כ־15 סטאז'רים וסטאז'ריות מתקבלים לתוכנית מדי שנה. לכל אחד ואחת מהם מוצמד מנטור או מנטורית, שהם בעצמם מתמחים מובילים בבית החולים וצברו ניסיון מקצועי.
"סטודנטים לרפואה המגיעים לסטאז' בבתי החולים הם רופאי העתיד", כך מסביר מנהל המרכז הרפואי "מאיר" ד"ר ירון מושקט, את ההשקעה ואת הרקע להקמת התוכנית, והוא מפרט: "הסטאז' היא תקופה משמעותית מאוד בחייו של כל רופא. במהלכה עושים הרופאים הצעירים את צעדיהם הראשונים ב'עולם האמיתי' ונחשפים לראשונה ללא מעט דילמות ואתגרים מקצועיים ורגשיים. לכן חשוב לנו מאוד שהחוויה שלהם כאן תהיה מעשירה מכל הבחינות, והתוכנית מיועדת לכך".
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית)
"כדי להיות רופא צריך לעבור מסלול מקצועי ארוך ומרובה צומתי החלטה", הוא מסביר. "במהלך הדרך נדרשים הרופאים לשפר את המיומנויות המקצועיות שלהם, לרכוש ידע, לקבל לא מעט החלטות מקצועיות ולהתמודד בכל יום עם חוויות רגשיות ועם דילמות אנושיות ואתיות. לא פשוט, בטח לא עבור רופא צעיר בתחילת דרכו".

ליווי מקצועי אישי

ועם כל כך הרבה מהמורות שנקרות בדרכו של כל מתמחה עד לקבלת תואר הדוקטור, נשאלת השאלה כיצד באמת תוכנית מרו"ם מסייעת לו?
ד"ר טופז מסביר: "באמצעות התוכנית, שכל מחזור בה אורך תשעה חודשים, הסטאז'רים שלנו זוכים לקבל הכשרה נוספת וליווי לאורך הדרך, כשהמטרה היא להפוך אותם לרופאים טובים יותר ולאפשר להם להשתלב בהובלת העשייה המחקרית והקלינית ובתפקידי ניהול עתידיים של בית החולים".
מה ההבדל ביניכם לעומת הכשרת סטודנטים המתמחים בבתי חולים אחרים?
"בשונה מתוכניות דומות המוצעות בבתי חולים אחרים ברחבי הארץ, ייחודה העיקרי של תוכנית מרו"ם הוא בכך שהמנטורים המלווים את הסטאז'רים הם רופאים מתמחים ומצטיינים שעובדים גם הם במרכז הרפואי 'מאיר'. הבחירה במתמחים מצטיינים לשמש כמנטורים עבור הסטאז'רים היא כמעט טבעית. מאחר שחוויית הסטאז' שעברו המתמחים בבית החולים שלנו עדיין טרייה אצלם, הם יוכלו להזדהות יותר עם הדילמות העומדות בפני הסטאז'רים ולהנחות אותם בצורה הטובה יותר".
לטובת כל מחזור של התוכנית נבחרים בקפידה כ־15 רופאים מתמחים ותיקים (בהתמחות ראשונה או התמחות על). המתמחים עוברים במהלך שנת העבודה תהליך קבוצתי, ששם דגש על חינוך רפואי, ליווי ותמיכה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית)
במסגרת התוכנית עוברים הסטאז'רים תהליך הכשרה וליווי במספר תחומים:
- ליווי מקצועי אישי למתן תמיכה והכוונה בכל הנוגע להתלבטויות הקשורות למקצוע. למשל: שאלות בנוגע לתחומי ההתמחות ולעתיד המקצועי, או להתמודדות עם סיטואציות ודילמות רפואיות.
- הכשרה רפואית, הכוללת הרצאות וסדנאות בתחומים קליניים שונים. אחת לחודש מתלווה כל אחד מהסטאז'רים לרופא בכיר בבית החולים, כגון מנהל טיפול נמרץ לב, מנהל טיפול נמרץ נשימתי, מומחה בעור וכו'. הימים הקליניים האלה חושפים את הסטאז'רים לתחומים חדשים, ומאפשרים להם לחוות את המקצוע הלכה למעשה וללמוד מהטובים ביותר בתחום.
- כמו כן פיתוח עבודות מחקר, שבמהלכן כל סטאז'ר מבצע עבודת מחקר, כשהוא מתלווה לאחד מהפרופסורים המובילים של בית החולים.
- מלבד הפן המקצועי והמחקרי, התוכנית שמה דגש גם הכשרה מנטלית, שבמסגרתה זוכים הסטאז'רים להרצאות וימי עיון בתחומים חשובים, כמו התמודדות עם המוות, רפואה מגדרית וכו'.

הכול עניין של כימיה

במסגרת התוכנית, ההתאמה בין סטאז'ר ומנטור נעשית בראש ובראשונה על סמך מאפיינים אישיותיים. ההתאמה המקצועית, קרי התמחות המנטור והשאיפה להתמחות של הסטאז'ר, תופסים מקום משני.
ומה מרוויח מכך המתמחה? קודם כל מדובר בדמות שנמצאת שם עבורו. המנטור הוא למעשה הגשר לאותם ערכים מוספים שהסטאז'ר יחליט (יחד עם המנטור) שהם החשובים ביותר, מבחינתו. הדגשים יכולים להיות מגוונים: בחירת התמחות, ניהול זמן, שיפור יכולות קליניות, שילוב התמחות־משפחה, אתיקה ברפואה וכו'. הדרך הזו, שמתחילה בבניית התוכנית התפורה באופן אישי לסטאז'ר, דרך יעדים ברורים ותוכנית מפורטת וביצועה - טוענים מנהלי התוכנית, מהווה מקור ללמידה ולסיפוק משמעותי גם עבור המנטור.
5 צפייה בגלריה
(צילום: רמי זרנגר)
הסטודנטים מרוצים. "ההתמחות ב'מאיר' הייתה עבורי חוויה אדירה", מעידה אור עדן עמיחי, סטאז'רית במסלול הרביעי של תוכנית מרו"ם. "זאת הייתה שנה מרתקת, מלמדת, הזדמנות מדהימה להתנסות ולהתפתח, להגדיל ראש ולתרום. יש ב'מאיר' אווירה ביתית ומשפחתיות, כולם מכירים, הסטאז'רים אדירים, ויחד אנחנו קבוצה חזקה עם הרבה ביטוי בבית החולים".
מה תרמה לך התוכנית?
"תוכנית מרו"ם בעיניי היא הזדמנות להתפתח בהמון מישורים - חברתית, קולגיאלית, לימודית, חשיפתית. מדובר במסגרת שמעודדת התפתחות וצמיחה אישית, מסגרת להכיר בה חברים טובים להמשך הדרך, ומסגרת שפשוט מאפשרת לי להבין יותר דברים על עצמי ועל החיים כרופאה".
"מבחינתי, הסטאז' ב'מאיר' זאת הזדמנות מצוינת להתפתח ולהתנסות מבחינה מקצועית", מוסיף המתמחה איתמר אורן. "אני מרגיש שכל רצון שלי ללמוד ולדעת עוד מקבל כאן מענה ראוי. זה גם מקום מדהים מבחינה חברתית - האווירה בין הסטאז'רים מפרגנת, חברית ומהנה".
ותוכנית מרו"ם?
"התוכנית בשבילי זה מקום שבו אני יכול לתת ליצירתיות ולסקרנות שלי להתפרע - להתנסות וללמוד את כל הדברים שאני מרגיש שחסרים לי בהכשרה שלי כרופא לעתיד".

התמחות בתקופת הקורונה

בעיצומה של תקופת הקורונה, ועל אף האתגר שבכך, יצא לדרך המחזור השלישי של התוכנית. ד"ר טופז מספר, כי "בשנה האחרונה קיימנו תהליכי מנטורינג חשובים ומשמעותיים, ומדי חודש אף ערכנו ימי עיון מלאים בתכנים מרתקים".
למשל?
"החל בנושאי היפנוזה רפואית, דרך שבועת היפוקרטס ועד רפואה מרחוק והצצה לעולם החדשנות. היציאה לדרך בתקופת הקורונה – עם תחושת הקטסטרופה והמתח האינסופי שהיו באוויר – טומנת בחובה אמירה ארגונית בכך שתוכנית מרו"ם היא תוכנית מנהיגות – וככזו, העשייה שלנו היא לא רק לטובת ההכשרה של המשתתפים, אלא גם מהווה סמן מוביל לסובבים אותנו.
"המרכז הרפואי 'מאיר' מקצה משאבים אדירים בהכשרת הרופאים הצעירים, ואנו גאים להמשיך ולהיות בין בתי החולים המבוקשים מצד סטודנטים לרפואה. אנו שמחים להציע להם סטאז' משמעותי ועשיר עם הכשרה אקדמית ברמה הגבוהה ביותר, ואין זה פלא שלמעלה מ־50% ממתמחי 'מאיר' הם בוגרי הסטאז' שלנו".