בשיתוף אתר "המקצוענים"
זכוכית היא הרבה יותר מחומר גלם. תכנון חכם של פתחי הבית, יכול לעשות פלאים לחווית המגורים בו ולחיבור בין הפנים לחוץ. השימוש בזגוגית, גם מאפשר לכם להגדיל את מספר החדרים בבית, אפילו שזה נעשה בצורה מעט מלאכותית. אה, והוא גם מאפשר ליצור אשליה של מרפסת, למי שחלם על כזו. הנה כמה רעיונות למה שזכוכית יכולה לעשות לעיצוב הבית.
17 צפייה בגלריה
(צילום: שי אפשטיין, באדיבות קליל.)

מכף רגל ועד תקרה: יותר קיר מחלון

חלון זה מכונה בעגה המקצועית חלון 'רצפה-תקרה', וכשמו כן הוא, מותקן מהרצפה ועד לתקרה. הוא מאפשר ניצול מקסימלי של מפתח הבית, והוא מעין קיר זכוכית המשדר יוקרה ומחבר בצורה מקסימלית את הפנים לחוץ.
הוא מקושר בעיקר לסגנון העיצוב המודרני-מינימליסטי, ומאפשר בידוד טוב תרמי ובידוד רעשים.
"למרות שמדובר במערכות בעלות מראה מינימליסטי ונקי, הרי שהן כרוכות בתכנון מדויק וביישום מקצועי", מסביר כספין.
"בשונה מחלון שניתן להחליף בקלות, הרי שחלון רצפה-תקרה הוא חלק מהקונסטרוקציה של הבית, ודורש תכנון מקדים והקפדה יתרה, המשלבת מגוון של בעלי מקצוע שעובדים בשיתוף-פעולה".
17 צפייה בגלריה
(צילום: שי אפשטיין, באדיבות קליל.)

מסגרת לטבע: כי הנוף הוא התמונה הטובה ביותר

החלון הכי יפה הוא זה שהנוף הנשקף ממנו גורם לך לרצות לצאת החוצה. כי ככה זה, הטבע יודע לצלם את עצמו, ואנחנו רק צריכים לשים לו מסגרת.
17 צפייה בגלריה
(צילום: סנטנדראו לוסיאנו, באדיבות קליל.)
בייחוד אם אתם מתגוררים מחוץ לעיר, וזוכים לחיות בנוף מדברי או הררי. במקרה כזה, זה יהיה ממש בבחינת 'פשע' להשאיר את הטבע מחוץ לבית.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גל: "בכדי לנצל את הנוף של המפתח, מומלץ ליצור חלון שלא יגנוב את תשומת הלב, ויכלול מסגרת עדינה עם פרופילים במראה נקי ודק. לא כדאי לבחור בחציצת הזכוכית עם פרופילים מרובים, וכדאי לעשות כבוד למראה הנשקף מהחלון".

בין דלת לחלון: חיבור בין הפנים לחוץ

ישנם בתים, שלא משנה עד כמה הם מפוארים ומעוצבים, הדבר הכי יפה בהם הוא לא מה שקורה בתוך הבית, אלא הטבע הנשקף לתוכו ומתפרץ פנימה.
17 צפייה בגלריה
(צילום: שרון צרפתי, באדיבות קליל.)
אם יש חצר מטופחת, או נוף מרהיב מהחלון, אין שום סיבה להסתיר אותם עם וילונות ועם פרופילים מגושמים. ויטרינת זכוכית מרשימה ופתח יציאה יצרו נקודת מבט שתאחד את החללים למופע אחד גדול ומרשים.
"גם כאן, כדאי להשקיע בבידוד תרמי ואקוסטי. כך, תשאירו את הרעש ואת החום והקור בחוץ", מדגיש כספין.
17 צפייה בגלריה
(צילום: מושי גיטליס, באדיבות קליל.)

17 צפייה בגלריה
(צילום: מושי גיטליס, באדיבות קליל.)

בין פתוח לסגור: קירות זכוכית בתוך הבית

לצד המעבר לחללי אופן-ספייס, גובר גם הצורך בפינות שיהיו יותר 'מנותקות' מהחלל הציבורי בבית.
פינת עבודה, פינת לימוד, פינת קריאה ופינת משחקים לילדים. במקום לסגור דלת, וליצור הפרדה וריחוק בין בני הבית, ניתן להיות בלי ולהרגיש עם.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
חלל שקוף וסגור, יאפשר את אותה פרטיות וריכוז, גם מבלי לפגוע בקשר העין בין בני-הבית. פתרון זה, יאפשר גם חדירת אור טבעי מחללים אחרים בבית, ויהפוך את השהות באותו החדר הסמוך להרבה יותר נעימה והרבה פחות חנוקה וכולאת.
"חשוב לאפיין את חלל הפנים על מנת לעשות שימוש נכון לא רק במיקום הקירות השקופים, אלא גם בצורות הפתיחה שלהן", ממליץ כספין.
"בנוסף, קיימים פתרונות זיגוג שמשפרים משמעותית את האקוסטיקה ואת הבידוד התרמי של אותו החלל. וכך, למרות שניתן לראות מי נמצא שם, לא ניתן לשמוע אותו או להפריע לו".

פינה שקופה

אתם מכירים אותם, את החדרים השווים ביותר במלון. אלה שכוללים שני כיווני אוויר, מרפסת פינתית או חלון רביצה המשקיף לנוף פנורמי.
תוכלו לבחור נקודה מתאימה בבית, כזו שהנוף הנשקף ממנה יפה (אל חצר או אל נוף אורבני), ולהפוך אותה לפינה שקופה.
"פינה נקייה יוצאת אפקט של נוף פנורמי, ומאפשרת חיבור מושלם בין החוץ לפנים", אומר גל.
טיפ ליישום: "כדאי להשתמש בזכוכית טריפלקס, על מנת להגיע לחיבור ולשקיפות מושלמת בין משטחי הזכוכית", מציע כספין.
17 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ )
פינת לכוס קפה של בוקר או לקריאת ספר
ספסל עם כריות המשקיף אל הרחוב או אל הגינה, פינת ישיבה בקיר הסמוך לפינת האוכל או אפילו ניצול של פינה 'מתה' בבית, לצורך רביצה, קריאה או בהייה.
כי ככה זה, במרוץ החיים המוטרף שבו אנו חיים, לעתים הדבר שהכי כיף לעשות הוא פשוט 'כלום'. להיות. לבהות. לשתות כוס חמה ולהתרפק על כוחו הרגע הזה.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשביל שרגעים כאלה יקרו, צריך ליצור להם תפאורה. לא חייבים להיכנס לשיפוץ מקיף של הבית, ולעתים כל שנדרש הוא רק שינוי של חלון אחד ויצירת פינה מזמינה ומאובזרת.
כדאי לבחור חזית שתתאים לשהות בה לאורך כל ימות השנה (ביחס לכיוון השמש), וככל הניתן עם חיבור לנוף החיצוני.
"היופי בפינה כזו היא שמצד אחד היא מאפשרת להתחבר אל החוץ, ומצד שני בעזרת בידוד תרמי ואקוסטי, ניתן לשמר את החוויה האינטימית המאפיינת חלל ביתי", מסביר גל.
כספין: "בחלל זה, כדאי ליצור מנגנוני פתיחה, על מנת ליהנות גם מזרימת אוויר".
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שתי קומות, קיר שקוף אחד
בחללים כפולים (דירת דופלקס או בית פרטי עם שתי קומות), יש יתרון גדול לקיר זכוכית מרשים המחבר את שני החללים האלו. זה יכול להיות קיר בתוך הבית או קיר שמפריד בין הפנים לחוץ.
גל: "זהו קיר כוח דרמטי, שמחבר את הבית אל העולם שבחוץ בצורה מאוד מורגשת. כזו, שלא ניתן להתעלם ממנה כשנכנסים אל תוך הבית".
נכנסים פנימה, אך בפועל מרגישים שיוצאים החוצה אל העולם. ככל שהבית גבוה יותר, והנוף האורבני הנשקף ממנו עוצמתי יותר, כך התחושה שמתקבלת היא דומיננטית יותר.
כספין: "בין אם מדובר בחלון זכוכית מאורך או בקיר זכוכית כפול וגדול, הרי שיש לוודא שהוא עומד בעומסי משקל גבוהים, ועדיין ניתן לפתוח אותו בקלות, וליהנות משימוש ומתחזוקה נוחים".

רגליים על הקרקע והראש בעננים: חלון שמאפשר הצצה לשמיים

בעליות גג ובחללים ציבוריים בהם הגינה היא מוטיב דומיננטי, נהוג לעשות שימוש בסוג זה של חלון. חלון זה מאפשר לדעת בדיוק מה מזג-האוויר בחוץ, ליהנות מתחושה של 'סוכה' מעל הראש ולהתחבר יותר לשעות היממה ולקצב הטבעי של החיים.
"רצועת חלון מסוג זה היא אלמנט עיצובי שאופייני בסגנון הבאוהאוס", אומר רובי גל, עיצוב מוצר וחדשנות בקליל. "אזור המדרגות יוצר מפל אור ותאורה אחידה".
טיפ ליישום: "כדאי לשלב כנף חלון נפתח, ובחלקו העליון חלון קיפ בפתיחה חשמלית", ממליץ גיל כספין, מהנדס קליל מנהל מחלקת ייעוץ טכני בקליל. "כך, ניצור סירוקלציה של אוויר ונהנה מאוורור טבעי".

חלון שנפתח רק בחלקו

לא כל חלון חייב להיפתח לגמרי, והשימוש ב"קבועים" (בעגה מקצועית), מאפשר למקסם את גודל פתחי הזכוכית, וליצור אשליה של חלון גדול יותר.
"מבחינת העיצוב, הרי ששימוש בפרופילים מודגשים במרכז החלון (בסגנון לופט תעשייתי או בסגנון סקנדינבי) מוסיפים אלמנט המעשיר את הלוק הכללי של החלל", מפרט גל.

כמו בבית-מלון, רק באופן שיותאם ליומיום

מה שהתחיל כאילוץ עיצובי, שנועד לשוות לחדרי מלון אשליה שהם גדולים ומרווחים יותר, הפך להיות טרנד שעומד בפני עצמו גם בחללים גדולים מטבעם.
ההפרדה שבין חלל השירותים והמקלחת לבין אזור השינה, הפך להיות פופולארי מאוד בסוויטות הורים. ואולם, זכוכית שקופה לא מתאימה לכל אחד. וגם מה שיכול להרגיש נעים למשך כמה לילות בחופשה השנתית, לא בטוח יעמוד במבחן המציאות היומיומי.
17 צפייה בגלריה
(צילום: ליאור שניידר, באדיבות קליל.)
לשם כך, ניתן לעשות שימוש בזכוכית בחלק מאזורי ההפרדה (באזור חדר ארונות שקוף, למשל), או להשתמש בזכוכית אטומה יחסית בחלקה או לאטום רק את פינת האסלה או את המקלחון.
ישנם מספיק פתרונות מתקדמים לשלב את הזכוכית וליצור חלל פתוח ומואר יותר, גם מבלי לפגוע בצורך בהצללה ומבלי לפגוע בתחושת פרטיות, גם בין בני-זוג.
17 צפייה בגלריה
(צילום: ליאור שניידר, באדיבות קליל.)

אשליה של מרפסת

הקורונה גרמה לרבים להשתוקק למרפסת. בהיעדר מרפסת בפועל, רבים אימצו לעצמם את החציצה בסלון, באופן שיוצר אשליה של חלל חיצוני, בתוך החלל הפנימי.
"ההפרדה בין החללים, צריכה להיעשות בתחושה שלא פוגעת במרחבה הפנימי ובזרימה העיצובית", אומר גל. "מומלץ לעשות שימוש בזכוכית קבועה ובשילוב של מנגנוני ציר".