בשיתוף "המקצוענים"
קוד לבוש וקוד אתי לקבלני שיפוצים, אחריות של שנה לפחות על שיפוץ מסכום של מעל 20 אלף שקל, כללי בטיחות במהלך העבודות והגברת המודעות לסיכוני פועלים בשטח. אלו רק חלק מהשינויים שעובר ענף השיפוצים בימים אלו. מה כבר עבר, מה תקוע בכנסת ומה על הכוונת? לפניכם סקירה על מצב הענף.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"איך יכול להיות שחוק שמעניק אחריות על השיפוץ נופל בקריאה שלישית?"

בכל הנוגע לענף השיפוצים, החקיקה בישראל עדיין מפגרת מאחור. חובת עבודה עם רישיון, אכיפת כללי בטיחות בעבודה וחובת אחריות על השיפוץ – כל אלו עדיין לא הוסדרו בחוק, ולכן שוק השיפוצים, עדיין נחשב לשוק פרוץ.
"לפני מספר שנים הגשנו הצעת חוק לגבי אחריות על עבודות שיפוצים, והוא עבר קריאה ראשונה ושנייה, ונפל בקריאה שלישית", אומר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים.
"לפי החוק, כל עבודת שיפוצים בהיקף של מעל 20 אלף שקל, תחייב את הקבלן באחריות של שנה. זהו חוק צרכני חשוב, שמפתיע מאוד שהוא נפל. הוא מחויב המציאות, והוא נפל רק בגלל שהפוליטיקה ניצחה את ההיגיון הבריא".
לדבריו, "נכון להיום, חברת הכנסת מיכל שיר סגמן לקחה את קידום החוק לטיפולה, ובימים אלו אנו מכינים טיוטת הצעת חוק חדשה, ומאמינים שזה רק עניין של זמן עד שהחוק הזה יעבור".
מה הצרכנים יכולים לעשות, במקום שבו החוק לא מגן עליהם?
סיב: "גם כשיהיה חוק, נצטרך לראות מה מידת האכיפה שלו. ככל שיעשו יותר פעולות אכיפה בתחום השיפוצים, כך זה יתמרץ גם את הקבלנים וגם את מזמיני העבודה, לפעול בהתאם לחוק ובצורה בטוחה. לצערנו, אין לנו אפשרות לאכוף את הנושאים האלה, אלא רק להמליץ עליהם בפני קבלני השיפוצים הרשומים. ואולם, גם לצרכנים יש מה לעשות. למשל, בכל הנוגע לאחריות קבלני השיפוצים על השיפוץ, כבר בשלב ההתקשרות הצרכנים יכולים לכלול סעיף מפורש שמחייב אחריות של שנה לפחות על כלל העבודות".
7 צפייה בגלריה
בתמונה: ערן סיב.
בתמונה: ערן סיב.
בתמונה: ערן סיב.
(צילום: סיון פרג')

על הכוונת: הסדרת ענף האיטום והאינסטלציה

עוד הסדרה שעומדת על הפרק היא בתחום האיטום והאינסטלציה. אחרי שרק לפני שנתיים הוסדר תחום טכנאי המיזוג, המחייב אותם להחזיק ברישיון, נראה שגם תחומים אלו צפויים לעבור הסדרה.
"בשביל להיות קבלן שיפוצים רשום, יש צורך ב-5 שנות ניסיון בענף", מציינת עו"ד נטלי שמעון ויינשטיין, מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים.
7 צפייה בגלריה
אחד הכשלים הגדולים בענף: בעיות רטיבות בשל כשלי איטום
אחד הכשלים הגדולים בענף: בעיות רטיבות בשל כשלי איטום
אחד הכשלים הגדולים בענף: בעיות רטיבות בשל כשלי איטום
(צילום: shutterstock)
"כמו כן, יש צורך להיות עם תיק עוסק מורשה (או חברה בע"מ), ניסיון בפרויקטים משמעותיים (בהיקף של לפחות 15 אלף שקל לפרויקט), ועמידה במבחנים מקצועיים בתחומי האיטום, הצבע, עבודה בגובה, בטיחות, ריצוף וחיפויים. כיום, קיימים בישראל מעל 15 אלף קבלני שיפוצים שאינם רשומים. אמנם אין חובת רישום של קבלני שיפוצים בעבודות שההיקף שלהן הוא עד 47 אלף שקל, אך ישנם תחומים שבהחלט מחייבים הסדרה, ללא קשר לסכום.
לדבריה, "אין סיבה שלא יהיו מבחני כניסה לתחומי האינסטלציה והאיטום. אלו שני תחומים מורכבים, שמחייבים ידע והכשרה מעשית, והנזק שיכול להיגרם לתשתיות המבנה הוא עצום. הסדרת ענפים אלו, ללא ספק תקטין את היקף הסכסוכים בענף".
7 צפייה בגלריה
בתמונה: נטלי שמעון ויינשטיין
בתמונה: נטלי שמעון ויינשטיין
בתמונה: נטלי שמעון ויינשטיין
(צילום: סטודיו תומאס)

הצרכנים לא מודעים: פועל שנפצע בשטחם חושף אותם לתביעת ביטוח

עוד רעה חולה בענף הזה, קשורה לעניין פציעות באתרי בנייה ושיפוצים. "מנתוני הביטוח הלאומי, עולה כי ישנן מספר סיבות עיקריות לפגיעות בעבודה בכלל ענפי המשק השונים", מציין שגב קיים, מנהל קרן מנוף של המוסד לביטוח לאומי, שמטרתה לממן ולסייע בצמצום תאונות עבודה. "האחת, נפילה מגובה או פגיעה מחפץ שנפל על עובד. השנייה, פגיעת שלד או שריר (גב וברכיים, בעיקר). השלישית, מכות יבשות והרביעית: פגיעות בגפיים (ידיים ורגליים)".
לדברי קיים, "ענף השיפוצים הוא ענף בסיכון הכי גבוה לפגיעות, שכן הוא כולל את מרבית הסיכונים שבסופו של דבר מובילים ברשימת הפגיעות. לכן, חשובה במיוחד הגברת המודעות בענף זה".
7 צפייה בגלריה
בתמונה: שגב קיים.
בתמונה: שגב קיים.
בתמונה: שגב קיים.
(צילום: יח"צ)
כיצד הצרכן יכול להגן על עצמו מפני תביעה נזיקית?
"ראשית, חשוב מאוד להיות עם יד על הדופק ולוודא שכל בעל מקצוע שמגיע לאתר מחזיק ברישיון הנדרש בחוק (למשל, רישיון חשמלאי, רישיון טכנאי גז, היתר לעבודה בגובה וכן הלאה)", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"שנית, חשוב לוודא שקבלן השיפוצים מחזיק בכל הביטוחים הנדרשים המגנים הן מפני פגיעות רכוש והן מפני פציעות של הפועלים. שלישית, ובייחוד בשיפוץ ממושך שבו גובר הסיכון לפציעות, לרכוש ביטוח עצמאית. זה שווה את ההשקעה ומגן מפני תביעה בסכומים גבוהים, שיכולה להיות מוגשת גם כנגד בעלי הנכס".
7 צפייה בגלריה
(צילום: מריה ראשד)

קוד לבוש וקוד אתי לקבלני השיפוצים

"לקוד הלבוש לקבלני השיפוצים שתי מטרות", מתאר סיב. "האחת, הקטנת הפגיעות במהלך עבודות השיפוץ. השנייה, העלאת תדמית המקצוע בקרב הציבור".
הקוד כולל התייחסות לביגוד, הנעלה וציוד מגן. במסגרת קוד הלבוש החדש נקבע כי על קבלני השיפוצים, על בעלי המקצוע ועל הפועלים המגיעים מטעמם יש להגיע לשטח עם נעלי עבודה גבוהות וסגורות, כשחל איסור על עבודה עם סנדלים או כפכפי אצבע. בכך, הם יהיו מוגנים מפני נפילות של חפצים כבדים וחדים, ויקטינו את הסיכון לפציעות בצורה משמעותית.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד נקבע כי יש להגיע ב"סרבל עבודה או במכנסיים בגזרה גבוהה עם חגורה. חל איסור על לבישת מכנסיים קצרים וחשופים באזור הרגליים או מכנסיים בגיזרה רחבה שעלולה להוות סיכון בשעת העבודה.
"חל איסור על הגעה בגופיה, ויש ללבוש חולצה עם שרוול קצר, ועדיפות לשרוול ארוך המגן מפני השמש. חלה חובת חבישת כובע בעת העבודה בשמש וחובת חבישת קסדת מגן בשלבי ההריסה או בעת עבודה בגובה".
כמו כן, "חל איסור לענוד תכשיטים שאינם צמודים לגוף, ולהקפיד לאסוף שיער ארוך בזמן העבודה. כמו כן, יש חובת עבודה עם ציוד מגן: כפפות עבודה, משקפי מגן, חגורת כלים ורתמה לעבודה בגובה".
השלב הבא אחרי שנקבע קוד הלבוש, הוא קידום קוד אתי. "בשנה הקרובה, אנו מתכננים לנסח קוד אתי לעבודה בתחום השיפוצים", מציין סיב. "המטרה היא לפשט ככל הניתן את כללי העבודה, לחייב עמידה בתקנים, להסדיר כמה שיותר דברים מראש ולא בדיעבד ולמנוע סכסוכים מיותרים בבתי-המשפט".

על מה רבים? בעיקר על תוספות לא מתועדות ועל ריג'קטים

"רוב המחלוקות שמגיעות למחלקת הגישור הן סביב שלב התשלום ולגבי תיקונים (ריג'קטים)", מציינת עו"ד שמעון ויינשטיין.
"הסכסוכים הם בעיקר סביב שלב גמר התשלום, תוספות מחיר שקבלן השיפוצים דורש, מקדמות או דרישה לתיקונים ולפינישים בסיום העבודה. תהליך הגישור, אורך לרוב 3-4 פגישות, ומונע התדיינות ארוכה, יקרה ומיותרת בבית-המשפט".
כיצד ניתן למנוע מראש את הסכסוכים האלה, עם התנהלות חכמה של שני הצדדים?
"הכל מתחיל ונגמר בתוספות למה שנקבע מראש", מדגישה שמעון ויינשטיין. "חשוב לדעת, שגם אם נחתם הסכם עבודה מסודר, שכולל כתב כמויות, עדיין יש פער בין הכתוב לבין מה שקורה בפועל בשטח, תוך כדי תהליך השיפוץ. ברגע שדברים מוסכמים בעל-פה, ולא מקבלים ביטוי בכתב, זה יוצר פתח למחלוקות.
לדבריה, "כשהחשבון לתשלום כולל את התוספות, מתחילים להתווכח מה כן כלול ומה לא. לכן, אנו מדגישים בפני קבלני השיפוצים את החשיבות לקבל אישור בכתב לגבי כל תוספת ותוספת מראש, תוך כדי העבודה וגם בסיום כל שלב. ברגע שהכל כתוב ומאושר (אפילו בווטסאפ או בדואר אלקטרוני), הרבה יותר קשה להתנער מכך. גם אם זה מסרבל מעט את העבודה, זה מצדיק את הטירחה".