החל מינואר לא ישלם עוד הביטוח הלאומי אוטומטית כספי קצבה לנפגעי פעולות איבה, אלא הנפגעים יצטרכו להגיש תביעה, בצירוף מסמכים רפואיים, ובביטוח הלאומי יבדקו כל תביעה ויאשרו את התביעות לכל מי שאכן זכאים לתשלומי הקצבה. כך הודיעה היום (ב') מנכ"לית הביטוח הלאומי בפועל, ירונה שלום, בתדריך לכתבים הכלכליים.
בין היתר אמרה, כי "עד כה אין חוק מיוחד לנפגעי השבעה באוקטובר, כפי שהיה באסון מירון. כאן נפגעו קהילות שלמות וצריך לשקם גם את הקהילות ולמצוא גם להן פתרון".
1 צפייה בגלריה
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק לבתים בקיבות בארי
קיבוץ בארי לאחר מתקפת הטרור הרצחנית
(צילום: REUTERS /Ronen Zvulun)
לדבריה, מאז קום המדינה 9,027 נפגעי פעולות איבה קיבלו כספים מהביטוח הלאומי, "לעומת זאת, מאז 7 באוקטובר ועד היום 44 אלף נפגעי פעולות איבה קיבלו תגמול ראשוני מהביטוח הלאומי. זה אירוע גדול ממדים שטרם היה לנו כמותו".
אחד החידושים שהנהיג הביטוח הלאומי הוא מתן מענק של 90 אלף אלף שקל לרבעון למשפחת חטוף ועד כה שולם כסף למשפחות 211 חטופים. שלום דיווחה, כי לנפגעי איבה שולמו עד כה 650 מיליון שקל וכי אלפים קיבלו לפי חוק התגמולים מימון לטיפול רפואי. להמשכו יהיה גם כן צורך להגיש תביעה בצירוף מסמכים לביטוח הלאומי.
כמו כן הוכרו עד כה 801 חללים אזרחיים באסון אוקטובר וככל שמכירים בעוד אזרחים כחללים המספר הולך וגדל.
עוד דיווחה המנכ"לית כי המוסד גם טיפל במי שנפגעו לא רק פיזית כי אם גם נפשית וכי מלבד תשלומים ל-188 אלף ישראלים שמקבלים כעת דמי אבטלה, שולמו תגמולים למאות אלפי חיילי מילואים.

יבדקו אם התובעים חזרו לעבודה

שלום הבהירה כאמור, כי מעתה כל אדם שטוען כי הוא נפגע כתוצאה מהמלחמה מאז השבעה באוקטובר יצטרך להתנהל באופן פרטני מול הביטוח הלאומי. "אנחנו נבחן כל מבוטח לפי תנאי הזכאות הקבועים בחוק. בין השאר ייבדק אם התובעים חזרו לעבודה ומה מצבם הרפואי והנפשי. יש כמובן הבדל בין נפגעים פיזית ונפשית, ונצטרך הוכחה שקיימת פגיעה נפשית. מי שיבקש להגיש תביעה לנכות יוכל להגיש תביעה בטופס מקוצר".
שלום הציגה כדוגמה לתביעה על פגיעה נפשית קרוב משפחה שהיה בטלפון עם אדם שהיה במסיבת נובה בעת האירוע, וכלל לא היה באזור עוטף עזה, ויתכן שיוכר כנפגע נפשית בעקבות האירוע. אדם כזה יצטרך להגיש תביעה בגין נכות נפשית. מי שלא יכול לחזור לעבודתו בגלל מצבו הפיזי והנפשי יוכל גם כן לקבל המשך מימון לתגמול רפואי.
עוד אמרה שלום, כי בימים אלה הוכנה חוברת מיוחדת ובה מרוכזות כל הזכויות לנפגעים. בתשובה לשאלה אמרה שלום, כי בשום מקרה הביטוח הלאומי לא יבקש מאנשים שקיבלו קצבה או תשלום בחודשים אוקטובר ונובמבר להחזיר את הכסף.
בתשובה לשאלה אמרה מנכ"לית הביטוח הלאומי, כי לפי חוק חללים נפגעי טרור וצה"ל הם זהים בתנאי התשלומים שיקבלו בני משפחותיהם, כך שאזרחים שנרצחו בשבעה באוקטובר יקבלו יחס דומה לחיילי צה"ל, רק שיונצחו בצורה שונה.
בהתייחסה לגבי המשך מתווה החל"ת, הביעה שלום תקווה שהמתווה יוארך גם לדצמבר ואולי גם לחודש ינואר 2024. יצוין שעד כה הממשלה והכנסת נמנעו מלאשר את המשך המתווה, כאשר הטענה היא שרוב המשק חזר לפעול כמעט באופן מלא, למרות שמאות אלפי חיילים עדיין מגויסים ומקומות עבודה רבים מאוד בעוטף עזה ובגבול לבנון מושבתים לגמרי או חלקית.
לפי שעה, מתחילת המלחמה 7/10 ועד היום - 193,145 ביקשו דמי אבטלה מהביטוח הלאומי כאשר 136,642 יצאו לחל"ת שלא מרצון. מתחילת חודש דצמבר - 33,104 אזרחים ביקשו דמי אבטלה כאשר 19,753 שהוצאו לחל"ת שלא מרצון.
מהביטוח הלאומי נמסר כי "כידוע, ההקלות בדבר החל"ת היו עד לתום חודש נובמבר, והתשלום עבור נובמבר הופקד בשבוע שעבר. עם זאת, עד רגע זה עדיין לא עברה חקיקה להארכת ההקלות כדי שהביטוח הלאומי יוכל לפעול על פיהן ולפתח את מערכות המחשוב הרלוונטיות לאלפי אזרחים ואזרחיות בהתאם לחוק שיעבור".