אתמול נכנס לתוקף החוק שמאפשר לחלק מהציבור להגיש בקשה להנפקת דרכונים ותעודות זהות דרך האינטרנט, בלי צורך בהגעה פיזית לרשות האוכלוסין וההגירה. מנכ"ל הרשות, אייל סיסו, הסביר היום (רביעי) לאולפן ynet איך מגישים את הבקשה ומי יכול בכלל להנפיק את התעודות דרך האינטרנט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"מדובר בצער משמעותי, שיזם שר הפנים משה ארבל יחד עם הצוות שלנו, עם מערך הטכנולוגיה שלנו, מערך הדיגיטל והסייבר", אמר סיסו, והסביר איך עושים זאת: "צריך להיכנס לאזור האישי דרך האתר של רשות האוכלוסין או דרך האתר של מערך הדיגיטל הלאומי, מזדהים, ממלאים טופס, מעלים תמונה או מצלמים תמונה בנייד, ואז זה נשלח אלינו - וכל העבודה נעשית מאחורי הקלעים, כולל ההשוואה למאגר - ואז מקבלים תעודת זהות או דרכון עם התמונה שהייתה קודם לכן במאגר הביומטרי".
1 צפייה בגלריה
חידשתם את הדרכונים?
חידשתם את הדרכונים?
דרכונים ביומטריים
(צילום: אסף רוזן)
כמה בקשות ולת"ז ודרכונים הגיעו כבר אתמול? האם הייתה התנפלות? סיסו: "הייתה יחסית, כן. כ-2,000 איש ביצעו את השירות הזה, מספר יפה. חשבנו שיהיו פחות, ואנחנו מאוד שמחים על כך".
סיסו גם צינן את ההתלהבות, והזכיר כי יש כאלה שצריכים להגיע ללשכות: "זה לא שלא צריך לעמוד בתור בכלל. מי שיכול להנפיק את התעודות מהבית זה מי שיש לו כבר דרכון או תעודת זהות ביומטרית, והוא מעל גיל 18 לת"ז ומעל גיל 21 לדרכון ועד גיל 60 בשלב זה. הדרכון יהיה תקף ל-5 שנים בלבד, בעוד תעודת הזהות ל-10 שנים".
הסיבה לכך שהדרכונים תקפים רק ל-5 שנים היא כי מדובר בינתיים בפיילוט, ולמעשה הרשות דוחה את הנתונים הביומטריים ל-15 שנה במקום ל-10 שנים. "ביומטריה משתנה לאורך השנים. החזון שלנו לעשות כמה שירותים בדיגיטל. לפני החג השקנו והעלנו תעודת לידה דיגיטלית ותעודת לידה דו-לשונית ותעודת פטירה. לכן אנחנו עושים פיילוט ובוחנים אותו, מתוך מטרה שבמהלך התקופה הקרובה אנחנו נשתפר, נשפר מה שנדרש גם בהיבטי אבטחת המידע והסייבר ונוכל לעלות בהמשך עם שירות טוב יותר לתקופות ארוכות יותר, ולשכבה רחבה יותר של האוכלוסייה", הסביר סיסו.
מי שעבורו תוקף ל-5 שנים בדרכון יהיה בעייתי - הוא מי שרוצה להיכנס לארצות-הברית: "ארה"ב דורשת כדי לעשות ESTA (המערכת שמסננת בקשות לאישור תוכנית פטור מוויזה) דרכון שתקף ל-10 שנים - לכן מי שירצה להשתמש בדרכונים האלה כדי להיכנס לארה"ב, יהיה חייב לגשת לשגרירות האמריקנית ולהוציא ויזה".
לגבי הזמן שיארך עד לקבלת הדרכון, ענה סיסו כי מסיום התהליך בבית מול האתר ועד לקבלתו יעברו "כ-6 שבועות. אנחנו כרגע עומדים בזמנים קצרים יותר, אבל אני לא רוצה להתחייב, זה תלוי בהיקף הפונים. זה טווח זמנים שהוא יחסית סביר בהשוואה למדינות אחרות. ככל שנוכל לקצר את הזמנים - נשמח לעשות זאת".
ולגבי העלות - "אין מה לדאוג", מסביר סיסו, "העלות תהיה זהה לשירות שניתן בלשכות: הנפקת תעודת זהות היא בחינם, והוצאת דרכון תעלה 290 שקל. החזון הוא שהכול יעבור לדיגיטל", סיכם סיסו.