מי המארגן ומה הניסיון – לקבוצות רכישה יש מארגן, גוף או אדם המגבש את הקבוצה ומנהל את השלב הראשוני בגיבוש הפרויקט. מאוחר יותר עתיד להתגבש ולהיבחר ועד מנהל, נציגות, שתפקידה להוביל את הפרויקט קדימה מול הקבלן ומול בעלי המקצוע האחרים. והמארגן? הוא תמיד יישאר בתמונה. מכיוון שמדובר בגורם דומיננטי וחשוב, יש לבחון מהרגע הראשון מה הניסיון שבאמתחתו. כמה קבוצות רכישה כבר גיבש וכמה מהן הסתיימו בהצלחה, ללא צורך להוסיף כספים או עיכובים בבנייה.
זמן הוא כסף – ההבטחה הגדולה בקבוצת רכישה היא החיסכון הכספי. בכל קבוצה יאמדו את החיסכון בצורה שונה, אך תמיד הוא יעמוד במרכז מאמצי השיווק. חשוב להבין מהרגע הראשון, שבמקרים רבים הליך הגיבוש, הוצאת האישורים והבנייה עצמה נמשכים זמן לא מבוטל. ואם ליזם מנוסה ולחברת בנייה ותיקה זה עניין של חודשים ארוכים ושנים, בקבוצת רכישה - שם חברי הקבוצה הם למעשה היזם והם מקבלים את ההחלטות החשובות - התהליך עשוי לקחת אפילו יותר זמן. לא תמיד, אבל יש סיכוי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הסכם שיתוף חובה ולא רשות – מי שנכנס לקבוצת רכישה יצטרך לחתום על הסכם שיתוף. לרוב מדובר בחוברת משמעותית או בספר קטן שמנוסח בשפה חוזית-משפטית מקצועית. חובה לעבור על הסכם השיתוף, וחובה לעשות זאת עם איש מקצוע שמבין בתחום, לפני שמחליטים להצטרף ובוודאי לפני שחותמים. ההסכם מורכב, כי הפרויקט מורכב, ומדובר בעסקה שצריך להיכנס אליה בעיניים פקוחות ולהבין את כל הסיכונים לצד הסיכויים.
מחיר בסימן שאלה – ברכישה של דירות יד שנייה או דירה חדשה מקבלן, המחיר שעליו מסכמים המוכר והקונה או מחיר המחירון של הקבלן קבועים ונעולים מרגע שהחוזה נחתם. תיתכן תוספת של מדד, אם החוזה קובע כך, אך לא מעבר. בקבוצת הרכישה אין מחיר סופי. אם במהלך גיבוש הקבוצה מובטח מחיר מסוים, מבנה קבוצת הרכישה וההתנהלות במהלך הבנייה מבטיחה בעיקר דבר אחד – שאי אפשר לדעת עד הרגע האחרון מה יהיה המחיר הסופי. לעיתים חברי הקבוצה אף יידרשו להוסיף סכום כסף, אבל לפעמים יכול להיווצר גם מצב שהמחיר הראשוני היה גבוה מדי, וחברי הקבוצה יקבלו כסף חזרה. בעוד המקרה השני די נדיר, הראשון נפוץ מעט יותר.
שימו משקפי שמש ביקורתיים – אירועי מכירה וגיבוש של קבוצות רכישה יכולים לסנוור; אלה אירועים יוקרתיים, עם הדמיות נוצצות ואפילו ידוענים שתומכים בפרויקט או אפילו משתתפים בו. תמיד כדאי להצטייד במעט ביקורתיות, לשאול את השאלות הנכונות, ולא להסתנוור מהקרנבל.