מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, שלא הוזמנה לדיון הלילי על השלכות המהפכה המשפטית על כלכלת ישראל, התבטאה היום לראשונה בנושא והביעה דאגה שהמהפכה תפגע בכלכלה ואף עלולה להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל. רוזנבוים אחראית כמנהלת הרשות על פעילות 70 חברות ממשלתיות, שמנהלות נכסים בהיקף של 230 מיליארד שקל בשנה.
בפני משתתפי ועידת איגוד התאגידים העירוניים באילת, היא הזהירה כי "אנו עלולים, חלילה, להיות במצב של ירידה בהשקעות חדשות, קושי גדול בגיוס משקיעים, ואתגר גדול מאוד במציאת קונה בהפרטת הדואר".
1 צפייה בגלריה
מיכל רוזנבוים
מיכל רוזנבוים
מיכל רוזנבוים
(צילום: איגוד התאגידים העירוניים)

רוזנבוים, שבאופן תמוה למרות תפקידה הבכיר במשק, לא הוזמנה לדיון המיוחד אצל שר האוצר אתמול אמרה כי "האחריות שלנו היא ללמוד את התרחישים ולהתייחס לסיכונים האפשריים".
לדבריה, "מעמדתם של אגף התקציבים והכלכלנית הראשית עולה כי השינויים המוצעים במערכת המשפט נתפשים על ידי הגורמים הבינ"ל ככאלה העשויים להחליש את מוסדות המדינה. איתנות מוסדות המדינה מהווה שיקול מרכזי בקביעת דירוג האשראי. אם אכן זה התרחיש, והתפיסה הבינלאומית תהיה שמוסדות המדינה הוחלשו - זה יוביל לירידה בדירוג האשראי של ישראל. ואם זה יהיה המצב - ואנו מקווים שלא - תהיה השפעה רבה גם על החברות הממשלתיות".
רוזנבוים ציינה כי כך, למשל, הדבר עלול להשפיע על התייקרות החוב ולפגוע בחברות המגייסות אג"ח. בנוסף, הדבר עלול להביא לגידול בשיעורי הריבית ולהשפיע לרעה על תוצאות החברות הממשלתיות.
בנוסף, כדברי מנהלת הרשות, חלק מהחברות הממשלתיות עובדות בשווקים בינ"ל ומנהלות עסקאות בינ"ל, כאשר כבר היום ישנן חברות שנתח השוק העיקרי שלהן הוא בינ"ל.
"החשש של משקיעים זרים בנוגע לרפורמה, כפי שהשתקף בגילוי הדעת של גורמי האוצר, הוא כשלעצמו עלול להביא להשפעה שלילית ולהורדת השקעת הכסף הזר הנכנס למדינה דרך החברות הממשלתיות", הזהירה רוזנבוים.