בשיתוף אתר "המקצוענים"
שימוש לא נכון, בלאי טבעי או תזוזות בקרקע – כל אלו יכולים לגרום לסדקים או לשברים במשטח השיש במטבח. מה עושים, כמה יעלה התיקון ומתי אין ברירה אלא להחליף משטח? בדקנו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

השיש סדוק? כך תתמודדו

סדק הוא מקרה קל יותר משבר, ולכן מדובר בתיקון משתלם יחסית. הבעיה היא שכשמתעלמים מסדק בשיש, הרי שהוא יכול להתפתח לכדי שבר. זאת, עד כדי מצב שהוא יכול להפיל את כל משטח השיש, אם הוא הסדק חוצה את השיש לאורכו או לרוחבו.
כיצד מתקנים?
תיקון הסדק תלוי באורך הסדק ובעומק שלו. אם זיהיתם את הסדק בזמן, הרי שמדובר בתיקון קל במיוחד. כל שיש לעשות הוא לקדוח חור בקוטר של כ-2 מ"מ בקצה הסדק, ובכך למנוע ממנו אפשרות להתפשט הלאה.
תיקון מסוג זה לרוב מתבצע על-ידי קבלן שיש, אשר ממלא את החור בדבק שיש המתאים לסוג המשטח. מומלץ להשתמש בדבק בגוון של משטח השיש שברשותכם.
אם הסדק ארוך במיוחד או עמוק במיוחד, כאן יש צורך בתיקון מעט מורכב יותר. ממש כמו בתיקון סדק בקיר, יש צורך להרחיב את הסדק תחילה, ורק אז למלא אותו בחומר מילוי.
בתחום השיש, נהוג לעשות שימוש במברג דק, לצורך הרחבת הסדק, בטרם ממלאים אותו בדבק שיש. ואז, בעת שליפת המברג, הסדק מתהדק בצורה טובה יותר.

השיש נשבר? כך תתמודדו

ישנו הבדל בין מצב שבו יש ברשותכם את החתיכה שנשבר למצב שאין. זאת, בין אם איבדתם את החלק שנשבר, ובין אם משטח השיש התפורר באזור מסוים, כך שלא ניתן להדביקו בחזרה.
אם יש ברשותכם את חתיכת השיש השבורה, תוכלו להדביק אותו בעזרת דבק שיש מיוחד. שימו לב שחשוב לשייף את החיבור בין החלקים, גם מבחינה אסתטית, לקבלת גימור חלק ואחיד, וגם למניעת חדירת נוזלים במרווח שבין החלקים.
ישנם מקרים שבהם הדבקת חתיכת השיש לא אפשרית. לרוב, זה קורה במצב שבו השיש נשבר בפינות, או כשהשיש מתפורר. במצב זה, אין ברירה אלא להסתפק במילוי השיש בדבק שיש, או בהתפשרות על גוון השיש החדש ועל המרקם שלו.
יודגש, כי אם השבר הוא פינתי, ישנה אפשרות להסתפק בליטוש שלו, כך שהגימור יהיה חלק, או בהוספת דבק שיש, עד להגעה לקו משטח השיש המקורי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

באילו מקרים משתלם להשקיע בתיקון השיש ומתי הדבר אינו כלכלי?

ראשית, הדבר תלוי בגודל הנזק. ככל שהסדק או השבר גדולים יותר, כך התיקון הופך להיות מורכב ויקר יותר.
שנית, לסוג משטח השיש השפעה על יכולת התיקון שלו. לא כל תיקון אפשרי בכל סוג משטח.
משטח שיש מלאכותי (גרניט פורצלן או אבן קיסר, למשל), לא ניתן ללטש, אלא רק לתקן. משמעות התיקון היא שמבחינה אסתטית, תיאלצו להתפשר על המראה. ואולם, התיקון ימנע הגדלה של הסדק או השבר, וימנע את הצורך בהחלפת כלל המשטח.
שימו לב, שישנם סוגי שיש מלאכותי (למשל, דקטון), שאמנם הם אינם סופגים כתמים ואינם רגישים לחום, אך הם אינם גמישים. לכן, במקרה של שבר, ההדבקה של השיש תהיה קשה מאוד, עד בלתי אפשרית.
לעומת זאת, אם מדובר במשטח שיש מאבן טבעית, הרי שניתן לא רק לתקן אותו, אלא גם ללטש אותו, ובכך לחדש את המראה הכללי ולגרום לתיקון לבלוט פחות.
ועדיין, רמת הגימור, מושקעת ככל שתהיה, לא תידמה לעולם למשטח שיש חדש.
לכן, אם מדובר בשיש טבעי זול יחסית (למשל, שיש חברוני, שהוא שיש מאבן גיר), פעמים רבות כלכלי יותר להחליף את השיש מאשר לתקן אותו. בייחוד אם מדובר במשטח קטן יחסית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך להימנע מסדקים ושברים בעתיד?

עומדים על השיש? הניחו קרש עץ: פעמים רבות לצורך ניקיון יסודי מעל הארונות, או הגעה לכלי כלשהו או למוצר מזון שממוקם למעלה, רבים טועים ומטפסים על השיש.
שיש הוא אמנם חומר עמיד יחסית, אך לא נועד לשאת אדם בוגר עליו. אם אין ברירה, מוטב שתניחו קרש עץ על השיש, אשר יוכל לספוג את המשקל שלכם, ולמנוע סדקים או שברים במשטח השיש.
היזהרו עם הנחת כלים רותחים על משטח השיש: משטחי שיש רגישים יחסית לחום, בייחוד משטחים העשויים מחומרים מלאכותיים (אבן קיסר, למשל).
בשל הרגישות לחום, משטח השיש עלול להיסדק, ובמקרים קיצוניים יותר, אך להתנפץ.
לכן, מוטב להימנע מהנחת סירים ומחבתות רותחים ישירות עליו, ולהניח אותם על שכבה מבודדת כלשהי (למשל, קרש חיתוך מעץ).
הימנעו מניקוי משטח השיש בחומרי ניקוי חומציים: לאורך זמן, שימוש בחומרי ניקוי על בסיס חומצי, גורם להחלשת משטח השיש.
זאת, משום ששיש הוא חומר סופג.
ברגע שחומר חומצתי נספג בתוך משטח השיש, הוא מאכל אותו, עד כדי כך שהופך אותו רגיש יותר, ונוטה להיסדק או להישבר בקלות רבה יותר.
זיהיתם תקלה? עצרו אותה בזמן: לא משנה אם גיליתם סדק, שבר או מרווח בין השיש לארונות המטבח או לחיפוי הקיר, אל תתעלמו מהבעיה. חדירת מים לארונות, התעלמות מסדקים או שברים בשלב ההתחלתי שלהם, רק יגדילו את הנזק ואת עלות התיקון. עד כדי כך, שלעתים התיקון כלל לא יהיה אפשרי, ויחייב אתכם בהחלפת המשטח במקרה הטוב, ובהחלפת הארונות של המטבח, במקרה הקיצוני יותר.