האינפלציה שוב צפויה לעלות והפעם בחסות הממשלה, כאשר הדלק והחשמל מתייקרים החל מהיום (חמישי) בשיעורים לא מבוטלים - מה שעשוי לגרור התייקרויות גם במים ובמוצרים ושירותים נוספים שמושפעים מעליות מחירי הדלק והחשמל. זאת לאחר שמיסי הארנונה והמכוניות החשמליות כבר עלו בחודש ינואר.
בתוך חודש התייקר לפנות בוקר מחיר הדלק בפעם השנייה, כך שמחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי מגיע כעת ל-7.38 שקל, עלייה ב-16 אגורות לעומת המחיר בחודש ינואר ומחיר שיא מזה שנה וחצי. בסך הכל עלה מחיר הדלק ה-44 אגורות מאז תחילת שנת 2024, מה שישפיע גם על מחירי מוצרים ושירותים במשק וכמובן יגרום לעלייה באינפלציה.
1 צפייה בגלריה
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
תדלוק, מונה חשמל
(צילומים: גלעד קוולרציק, shutterstock)
במקביל להתייקרות הדלק, מחיר החשמל עלה החל מהיום בשיעור של 2.6%, כפי שהחליטה מליאת רשות החשמל. המשמעות היא התייקרות ממוצעת של 10 שקלים בחודש בחשבון החשמל, שהם 120 שקל בשנה. גם התייקרות החשמל משפיעה על מחירי רוב המוצרים והשירותים במשק, ותגרום לעלייה באינפלציה. כמו כן התייקרות החשמל מובילה מייד גם להתייקרות המים, עוד מצרך בסיסי במשק.

הפסקת הסבסוד על הדלק

במשך שנה וחצי סובסד מחיר הדלק על ידי הממשלה עד להנחת מס של שקל שלם לליטר. את סבסוד מס הדלק התחיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, כדי למנוע את עליית המחיר עד לשמונה שקלים לליטר. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המשיך את הסבסוד במשך שנה שלמה, אולם העלות המצטברת של הסבסוד הגיעה כבר לשלושה מיליארד שקלים, ובצמרת משרד האוצר נטען כי אין מקום בימי מלחמה וגירעון עצום בתקציב להמשיך ולסבסד את המוצר הבסיסי הזה, והפחתת מס הדלק הופסקה ב-31 בדצמבר האחרון.
יצוין שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שהמציא לפני יותר מעשור את סבסוד מס הדלק, כאשר הפחית את המס בשנת 2012, אז הגיע המחיר של ליטר דלק לשיא של כל הזמנים - 8.25 שקל לליטר 95 אוקטן בשירות עצמי.
גם אז, לאחר כשנתיים הופסקה הנחת המס, וירידת מחיר הנפט בעולם סייעה למנוע סבסוד נוסף עד לאביב שנת 2022. אז עלו מחירי הנפט בעולם עם היציאה ממשבר הקורונה, וכדי להאט את עליית האינפלציה החליט השר ליברמן להפחית את המס עלך הדלק. תחילה הופחת המס בחצי שקל ולאחר מכן בשקל שלם, אולם היועצת המשפטית לממשלה הורתה להמשיך את הפחתת המס רק על פי נוסחה התואמת את מחירי הנפט בעולם ושער הדולר בישראל ולהימנע מהפחתה גורפת בשקל שלם, משום שהדבר יכול היה להתפרש כתעמולת בחירות. בעקבות זאת ירדה הנחת המס לכמה עשרות אגורות מדי חודש ומחיר הדלק השתנה מדי חודש.
השר סמוטריץ' החליט בקיץ שעבר לעבור לשיטה של מחיר קבוע לליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי, שיעמוד על 6.94 שקל (כדי שלא יעלה מעבר לרף של שבעה שקלים), ובכל חודש השתנתה לפי זה הנחת המס על הדלק, בהתאם לשינויי מחיר חבית נפט בעולם ושער הדולר בארץ.
ב-31 בדצמבר הופסק כאמור סבסוד הדלק, ובינתיים מחיר הנפט בעולם עולה על רקע תקיפת האוניות בים סוף יעל ידי החות'ים. למזלו של הצרכן הישראלי, ירד שער הדולר בחודשיים האחרונים בכ-10%, אחרת היה מחיר הדלק היה גבוה בשיעור ניכר ממחירו היום.