"ענף הבנייה והתשתיות מתמודד עם משבר חסר תקדים בתולדות מדינת ישראל. אנחנו מדברים על מחסור של כמאה אלף עובדים, 80% מהם פלסטינים שעבדו לפני השבעה באוקטובר בענף. במקביל יש עוד אלפי ישראלים שנמצאים במילואים. זה מביא אותנו למצב של מחסור עצום בעובדים", כך מסביר דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ויו"ר מטה התשתיות. "יש לזה השלכה אדירה", ממשיך יהלומי. "לא רק על הענף, זה מסכן את המשק כולו. הכלכלה הישראלית נסמכת לא מעט על הצמיחה בענף ועל ההכנסות מהענף. אנחנו מדברים על עשרות מיליארדים רבים של הפסד שכבר נגרם למשק הישראלי, והיד עוד נטויה, לצערנו".
בזמן שהמדינה מנסה לזרז הגעה של עובדים זרים מעבר לים, מתחילה כעת לפעול גם תוכנית להכשרת ישראלים למקצועות הבנייה. יהלומי: "בימים אלה מתקיימים מיונים לאלפי עובדים זרים אבל אנחנו חושבים שזה לא מספיק. לכן יזמנו תוכנית שהצגנו למשרד האוצר ולמשרד הכלכלה. כולנו מדברים כל הזמן על קונספציה. אז גם בנושא הזה אנחנו מנסים לשבור את הקונספציה שאומרת שענף הבנייה הוא ענף שלא מתאים לעובדים ישראלים. אנחנו חושבים שהוא כן מתאים. עוד לפני השבעה באוקטובר קיימנו בכל שנה מאות רבות של הכשרות במימון חלקי או מלא של הקרן. עובדים ישראלים, מכל מיני מגזרים - חרדים, בדואים, דרוזים, ערבים ישראלים וכד'. קיבלנו כרגע פיילוט של עשרים מיליוני שקלים להכשרה של כאלפיים ישראלים בשבעה מקצועות קריטיים. גם לבנייה וגם לתשתיות. תוך כשישים יום, נכשיר את כל האלפיים וגם נדאג להם להשמה בקצה אצל המעסיקים. אנחנו גם נצא בימים הקרובים בקמפיין רחב ברשתות בעיקר".

"כ-2,000 איש ב-20 מכללות"

ההכשרה אמורה לצאת לדרך בכל חלקי הארץ כפי שמפרט יהלומי: "מדובר באופרציה חסרת תקדים. אנחנו מדברים על עשרים מכללות בכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום, כולל ירושלים, שבהם ילמדו במקביל, בו זמנית, כאלפיים מוכשרים בשבעים וחמש כיתות. אנחנו מדברים על הכשרות בחירום. זה בעצם הכשרות של כמאה שעות, שאותן ניתן לעשות בסדר גודל של כשבועיים עד שלושה. אנחנו מדברים על עוזרי בטיחות, עובדים כלליים גם לענף הבנייה וגם לענף השיפוצים, מסגרים, בוני אבן שפה לתשתיות וגם מפעילי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי). אנחנו גם מציעים מסלולי קידום לכל הישראלים שיגיעו לקורסים האלה, שהם, אגב, במימון מלא של הקרן והמדינה. לא רק שהם לא משלמים, הם גם מקבלים מביטוח לאומי בתום שלושת החודשים הראשונים לעבודה עשרת אלפים שקל מענק. מי שנמנה על המפונים, יקבל עשרים אלף שקלים".
נכון להיום מדובר כאמור בתוכנית פיילוט. לדברי יהלומי - אם הניסיון יצליח יש כוונה להרחיב את התוכנית בהמשך: "אין ספק שעל מנת לייצר אימפקט, גם לאורך זמן בענף הבנייה, אנחנו צריכים תקציבים והיקפים הרבה יותר גדולים. אנחנו הגשנו תוכנית הרבה יותר גדולה לאוצר ולמשרד הכלכלה, ונאמר לנו, ובצדק, בואו תתחילו עם העשרים מיליון האלה. תראו שזה אפשרי – ואז נקבל תקציבים הרבה יותר גדולים. אני חושב שאחד הלקחים של המלחמה, של השבעה באוקטובר, זה שאנחנו רוצים לייצר ענף שהוא מבוסס על עובדים יציבים ועל יציבות של עובדים ישראלים. זה גם נותן פרנסה למקומיים".