בית משפט השלום בירושלים הורה אתמול (חמישי) לבטל עשרות דוחות חנייה שניתנו על ידי עיריית י-ם למפגיני בלפור. בית המשפט, בשבתו כבית משפט לעניינים מקומיים, נתן החלטתו בבקשה מאוחדת לביטול 47 כתבי אישום אשר הוגשו נגד המבקשים בגין עבירות חניה שונות מכוח טענת "הגנה מן הצדק".
בית המשפט קיבל את טענת ההגנה מן הצדק בשל פגם של אכיפה בררנית שנפל בהתנהלות העירייה מאחר שפעלה בניגוד למדיניות האכיפה שלה באירועים המוניים, אשר אינה מפורסמת ואינה מוצהרת, ובניגוד למדיניות האכיפה הנוהגת ביחס לעבירת "הכנסת רכב לגן ציבורי", ובכך ביצעה אכיפה בררנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הפגנה בבלפור
הפגנה בבלפור
הפגנה בבלפור
(צילום: עמית שאבי)
תוצאת ההחלטה היא כי דין הדוחות שניתנו בגין עבירות שאינן "מסכנות חיים" להתבטל, וכן כי הדוחות שניתנו בגין עבירה של "הכנסת רכב לגן ציבורי" מבוטלים.
ברקע הדברים ההפגנות אשר התנהלו ברחוב בלפור בירושלים בין השנים 2021-2020, מידי מוצאי שבת, כנגד המשך כהונת ראש הממשלה, בנימין נתניהו. המבקשים חנו את רכביהם באזורים שונים בעיר, בסמוך לאיזור ההפגנות, ונרשמו לחובתם דוחות חניה או ברירות משפט בגין עבירות חניה שונות. בעקבות בקשות המבקשים להישפט הוגש נגד כל אחד מהם כתב אישום.
47 כתבי האישום מתפלגים לפי עבירות חניה באופן הבא: 32 כתבי אישום בגין חניה על מדרכה, 2 כתבי אישום בגין חניה בתוך צומת או בתחום 12 מטר ממנו, כתב אישום אחד בגין חניה בשטח הפרדה, כתבי אישום בגין חניה במקום חניה שאינו שייך לסוג הרכב שחניתו שם הותרה ו-8 כתבי אישום בגין הכנסת רכב לגן ציבורי.
טענת המבקשים המרכזית היא פגמים בהתנהלות העירייה אשר העיקרי בהם הוא אכיפה מאסיבית שביצעה כביכול ביחס למפגינים, במטרה להפעיל עליהם לחץ כלכלי כדי למנוע מהם מלהפגין, וזאת מתוך מניע פוליטי. להוכחת טענתם לאכיפה בררנית השוו המבקשים את כמות הדוחות שניתנו במהלך ההפגנות לכמות הדוחות המצומצם יותר הנרשמים במהלך משחקי כדורגל באצטדיון טדי.
העירייה דחתה את טענות המבקשים מכל וכל, וטענה כי המבקשים לא הצליחו להרים את נטל ההוכחה הדרוש בטענה כגון זו וכי אכפה עבירות חניה במהלך תקופת ההפגנות כהרגלה.
יש להבהיר כי בית המשפט לא קיבל את טענת המבקשים כי בוצעה אכיפה בררנית מתוך מניע פוליטי, אלא קבע כי על פי התשתית הראייתית שהניחו בפניו המבקשים הוכח כי לעירייה קיימת מדיניות אכיפה שונה המופעלת באירועים המוניים, וכי מדיניות זו מיושמת בעת משחקים באצטדיון טדי.
2 צפייה בגלריה
אצטדיון טדי
אצטדיון טדי
אצטדיון טדי
(חברת אריאל)
מדיניות אכיפה זו כוללת התמקדות ברישום דוחות, אך ביחס לעבירות מסכנות חיים, תוך הכלת עבירות קלות שאינן מהוות סיכון או גורמות הפרעה חמורה ובמקביל קביעת הסדרי חניה אשר יאפשרו שמירה על חניות תושבי המקום. המבקשים הוכיחו כי מדיניות זו לא יושמה במהלך תקופת ההפגנות.
בנוסף, קבע בית המשפט כי המבקשים הוכיחו כנדרש כי לעירייה מדיניות אי אכיפה של עבירת "הכנסת רכב לגן ציבורי", לפיה העבירה לא נאכפת במוצאי שבת. כמו כן, המבקשים הראו כי העירייה אכפה עבירה זו במוצאי שבת בתקופת ההפגנות, אך לא לפניה.
בית המשפט קבע כי הסעד המתאים בנסיבות העניין הוא ריפוי פגם זה באמצעות ביטול כתבי האישום שניתנו בניגוד למדיניות האכיפה הנוהגת של העירייה באירועים המוניים, כלומר ביטול כתבי האישום שניתנו בגין עבירות שאינן "מסכנות חיים", וביטול כתבי האישום שניתנו בגין "הכנסת רכב לגן ציבורי".
השופטת ענת גרינבאום-שמעון קבעה כי הדוחות אשר ניתנו בניגוד למדיניות האכיפה הנוהגת של העירייה באירועים המוניים, כלומר בגין עבירות שאינן "מסכנות חיים" ואינן עבירות של חניה במקום השמור לבעלי תו חניה אזורי – יבוטלו. עבירות "מסכנות חיים", הרלוונטיות למבקשים, הינן חניה באופן שחוסם מדרכה באופן מלא ובתחום צומת. בהתאם לקביעה זו תערוך המאשימה בדיקה פרטנית ביחס לתיקים הרלוונטיים ותודיע בתוך 30 יום באילו תיקים בוטלו האישומים בהתאם לאמור, ובאילו נותרו על כנם. את המבקשים ייצגו עו"ד זהבה לייב ועו"ד אושרת קירמה.