רק לפני ארבע שנים סוגיית "הגדלות הרמטכ"ל" הייתה בוערת ודחופה. האופן שבו הצבא ביקש להכשיר ‏בדיעבד תוספות לפנסיה שניתנו שלא כחוק, העלתה זעם בפקידות המקצועית באוצר והתקשורת הכלכלית, ‏שראו בכך עזות מצח וזלזול בכספי ציבור. האופן שבו הממשלה מרחה ועשתה צחוק מבית המשפט, ‏שביקש שוב ושוב שהנושא יוסדר בחקיקה, העביר מסר מטריד לגבי חוסר הכבוד שרוחשת הרשות ‏המבצעת למחוקקת. ובסוף, ההתעקשות של צה"ל על הכשרת התוספות היקרות בטענה שהן נחוצות ‏ל"שימור כח אדם איכותי", היתה רמז קטן לכך שצה"ל לא מצטיין ביצירתיות בכל הקשור לגיוס ושימור כוח ‏אדם איכותי.‏
כעת, כארבע שנים אחרי שממשלת בנט-לפיד-ליברמן-גנץ החליטה להכשיר את הגדלות הרמטכ"ל ולתרגמן ‏להצעת חוק, ההצעה ממתינה לאישור חברי הכנסת בוועדת החוץ והביטחון.‏
1 צפייה בגלריה
הערכת מצב רב-זירתית בראשות הרמטכ"ל
הערכת מצב רב-זירתית בראשות הרמטכ"ל
הרמטכ"ל רא"ל אייל זמיר
(צילום: דובר צה"ל)
ההצעה מבקשת לעגן בחוק הגדלה של הפנסיה התקציבית בשיעור של 7%–11% למשרתי קבע (לעומת ‏ההגדלות שניתנות כיום, לא לגמרי כחוק, בשיעור של 9% בממוצע ועד 19%). הצבא הסכים לשחיקה קלה ‏של 3% בגין האינפלציה, שתתפרס על פני כמה שנים. ההצעה הזו מכשירה יותר מ-80% מההגדלות, ‏שניתנו לדעת משפטנים רבים ללא אישור חוקי. לפי הערכת האוצר, זו עלות שנתית של כ-1.1 מיליארד ‏שקל, ושל 15 מיליארד בעשור (מחירי 2021).‏

תגובה מאוחרת לבג"ץ ‏

הצעת החוק לא השתנתה הרבה בשנים שחלפו, אבל כמעט כל היתר השתנה. נתחיל מהזלזול בבית ‏המשפט, גובר והולך. המדינה היתה אמורה להשיב אתמול לבג"ץ בפעם ה-26 בנושא מה קורה עם הסדרת ‏התוספות. המדינה כדרכה שלחה את תשובתה קצת אחרי הרגע האחרון (שעה 17 בצהריים) וטענה שם כי ‏היא ממש-ממש קרובה לאישור החוק של "הגדלת תקופות שירות" והזכירה שהתקיימו כבר שישה דיונים ‏בוועדה. המדינה לא שכחה לציין שבחודש יוני היה מבצע עם כלביא, ושהיא מתכננת לסיים את החקיקה עד ‏‏17 בספטמבר. בקשת ההארכה של המדינה היתה יכולה להיות משכנעת, אילולי היה מדובר בבקשת ‏ההארכה ה-26 במספר ושהתיק נמרח כבר כשש שנים. ‏
השינוי הגדול שאירע בשנים האחרונות עובד לטובת צה"ל, כשפקידי האוצר כמעט ולא מתעניינים בסוגיית ‏ההגדלות. האוצר יעדיף כמובן לשלם כמה שפחות, אך הוא לא הולך להילחם על זה יותר ממה שנלחם ‏בעבר, והתקשורת הכללית והכלכלית חשים שלא מדובר במאבק החשוב והדחוף ביותר כעת. מובילי ‏המאבק באישור הצעת החוק הם ארגוני חברה אזרחית, כמו העמותות רווח נקי וצדק פיננסי, שעתרו לבג"ץ ‏בזמנו נגד ההגדלות, וכן המחלקה הכלכלית בפורום קהלת בהובלת ד"ר מיכאל שראל. ‏
כיצד קרה שהגדלות הרמטכ"ל כבר לא מעניינות? התשובה פשוטה אבל עדיין צריך להגיד אותה בקול, אם ‏לפני 4 שנים קידום חקיקה שתעלה 1.1 מיליארד שקל בשנה היה נראה לנו סמל להפקרות פיסקלית, הרי ‏שהיום מדובר בהערת שוליים לכל היותר. עלויות מלחמת חרבת ברזל מגיעות לכ-300 מיליארד שקל ‏באופן חד פעמי, ולכ-40 מיליארד שקל – לפחות – באופן קבוע מדי שנה (עלויות שיקום, ריבית, תוספת ‏למערכת הבטחון). במקביל סירבה הממשלה לקצץ בכספים נוגדי צמיחה, שמצויים בשפע בכספים ‏הקואליציוניים, והם יקרים בהרבה מ-1.1 מיליארד שקל בשנה. ‏
חברי ליכוד וקואליציה אחרים הביעו התנגדות להכשרת ההגדלות ואי אפשר להימנע מהרושם שמבחינתם ‏זו עוד הזדמנות לתקוף את צה"ל ולהאשים אותו בכל מה שלא עובד. פרשנות מיטיבה יותר תהיה להגיד ‏שזו הדרך שלהם למרק את המצפון על התמיכה בחוקים שיאפשרו את המשך אי-הגיוס של החרדים לצה"ל ‏ואי-השתלבותם בשוק העבודה, שיקרים בהרבה מהגדלות הרמטכ"ל. בזמנו, אמר נציג האוצר כי כל 1,000 ‏חרדים קרביים יחסכו למדינה 1.3 מיליארד שקל בשנה. ‏

צבירה גבוהה במיוחד

כאמור, זה אמנם טבעי שבמשרד האוצר מוטרדים יותר מהמאבקים הגדולים על תקציב הבטחון, על גיוס ‏חרדים, ועל תעסוקת חרדים,אך יש משהו עצוב בכך שלא נותר קשב ניהולי ומקצועי לסוגיית ההגדלות, שכן ‏בסופו של דבר הפנסיה הצה"לית גבוהה מאוד. ד"ר שראל חישב כי הקצבה הפנסיונית שמקבל פורש מצה"ל ‏בגין כל חודש עבודה בצה"ל גבוהה פי 9.23 מהקצבה שמקבל משרת רגיל בשירות המדינה. לדברי עו"ד ‏נילי אבן-חן, מנכ"לית עמותת רווח נקי, "אין חוק היום שמונח על שולחן הכנסת בסדרי גודל כאלו. מדובר ‏במס שנתי של 770 שקל לכל משפחה בישראל עבור פנסיה בלתי חוקית שגמלאי צה"ל מקבלים היום. ‏
גם אם לא יולבנו ההגדלות, עדיין גמלאי צה"ל יקבלו עבור כל שנת שירות פי 7.5 מחבריהם בשירות ‏המדינה 'הרגילים'".‏
‏ היה נכון במסגרת הקיצוצים הרוחביים של תקציב 2025 למצוא דרך להפחית את עלות הפנסיות הללו, או ‏לכל הפחות לשפר אותן. המודל הנוכחי לא מתמרץ את הטובים ביותר להישאר בצה"ל, אלה יתומרצו בשכר ‏גבוה בהווה, ולא בהבטחה לפנסיה בעתיד.‏
גם תיאטרון האבסורד שמתרחש בין המדינה לבג"ץ, פינג פונג של 26 דחיות, הרי שב-2025 יש דברים ‏מטרידים בהרבה בנוגע ליחס שבין הרשות השופטת למבצעת. ולסיום, כמובן, גם מחדליו של צה"ל בסוגיית ‏ניהול כח אדם ובהתעקשותו לפנסיות גבוהות, מחווירים לעומת המחדלים החריפים של 7 באוקטובר. ‏
העיסוק בהגדלות הרמטכ"ל בנקודת הזמן הנוכחית נראית כל כך שולית, עד שרוב מי שעוסק בה עושה ‏זאת מטעמים שאינם עניינים, כדי להסיט את האש ממוקד השריפה. למעשה, חוסר הקשב שלנו לסוגיה ‏גדולה כמו הגדלות הרמטכ"ל מבליטה את אחד המחירים הכלכליים והחברתיים הלא מדוברים של ‏הממשלה הנוכחית: חוסר יכולת וחוסר קשב לעסוק בבעיות היומיום של החיים עצמם שלנו.‏