מועצת הנפט, מועצה ממשלתית חשובה שאחראית גם על תחום הגז, לא מתכנסת כבר קרוב לחצי שנה, אף שלפי החוק עליה להתכנס ארבע פעמים בשנה לפחות, ואין בה את מספר החברים המינימלי הדרוש לכינוסה. לפיכך לא ניתן, בין השאר, כבר חצי שנה לאשר חיפושי גז ונפט בישראל. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אסדת הגז ליוויתן
אסדת הגז ליוויתן
אסדת גז מול חופי ישראל
(צילום: אלבטרוס)
מועצת הנפט היא הגוף המוסמך לייעץ לממשלה, לקבוע ולאשר בתחום חיפושי הנפט והגז הטבעי בישראל. משרד האנרגיה הוא הרגולטור האחראי לחיפושי נפט וגז בישראל ונעזר בהחלטותיו במועצת הנפט, שמייעצת ומאשרת לשר האנרגיה ולממונה על ענייני הנפט בישראל בנושאי הענקת זכויות נפט לחיפושי נפט וגז טבעי והפקתם. כמו כן אחראית המועצה להעברה ושעבודים של זכויות הנפט בתחומי ישראל והמים הטריטוריאליים שסביבה.
ככל הידוע, ממתינות החלטות רבות למועצה, ואחד הממתינים טען: "כאשר פניתי שוב ושוב לבקש את אישור משרד האנרגיה בעניין מהותי, נאמר לי כי 'אין קוורום וממתינים למינויים של השר. יש החלטות רבות שממתינות לאישור ולא ידוע מתי ידונו בבקשה שלך'". יצוין כי בשנת 2022 קיבלה המועצה 10 החלטות, אולם כינוסה האחרון היה בראשית חודש ינואר השנה.
15 חברי המועצה ממונים על ידי שר האנרגיה. היא אמורה למנות לפחות שבעה חברים מקרב הציבור, בנוסף לנציגי משרד האנרגיה ומשרד האוצר. חברי המועצה ממונים לכהונה בת שלוש שנים, עם אפשרות למינוי אחד חוזר. יו"ר המועצה ממונה על ידי שר האנרגיה מבין חברי המועצה וכיום אין כלל יו"ר למועצה.
כיום מכהנים במועצה רק חמישה חברים, במקום לפחות עשרה: נציגי הציבור הם אפי דלומי, גלעד אורן, אבי קדיש ומיכל אוגולניק. נציג בודד של משרד האנרגיה (במקום שניים) הוא ראפת דיבסי ואין מינוי של נציג משרד האוצר למועצה כנדרש.
בעקבות פניית ynet עודכנה היום הרשימה הבלתי מעודכנת באתר משרד האנרגיה, שבה נכללו עד כה גם אישים שכלל אינם חברים עוד במועצה, נציגת הציבור אורלי טל, נציגי המשרד לאיכות הסביבה רן עמיר ואמיר זלצברג, ונציג משרד האוצר הלאל ח'לאילה.
ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר בתגובה כי "מינוי נציגי הממשלה ונציגי הציבור למועצת הנפט נמצא בהליכים מתקדמים ובקרוב ימונו נציגים חדשים למועצה".