ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הרפורמה בייבוא מוצרי חשמל, קוסמטיקה ומזון, שמשמעותה הכנסת מוצרים לארץ ללא פיקוח של המדינה באמצעות הצהרה בלבד, כשמדובר במזון ומוצרי טואלטיקה.
בתחום המזון והטואלטיקה מדובר בייבוא לפי הצהרת יבואן - שהמוצר שהוא מוכר בארץ - משווק באירופה. במוצרי חשמל היבואנים יצטרכו להוכיח שהמוצרים שהם מייבאים נמצאים ברשימת מוצרים שנמכרים באיחוד האירופי, כך שהם עומדים בתקינה, הדין והרגולציה האירופית. היבואנים צריכים להראות שמק"ט של מוצר שהם מייבאים נכלל ברשימה באתר הבא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל
מוצרי חשמל
(צילום: מיכאל קרמר)
מדובר בתיקונים למספר חוקים: בין היתר, טיוטת חוק הגנה על הבריאות הציבור, טיוטת חוק התקנים - אימוץ הוראות מחייבות החלות בדין האירופי, ותיקון התוספת השלישית לחוק מקורות אנרגיה. יש עוד זמן עד שייכנסו לתוקף: הם צריכים לעבור קריאה ראשונה לפני היציאה של הכנסת לפגרה, ואז קריאה שנייה ושלישית בפגרה, ואישור אחרי החזרה מהפגרה.
תיקוני החוק מהווים רפורמה שמטרתה להקל על יבואנים ולהוזיל עבורם את הליך הכנסת מוצרים לארץ, בתקווה שהם יגלגלו לצרכנים את ההטבה שקיבלו – למרות שאין כל ערובה לכך.
כך לדוגמה, התיקון לחוק מקורות אנרגיה כולל הקלות משמעותיות נוספות ליבואנים של מכשירי חשמל, נוסף על ההקלות שכבר ניתנו להם - פטור מחובת תקן ישראלי למוצרים - הטבה שלא הביאה להורדת מחירים לצרכן. יבואנים לעיתים מעדיפים לגלגל את ההטבה לכיסם ולעיתים המצב הבינלאומי גורר עליית מחירים ממילא. כך למשל, משבר החות'ים בים האדום ועליית מחירים בעולם.
הרפורמה עוסקת במוצרי חשמל כמו מקררים, מכונות כביסה, טלוויזיות, מדיחי כלים ומייבשי כביסה, מזגנים, מיקרוגל, מסכי מחשב, מדפסות ונורות במזגנים תיכנס לתוקף ביוני רפורמה נוספת - מעבר לגז מזגנים ידידותי יותר לסביבה (אך דליק יותר).
2 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרי המזון בסופר יוזלו? לא בטוח
(צילום: יריב כץ)
למרות שהצעד הנוכחי יקל במיוחד על יבואנים מקבילים שהתקשו עד עכשיו להשיג מסמכים רשמיים המעידים כי המוצרים עומדים ברגולציה האירופית, בארץ כבר פעלו ופועלים יבואנים מקבילים בתחום החשמל. במוצרי חשמל לבנים הם ייבאו בעיקר מוצרי בוש ויש יבוא מקביל גם במוצרים נוספים. הטענות נגד היבוא המקביל הן בעיקר על אחריות במקרה של פריט שהתקלקל ועל מכירת מוצרים ללא הוראות הפעלה בעברית. חלקם מכרו מוצרי חשמל בזול יותר, ואז נעלמו בשל בעיות באספקת מלאי מוצרים סדיר.
אלי כהןשר האנרגיה אלי כהןצילום: סיון שחור, לע״מ
ממשרד האנרגיה נמסר: "במטרה להבטיח כי היבואנים עומדים בדרישות החוק ומספקים לצרכנים הישראלים מכשירים איכותיים עם יעילות אנרגטית גבוהה כמקובל באירופה, כשלפי ההערכות של המשרד - חשבון החשמל יירד בכ-350 שקל בשנה בזכות המעבר לתקינה אירופית (אם כי לעיתים קרובות דווקא המוצרים הפחות יעילים אנרגטית עולים פחות בקנייה הראשונית מ.ק). במקביל להקלות הרגולטוריות, משרד האנרגיה והתשתיות יגביר את האכיפה בקרב היבואנים ובשווקים באמצעות החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד".
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, מסר: "השלמת הרפורמה בייבוא מוצרי חשמל היא צעד נוסף בהפחתת יוקר המחיה עבור הציבור הישראלי. ייבוא קל וזול יותר של מוצרי חשמל שנמצאים בכל בית בישראל מגביר את התחרות ומאפשר ליהנות ממגוון רחב של מוצרים במחירים אטרקטיביים. בנוסף, מוצרי החשמל שיגיעו לישראל יהיו יעילים יותר באנרגיה, דבר שיביא לחיסכון הוצאות החשמל של משקי הבית בישראל. נמשיך לפעול להורדת יוקר המחיה והפחתת רגולציה, בד בבד עם קידום התייעלות ושמירה על יציבות ואמינות מערכת החשמל".