מייסד נייקי, פיל נייט בן ה-85, נחשב לאחד האנשים החזקים והמשפיעים ביותר במדינת אורגון. ככה זה כשאתה מקים במקום עסק המוערך בשווי של מאות מיליארדי דולרים, ובמקביל אתה גם עוסק בפעילות פילנתרופית. אבל למרות שנייט הוא כל יכול באורגון, דבר אחד הוא לא מצליח לעשות כבר למעלה משנה - לקנות את קבוצת ה-NBA פורטלנד טריילבלייזרס.
קצת לעשות סדר. הבעלים הנוכחי של הקבוצה היא ג'ודי אלן, שמנהלת את עיזבונו של אחיה, אחד ממייסדי מיקרוסופט, פול אלן, שהלך לעולמו ממחלת הסרטן לפני חמש שנים. בצוואה של אלן ניתנו הוראות ברורות למכור חלק מנכסיו, אז בשווי של יותר מ-20 מיליארד דולר, ולתרום את רוב הכסף לצדקה. אבל כנראה שאת פורטלנד הוא לא היה מעוניין למכור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
פיל נייט, פורטלנד
פיל נייט, פורטלנד
פיל נייט, פורטלנד
(צילומים: AFP, gettyimages)
לפני שנה דווח בתקשורת האמריקאית כי נייט, יחד עם משקיע הנדל"ן, אלן סמוליניסקי, אחד הבעלים של קבוצת הבייסבול לוס אנג'לס דודג'רס, הציעו שני מיליארד דולר לרכישת הטריילבלייזרס.
לפי "וול סטריט ג'ורנל" הסיבה שנייט כל כך מתעניין ברכישת קבוצת הכדורסל היא מאחר שהוא מודאג מעתידה של העיר פורטלנד בה נולד, שסובלת לאחרונה מלא מעט בעיות חברתיות. נייט מעוניין לחזק את עתיד הקבוצה בעיר, שכן לא מעט בני נוער, ובכלל תושבי העיר, מעריצים את השחקנים שמשחקים בה.
אבל אותה הצעה לפני שנה נדחתה ללא שום משא ומתן, כשג'ודי אלן מסרבת בכלל לשוחח עם שני המיליארדרים. אלן העבירה את האחריות לברט קולדה, סגן יו"ר קבוצת הכדורסל, שנחשב לאחד מחבריו הקרובים של אחיה המנוח, והוא העביר לנייט ולסמוליניסקי את המסר כי "הקבוצה לא למכירה". אגב, ג'ודי מסרבת למכור גם את קבוצת הפוטבול שעברה אליה מאחיה, סיאטל סיהוקס.
בשנה החולפת ג'ודי מכרה לא מעט נכסים של אחיה. כך למשל שתי דירות שהיו בבעלותו במנהטן נמכרו בסכום כולל של 101 מיליון דולר, יאכטה ואוסף אמנות נמכרו ב-1.5 מיליארד דולר. כשנייט וסמוליניסקי ראו שהאחות החלה למכור את נכסי אחיה, הם פנו אליה שוב לפני כמה חודשים. סמוליניסקי אפילו שלח לה מכתב אישי בכתב ידו, בו כתב מפורשות שנייט והוא ישמחו לשוחח איתה באופן אייש על מכירת הקבוצה. בתגובה איש הנדל"ן קיבל יום אחד מייל (לא מג'ודי אלן) בו נכתב כי "קבוצות הספורט של פול אילן אינן בשוק".
2 צפייה בגלריה
פול אלן מייסד מיקרוסופט מת
פול אלן מייסד מיקרוסופט מת
פול אלן המנוח
(צילום: AP)
ג'ייסון ג'יי האנק, הדובר של ג'ודי אלן, אמר לאחרונה כי "כפי שג'ודי אמרה בפומבי בשנה שעברה, קבוצות הספורט אינן למכירה. זה ישתנה בסופו של דבר בהתאם לרצונה, אבל אין ציר זמן מוגדר מראש מתי זה יקרה. כאשר נחליט על רצוננו למכור בשלב מסוים בעתיד - נסכים לקבל הצעות מגורמים המעוניינים בכך".
המצב עם עיזבונו של אלן מדגיש כמה רעיון פשוט ונהדר - התחייבות למכור את נכסים ואת הכסף לתרום לצדקה - יכול להיות מסובך. עורכי דין שמתעסקים בעיזבונות מורכבים אומרים שלוקח בין 20-10 שנים לפעמים עד שכל הנכסים נמכרים. ועובדה שהבתים במנהטן, היאכטה ואוסף הנדל"ן נמכרו כארבע שנים לאחר מותו של פול אלן ולא בשלב מוקדם יותר. אחת הסיבות לכך היא ענייני מיסים ורגולציה.
את קבוצת הכדורסל של פורטלנד רכש אלן ב-1988 ב-70 מיליון דולר, ואת סיאטל סיהוקס ב-194 מיליון דולר ב-1997. כיום השווי המוערך שלהן יחד עומד על 6.6 מיליארד דולר.
בוול סטריט ג'ורנל מעריכים כי אחת הסיבות שבגללן ג'ודי אלן אינה מוכנה למכור כרגע את הסיהוקס טמונה בכך שבימים אלה אצטדיון הקבוצה עובר שיפוץ מסיבי, ובחלק משמעותי מהמימון משתתפת מדינת וושינגטון. לפי החוק, במידה שהקבוצה תימכר עד מאי 2024, כ-10% מכספי המכירה יועברו למדינה, וזה משהו שג'ודי אינו מעוניינת בו.