בדצמבר 2022 השיקה רכבת ישראל מיזם של חניונים רובוטיים לאופניים, שנקראים "בייק בוקס". החניונים, שחלקם תת-קרקעיים וחלקם האחר עיליים, מיועדים לאחסון מאובטח של אופניים וקורקינטים במטרה לשפר את הקישוריות בתחבורה הציבורית ולייעל את הזרמת התנועה בעורקים המרכזיים. המיזם, שכרגע מצוי בשלב הפיילוט בארבע תחנות, נועד להקל על רוכבי אופניים המשתמשים ברכבת על ידי מתן פתרון חניה בטוח מגניבות ומוונדליזם.
עבודות ההקמה החלו ב-2019 בארבע התחנות, אך הן נפתחו בזמנים שונים, והמתקן המרכזי והגדול ביותר בתחנת סבידור מרכז בתל אביב טרם נפתח לשימוש הציבור. בתחנות באר שבע ונתניה יש מתקנים עיליים של 51 מקומות, ובהרצליה וסבידור 207 מקומות, חלקם תת-קרקעיים. ואולם, המתקן בסבידור כאמור טרם נפתח, ואילו המתקנים התת-קרקעיים בהרצליה היו תקולים במשך חודשים ארוכים.
על אף השקעה של עשרות מיליוני שקלים, נתוני השימוש הרשמיים שהתקבלו מרכבת ישראל בעקבות בקשת גילוי מצד התנועה לחופש המידע אינם מעודדים, והם מצביעים על שיעורי תפוסה נמוכים בהרבה מהמצופה, שברובם אינם מתקרבים כלל לחצי מהקיבולת של המתקנים.
בתחנת באר שבע, שנפתחה בדצמבר 2022, שיא התפוסה היומית מגיע ל-5.7% בלבד. בהרצליה נתוני השימוש גבוהים יותר, אך גם שם התפוסה המרבית שנוצלה ביום מגיעה ל-25.5%. בנתניה הנתונים הגבוהים ביותר – שיא של 35% תפוסה ביום.
מנתוני התנועה לחופש המידע עולה כי בינואר 2024 נרשמו בב"ש 36 חניות יומיות בלבד, ואילו בפברואר עלה המספר ל-64. בהמשך חלה מגמת ירידה, ובספטמבר נרשמו רק 27 חניות יומיות. בהרצליה נרשמה עלייה מתונה מתחילת 2024, מ-716 חניות יומיות בינואר עד לשיא של 1,121 חניות ביולי – אולם בהמשך חלה ירידה חדה ל-539 חניות יומיות בספטמבר 2024. נתניה, העיר עם אחוזי התפוסה הגבוהים ביותר, הציגה בינואר 254 חניות יומיות, ובחודשים הבאים נרשמו עליות קלות עד לשיא של 394 חניות ביולי – אך גם שם חלה ירידה קלה ל-362 בספטמבר.
כשלעצמו, מדובר בפתרון חינמי שנשמע על פניו נוח וחדשני עבור נוסעים רבים שמעוניינים להגיע אל תחנות הרכבת באמצעי תחבורה קל שאינו מוסיף עומס על הכבישים ועל חניוני הרכב העמוסים בתחנות, אולם עד כה לפחות, נתוני השימוש הדלים אינם מצדיקים את ההשקעה העצומה בפרויקט.
לטענת מנכ"ל התנועה לחופש המידע עו"ד הידי נגב, הפרויקט אף מעלה שאלות של מינהל תקין במשרד התחבורה וברכבת ישראל. "נתוני השימוש הנמוכים כל כך מעלים שאלות ביחס לנחיצותו של הפרויקט אל מול החלופות הפשוטות והזולות, כמו מתקני קשירה הולנדים", מוסיף נגב.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת השקעותיה הרבות בקידום תחבורה ציבורית, הורדת הגודש בכבישים ושיפור מרקם החיים פועלת הרכבת לקידום קישוריות וחיבוריות של תחנות הרכבת לאמצעי תחבורה נוספים ואופניים. כחלק מכך פורסים משרד התחבורה ורכבת ישראל מתקני אופניים רובוטיים מתקדמים בתחנות רכבת נבחרות, כפי שנעשה במדינות כגון גרמניה, יפן והולנד.
"מדובר בפיילוט שפריסתו עדיין לא הושלמה, ולכן עוד מוקדם לבחון את הצלחתו – אך כבר מנתוני 2025 אנו רואים צמיחה בביקושים – וזאת עוד בטרם נחנך המתקן הגדול ביותר בתחנת סבידור מרכז, שבה עוברים כ-50 אלף נוסעים ביום בממוצע. המתקן צפוי להיחנך עד סוף השנה".
על פי נתוני הרכבת, ב-2025 נרשמה עד כה עלייה של עד כ-50% בתפוסת המתקנים, והמשתמשים מדווחים על שביעות רצון גבוהה. "אנו צופים שנתונים אלה יגדלו עם סיום הקמתם של כל המתקנים ועם העמקת ההיכרות של ציבור הנוסעים לשירות החדש", מוסיפים ברכבת. "כמו כן, בתקופה הקרובה שדרוג של המתקן בתחנת הרצליה, אשר צפוי להביא לגידול בנתוני השימוש בו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו








