בני משפחותיהם של פועלי בניין שנהרגו ונפצעו בשנים האחרונות בתאונות במהלך עבודתם לא הופתעו מפרסום הנתונים, לפיהם גם שנת 2022 הסתיימה עם עשרות תאונות עבודה קטלניות שגבו עם חייהם של עובדים רבים. "המדינה לא מטפלת ולא מתעסקת בבעיה. ההרוגים שלנו הם עוד מספר סטטיסטי, אף אחד לא באמת מסתכל על המשפחות, זו משפחה שלמה שנהרגה. עד שזה לא יקרה לאחד מהאנשים שקוראים את הכתבה הזו, אף אחד לא יניד עפעף כי זה לא מזיז לאף אחד, במיוחד לפוליטיקאים שלנו". כך אמר בכאב לאולפן ynet סרגיי מרצ'נקו, אחיו של אנטון שנהרג בתאונה באתר בנייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
היקף התאונות של פועלי בניין גבוה, הן ביחס לענפים אחרים במשק הישראלי והן ביחס להיקפי הפגיעות בענף בחו"ל. בשנים האחרונות כ-60% מכלל ההרוגים בתאונות העבודה מקורם בענף הבנייה. אחת הסיבות המרכזיות לתאונות עבודה קטלניות בכלל ובענף הבנייה בפרט היא נפילה מגובה, לצד קריסת תשתיות או פיגומים.
לפי דוח מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, ב-2022 נהרגו 23 עובדים בתאונות בענף הבנייה, לעומת 32 בשנת 2021. אלא שבעמותות הפועלות למיגור התאונות בענף טוענים שהמספר גבוה יותר וכי לא הוגשו מספיק כתבי אישום נגד קבלנים. לשם השוואה, לפי דוח של הקבוצה למאבק בתאונות תעשייה ובניין, בשנה החולפת נהרגו 36 עובדים בתאונות עבודה בענף הבנייה, נתונים דומים בקירוב לנתוני השנה הקודמת וכן לזו שלפניה.
1 צפייה בגלריה
פועלי בניין. המחשה
פועלי בניין. המחשה
פועלי בניין. המחשה
(צילום: מריה ראשד)
גם לפי הדוח השנתי של ארגון קו לעובד, בשנה החולפת נהרגו 36 עובדים בתאונות עבודה באתרי בנייה (ולא 23 עובדים בלבד) – שהם 12.25 הרוגים ל-100 אלף מועסקים בענף הבנייה. זאת, בעוד שמספר ההרוגים ל-100 אלף מועסקים בענף בשנת 2021 עמד על 13.5 הרוגים, ובשנת 2020 עמד הנתון על 12.8 הרוגים ל-100 אלף מועסקים.
על פי הדוח של מינהל הבטיחות, נפילה מגובה היא, כאמור, עדיין הסיבה המרכזית לתאונות קטלניות בשנת 2022, לאחר שכ-52% מכלל התאונות הקטלניות בענף הבנייה התרחשו כתוצאה מנפילה מגובה. 32 מההרוגים ברשימה של מינהל הבטיחות הם ישראלים, ו-18 מהעובדים שנהרגו היו בעלי אזרחות זרה (13 תושבי השטחים ו-5 אזרחי סין).

"במגזר היהודי היו מתייחסים אחרת"

יאסין סעיד, שאיבד את אחיינו לאחר שפיגום קרס עליו, טען כי הפיקוח על אתרי הבנייה לוקה בחסר מאחר שרוב ההרוגים בענף הבנייה הם ערבים. "ברור שיש פחות אינטרס למנוע את התאונה הבאה כי רוב העובדים ערבים", אמר. "אני מאמין שאם זה היה במגזר היהודי היו מתייחסים אחרת, היו מבקרים בנקודות האלה, היה יותר פיקוח. קריסת פיגום, אין לה מענה? עדיין אין לה מענה באתרים במגזר הערבי".
היה כתב אישום בפרשה, מישהו נתן את הדין ונמצא אחראי? "עדיין לא, אנחנו בעיצומו של הליך משפטי שעוד לא הסתיים. כבר כמעט שלוש שנים".
גם מרצ'נקו מתח ביקורת על התנהלות המדינה בכל הקשור לאכיפה. "בשנת 2022 הוצאו הרבה פחות צווי בטיחות לעומת 2021, ירדו גם 20 פקחים, מתוך 90 נשארו 70 על 14 אלף פרויקטים, איך מצפים שהם יספיקו לבדוק הכל? אין כסף, אין פיקוח, אין תנאים".
אתה טוען שהם מתעסקים בעיקר בלהראות איך המספרים של ההרוגים יורדים? "כן, הם מקצצים בתקציבים, פתחו את יחידת פלס. עד היום לא ראיתי שהוגש כתב אישום אחד. זה ביזיון, בדיחה, זו פשוט יריקה בפנים של המשפחות".
וזה עניין של זמן עד שיקרה המקרה הבא? "ללא ספק. כל עוד לא תהיה אחריות פלילית על דבר כזה, זה לא יעניין אף אחד. אנשים דואגים לכיס שלהם יותר מאשר חיי אדם, זה מה שהפכנו להיות, אם הוא נהרג אז לא מעניין. אבל מה ששוכחים זה שיש להם משפחות. דיברתי עם משפחות שכולות, זה איום ונורא, עברו ארבע שנים ועדיין לא שכחנו כלום, כל דבר מזכיר לנו אותו ואנחנו עדיין בוכים".