הישראלים נערכים לגיל השלישי: בשנת 2022 הופקדו אצל האפוטרופוס הכללי מעל 40 אלף ייפויי כוח מתמשכים (מסמך משפטי שמהווה חלופה למינוי אפוטרופוס), עלייה של יותר מ-30% לעומת שנת 2021. כך עולה מדוח סיכום שנת 2022 של האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני הירושה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לקבוע מראש מה יעשה ברכושו ובענייניו האישיים ככל שלא יוכל לקבל החלטות בענייניו. עלייה זו הפחיתה את העומס בבתי המשפט ולראשונה בישראל, ועל אף הזדקנות האוכלוסייה, חלה ירידה בהיקף המינויים של אפוטרופוסים.
1 צפייה בגלריה
צוואה
צוואה
צוואה
(צילום: shutterstock)
כאמור, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכל אדם בגיר לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד, אם וכאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו. מיופה כוח, יהיה מוסמך לפעול בשם אותו אדם בעתיד כאשר לא יוכל עוד לקבל או לבצע החלטות הנוגעות לעינינו בעצמו. ייפוי כוח מתמשך יכול להתייחס לעניינים רפואיים, אישיים או רכושיים.
אם לא נערך מבעוד מועד ייפוי כוח מתמשך, צריך לפנות לבית המשפט ולבקש למנות אפוטרופוס, מה שכרוך בלא מעט בירוקרטיה. לכן, ייפוי כוח מתמשך חשוב בעיקר לבני המשפחה, כי הם אלה שיצטרכו להתמודד עם הבירוקרטיה במקרה שבו לא נערך ייפוי כוח מתמשך.
בהתאם להוראות הדין, הפקדה של ייפוי כוח מתמשך אצל האפוטרופוס הכללי היא תנאי מוקדם לכניסתו לתוקף של מסמך ייפוי הכוח המתמשך. עריכתו של המסמך והפקדתו נעשית כאשר הממנה כשיר ומבין בדבר. בשלב מאוחר יותר, שבו הממנה מפסיק להבין בדבר נדרש מיופה הכוח להגיש לאפוטרופוס הכללי הודעה על כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך. אם ברצונכם לערוך ייפוי כוח מתמשך, עליכם לפנות לאחד מאלפי עורכי הדין המוסמכים שעברו הכשרה של האפוטרופוס הכללי. רשימת עורכי הדין נמצאת באתר האפוטרופוס. ואגב, ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך חשוב גם לצעירים שבנינו שעלולים להיפגע למשל בתאונת דרכים ולאבד את כשירותם להחליט.

השבת 200 נכסי מקרקעין

כמו כן מהדוח עולה כי ב-2022 השיב האפוטרופוס הכללי לבעלי זכויות או יורשים 200 נכסי מקרקעין בשווי מוערך של כ-111 מיליון שקל וכספים בסך של כ-28.6 מיליון שקל. מתוכם הושבו ליורשים של נספי השואה 31 נכסי מקרקעין בשווי מוערך של כ-12.4 מיליון שקל וכן כ-7 מיליון שקל שהיו בבעלות נספי השואה.
כמו כן, גובשה רפורמה מקיפה בתחום הפיקוח על אפוטרופוסים ובמסגרת הליך הפחתת הרגולציה על הציבור שיזם האפוטרופוס הכללי, בוטל התשלום הכספי בעת הגשת דוחות כספיים שמגישים אפוטרופוסים, ונקבעו הקלות משמעותיות על בני משפחה שהתמנו כאפוטרופוסים.
עוד עולה מהדוח כי במהלך השנה הוגשו כ-95 אלף בקשות לרשם הירושה, רובם באופן מקוון. כמו כן, חל גידול של כ-28% בהיקף הצוואות המופקדות אצל הרשמים לענייני ירושה, כאשר בשנת 2022 הופקדו כ-11 אלף צוואות, לעומת כ-8,700 צוואות שהופקדו בשנה הקודמת.
בין היתר, הושק לראשונה טופס חדשני, המאפשר הגשת בקשה למתן צווי ירושה ברשם הירושה ולרישום ההורשה בטאבו בהליך אחד, לשם הקלה על הציבור וקיצור לוחות הזמנים.
עוד נתון מעניין: מהדוח עולה כי כ-144 מיליון שקל מתוך הכספים שהורישו מי שנפטרו בישראל ובעולם לטובת המדינה ומוסדותיה, הועברו בשנה שעברה לטובת הציבור.

מממשים גם מטבעות וירטואליים

הפשיעה החמורה מלווה פעמים רבות בפשיעה כלכלית ועתירה ב"הון שחור". אפיק האכיפה הכלכלית המבוצע באמצעות חילוט נכסים, נועד לפגוע בתמריצי מחולליה ובכך להעצים, לצד הכלים המסורתיים (מאסרים וקנסות), את יעילות המאבק למיגור הפשיעה. יחידת החילוט פועלת למימוש אכיפה כלכלית, באמצעות ניהול רכוש תפוס המיועד לחילוט ומימוש החלטות החילוט. מהדוח עולה כי במהלך 2022 נוהלו על ידי יחידת החילוט 44 נכסי מקרקעין. בין השאר, מומשו ב-6 תיקי חילוט מטבעות וירטואליים בשווי של כ-2.7 מיליון שקל.
האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני ירושה, עו"ד בן ציון פיגלסון מסר כי "מנתוני הפעילות לשנת 2022 עולה, כי הציבור בישראל ממשיך להיערך לקראת כניסה לגיל השלישי ולבחור את הדרכים והפעולות העתידיות שייעשו באמצעות הפקדת ייפוי כוח מתמשך".
מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד, מסר: "משרד המשפטים רואה בפרסום הנתונים ערך ראשון במעלה, המבטאים ערכים של שקיפות והנגשת המידע לציבור".