אחרי שנתיים קשות ומשבר שגרם להפסדים – מגדלי התמרים בישראל מגלים אופטימיות עם עליית שערי האירו והדולר ופתיחת שווקים חדשים. השנה לראשונה ייצאו תמרים מישראל לסין לאחר שבעבר היצוא לסין נכשל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בימים אלה נפתחת עונת גדיד התמרים בישראל. השנה צפויים לגדוד כ-50,000 טון ברחבי הארץ. כיום ישנם כ-600 מגדלי תמר בישראל כאשר עשרות אלפי משפחות מתפרנסות מהענף. התמר הישראלי נחשב במשך שנים לאחד מכוכבי הייצוא החקלאי הישראלי והרווחי שבהם, עד כדי כך שישראל הפכה ליצואנית תמר המג'הול הגדולה בעולם, בד בבד עם טרנד הבריאות העולמי ומגמת התזונה הטבעונית, שגרמו לנסיקה בפופולריות של הפרי.
1 צפייה בגלריה
תמרים בערבה התיכונה
תמרים בערבה התיכונה
בקרוב בסין. תמרים בערבה התיכונה
(צילום: מועצה אזורית הערבה התיכונה)

לדברי אמנון גרינברג, יו"ר שולחן התמרים במועצת הצמחים, "לאחר שנים רבות של שגשוג, כשענף התמרים נחשב לאחד הרווחים ביותר בחקלאות הישראלית לצד האבוקדו, בשנתיים האחרונות מחירי המג'הול הישראלי בשווקי אירופה צנחו והביאו את מגדלי התמרים להפסד כספי עצום. זאת בעקבות תחרות גוברת בשווקים הקיימים ואי-פיתוחם של שווקי ייצוא חדשים. כמו כן נוצרו בארץ עודפי פרי כתוצאה מריבוי נטיעות בישראל. הענף גם סבל ממחסור בידיים עובדות, מלחמה יומיומית נגד מזיקים ומחלות, עלייה בחרמות של גופים בעולם על התוצרת הישראלית, החלטת ממשלת טורקיה על העלאת המכס על ייבוא תמרים מישראל לצד ביטול המכס והקלה על ייבוא תמרים מהרשות הפלסטינית שהתעצמה מאוד בשנת 2020 ופוגעת כיום משמעותית בייצוא התמר מבקעת הירדן וכמובן מגיפת הקורונה שעצרה שווקים גדולים בישראל ובעולם".
עם זאת, לקראת העונה שבפתח – גרינברג משדר אופטימיות: "התחלנו את העונה ללא מלאים מהעונה שעברה, בעוד שלפני שנה ושנתיים היו לנו עודפים שמאוד העיקו עלינו. השנה, על ידי שיווק אגרסיבי בחו"ל וגם בגלל שהשנה היה פרי איכותי, הצלחנו בשיווק ועכשיו יש לנו התחלה 'נקייה'. גם העובדה שהדולר והאירו עכשיו התחזקו מעניקים לנו יותר שקלים על כל טון.
"בנוסף מגדלי התמרים ומועצת הצמחים, בשיתוף פעולה עם משרד החקלאות וגורמים נוספים, השקיעו מאמצים רבים בפתיחת שווקי ייצוא חדשים בעיקר ביבשת אסיה, כמו למשל השוק בסין שנפתח לייצוא השנה לראשונה. הסינים אכלו עד כה 'תמר סיני' שהוא בכלל לא תמר אלא סוג של שיזף קמחי שלא ממש מתוק. היו בעבר נסיונות לייצא לסין, שנכשלו מאחר שהשלטונות הסינים מצאו מזיק בפרי אחד ושללנו אותנו למשך כמה שנים. עכשיו היצוא לסין מתחדש והוספנו גם את ויאטנם".
לדבריו, "מה שמחזיק את הענף בארץ הוא היצוא כי המחיר של תמר בשוק הישראלי לא מכסה את העלויות. נעשו בשנה החולפת גם פעולות שיווקיות רבות ש'הזכירו' לעולם את איכות הפרי הישראלי, שהיא גבוהה לעומת מרבית המתחרים. אנו מקווים שהעונה הקרובה תחזיר את הענף למגמת צמיחה".
יצוא התמרים מישראל מוערך בכ-750 מיליון שקל. המג'הול מהווה כ-80% מהגידול בארץ.