בשיתוף בנק הפועלים

צלם: ירון שרון, במאי: אסף קוזין, מפיקה: אולגה רזניק, תחקיר: עומר חמווי, עורך: גיא פוקס
האם הייתם מעסיקים או עובדים עם אדם עם מוגבלות? למרבה הצער, התשובה של מרבית הישראלים היא שלילית. סקר שנערך לאחרונה מצא כי 70% מהציבור מאמין שאדם עם מוגבלות אינו יכול לנהל עסק. 47% מהציבור לא היה רוצה לעבוד עם אדם עם מגבלה. עם הנתונים המטרידים הללו, אין פלא שרוב האנשים עם מוגבלות בישראל מתקשים להשתלב בשוק העבודה.
לפני שנתיים החליטו ארבעה יזמים לשנות את הסטטיסטיקות העגומות הללו. הפתרון לבעיה, הם טוענים, הוא לא בשינוי שוק העבודה, אלא בעידוד אנשים עם מוגבלות להפוך לעצמאים ולבעלי עסקים.
"אנחנו מכשירים אנשים עם מגבלה לעסוק בעבודות פרילנס איכותיות, לא להיות תלויים במעסיקים שלא רוצים אותם. זו תפיסה שונה לחלוטין של תעסוקה, זו מהפכה", מכריז מנחם יעקובוביץ (69), מנכ"ל החברה. יעקובוביץ הוא נכה פוליו, שהתמודד בעצמו במשך שנים עם דעות קדומות ועם שוק עבודה אכזרי, שלא נתן לו הרבה הזדמנויות להתקדם.
למרות הקשיים והאתגרים, הוא לא ויתר, ושאף הכי גבוה שאפשר. הוא למד הנדסה בגרמניה, עבד שנים בחברת הפיתוח טלרד ובהמשך הפך לסטארט־אפיסט מצליח. הכל, הוא אומר, בזכות חשיבה מחוץ לקופסה.
תכונה זו היא שהולידה את מיזם WINWORK. "הרעיון התחיל עוד ב־2005, כשהבנתי שבכל מה שקשור לתעסוקת אנשים עם מגבלה, צריך לחשוב אחרת. צריך ליצור מיזם שיעזור לאנשים עם מגבלה למצוא עבודה בשוק העסקי, ולא כשכירים. יש כ־200 אלף אנשים עם מוגבלות בארץ, יש פה שוק גדול שיכול לעשות את השינוי. קראנו למיזם WINWORK – עובדים ומנצחים".
3 צפייה בגלריה
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
(צילום: יובל חן)
המיזם מציע מסלול של ליווי והכשרה בהקמת עסק עצמאי, בין היתר על ידי מנטורים שהם בעלי תפקידים בחברות הבכירות במשק, ולאחרונה הוא סיים את המחזור השישי שלו. האתגר המרכזי של העסק, המתפקד כחברה לכל דבר ("אנחנו עסק עסקי־חברתי שיכול להרוויח ולהתרחב — זו הראייה החברתית שלנו"), הוא להגדיל את מעגל העצמאים בקרב אנשים עם מוגבלות. כדי לבחון איך ניתן לעשות זאת, פגש יעקובוביץ את אבי זיתן, בעלים של חברת ייעוץ אסטרטגי, ואת יעל אלוק, מנהלת תחום עסקים בבנק הפועלים.
זיתן מתפעל מהמיזם החברתי המרגש, ומציין שתי דרכים להרחבת העסק: פנייה לפלחי אוכלוסייה רחבים יותר, וחיזוק המותג ונכסיו הדיגיטליים. "הדור הצעיר הוא היום המנוע של הכלכלה, ואליהם אתם צריכים להגיע. אליהם ואל ההורים שלהם".
כדי להגיע לקהל צעיר יותר, יש לבנות מוצר הוליסטי, מסביר זיתן. "אנשים צריכים לדעת שהמיזם עוסק גם בליווי והכשרה, גם בטיפול בחוסן מנטלי, וגם הופך אנשים לעצמאיים. אתם צריכים למקד את הגדרת העסק ואת המסר שלו למשפט אחד ברור. מה שאתם מציעים בווין וורק זו למעשה שיטה משולשת להצלחה".
3 צפייה בגלריה
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
מנחם יעקובוביץ (69), מנכ"ל החברה והמנטור אבי זיתן
(צילום: אוראל כהן)

זיתן עובר על הנכסים הדיגיטליים של המיזם ומציין לטובה את האתר ואת דף הפייסבוק הפעיל, אך מוסיף עוד כמה נקודות למיקוד המסר: "ראשית, אתם צריכים לעבוד יותר על הקידום בגוגל. יש פרדיגמה שאומרת שאם אתם לא נמצאים בעמוד הראשון בחיפושים בגוגל, אתם לא רלוונטיים. ניתן לעשות את זה באמצעות קידום אורגני, על ידי עושר של תכנים רלוונטיים כמו כתבות וידיאו, או באמצעות קידום ממומן בגוגל".
כלי שיווקי יעיל נוסף הוא הטסט־מניואלס (עדויות) – סרטוני המלצה של לקוחות מרוצים. "זה כלי מצוין. לבוגרים של ווין וורק יש חיבור רגשי עם הקהילה. שיתוף סיפורי הצלחה של בוגרי המיזם ייתן כוח מטורף למי שאין לו מוטיבציה וקשה לו להרים את עצמו. בכלל, יחסי ציבור הם דבר חשוב, ולא חסר לכם אנשים מפורסמים וגופי תקשורת שמתעניינים בכם — אתם יכולים למנף את זה ולהיעזר בהם".
לסיכום, אומר זיתן, לווין וורק יש פוטנציאל גדול לצמיחה. "אתם מפעל מוצלח להפיכת אנשים עם מוגבלות לעצמאים. זו תקופה של ערבות ההדדית, יש פה הרבה אמפתיה. באמצעות יחסי ציבור ועבודת מדיה חברתית, הפרויקט הזה יקבל תהודה, וגם תוכלו למצוא אולי משקיע".
כיום המיזם נתמך ברובו על ידי ביטוח לאומי, המממן לזכאים את לימודי ההכשרה. יעקובוביץ מספר כי הם מעוניינים להרחיב את המודל העסקי ואת מקורות המימון. "אנחנו חושבים לעשות קורסים קצרים יותר. עוד תכנון הוא לספק פתרונות של חדרי ישיבות לבוגרים שלנו. כדי להתרחב נצטרך להכניס עוד שותף, לא נוכל להישען רק על המימון של ביטוח לאומי".
3 צפייה בגלריה
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
המיזם שמטפח יזמות בקרב אנשים עם מוגבלות
מנחם יעקובוביץ (69), מנכ"ל החברה עם יעל אלוק, מנהלת תחום עסקים בדרום בבנק הפועלים.
(צילום: אוראל כהן)

כדי לבחון אילו צעדים כלליים יש לעשות על מנת להתרחב ולגדול, יעקובוביץ נפגש עם יעל אלוק, מנהלת תחום עסקים בדרום בבנק הפועלים. "בכל מה שקשור להרחבת העסק, חשוב להכין תוכנית עסקית. אתם צריכים לבדוק שאתם מרוויחים, ולא עובדים רק כדי להגיע לנקודת איזון כלשהי, כי זה לא מספיק. אני מציעה אחת לשלושה חודשים או אחת לשנה לבחון את התוצאות העסקיות שלכם, לבקר את ההכנסות, לראות שאתם באמת בכיוון הנכון. המיזם שלכם מאוד מרשים, ואני מאמינה שהוא יכול לעבור למצב של רווחים".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 09:02, 03.08.21