בשיתוף אתר "המקצוענים"
פאב מתחת לבית: קונסולת משחקים, מערכת קולנוע ביתית, ובר של ממש, כזה שיגרום לכם לחשוב שיצאתם לבילוי של ממש, בעוד אתם בחלל ביתי. מה אפשר לעשות עם מרתף? מסתבר שזה גם יכול להיות חלל להגשמת חלומות ילדות, עבור המבוגרים שבינינו. איך עשו זאת ביישוב בהרי ירושלים? לפניכם הסקירה.
מדובר בשיפוץ יסודי של חלל המרתף, שכלל פירוק והחלפת כל התשתיות: בידוד, חשמל, אינסטלציה, מיזוג, שמע ומדיה. המרתף ממוקם בבית פרטי ביישוב בהרי ירושלים, אשר נבנה במקור לפני כ-20 שנה.
10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן)

10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן)
מיקום: ירושלים.
סוג המבנה: מרתף הממוקם בבית פרטי.
גודל: 35 מ"ר, עם שני כיווני אוויר המגיעים מחצר אנגלית הסמוכה למרתף.
דיירים: זוג באמצע שנות ה-40 לחייו עם 5 ילדיהם.
סוג השיפוץ: שיפוץ מסיבי של חלל המרתף, שכלל החלפת כל התשתיות בו.
סכום שיפוץ המרתף: 150 אלף שקל.
משך השיפוץ: התכנון נמשך כ-3 שבועות והשיפוץ בפועל ארך כחודש וחצי.
עיצוב פנים: יורי נולמן.
10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן. )
הקירות בחלל זה היו עקומים במקור, ובכדי ליישר אותם היה צורך בחיפוי הקירות בגבס. מאחורי קירות הגבס הוטמעו פתרונות בידוד אקוסטי ובידוד תרמי. התקרה הונמכה בכ-6 ס"מ, ובה הוטמעו מערכות של תאורה שקועה ורמקולים.
לפי מה הוחלט על סוג השיפוץ, על סגנון השיפוץ והאם הייתה מגבלת תקציב?
בעלי הנכס רצו לקחת חלל שהיה לא מנוצל ולהפוך אותו למשהו אחר. לגבר היה חלום ילדות לחלל כיפי, שירגיש כמו שהות במערה.
היה ברור מהתחלה שהחלל הזה צריך להיות שונה משאר הבית, שמאופיין בסגנון כפרי עדין. ההשראה לעיצוב נלקחה מעולם הברים האנגליים, אלמנטים תעשייתיים ונגיעות של סטים-פאנק (עולם המבוסס על מכניקה ומנועי קיטור).
סגנון העיצוב שנבחר הוא עכשווי, עם פריטים נוסטלגיים. לא הייתה מגבלת תקציב. הגבר הוא שהכתיב את הסגנון והיה מקבל ההחלטות העיקרי של הפרויקט. האישה מאוד הבינה את הצורך שלו בחלל אירוח, כפי שחלם עליו, ותמכה בו מאוד. היא אף הייתה שותפה להתלבטויות ולבחירות העיצוביות של החלל.
החלל מעוצב כמו 'בועה' בבית, והוא שונה מאוד מבחינת סגנון העיצוב משאר הבית, הן מהחלל הפנימי של הקומות העליונות והן מחלל החוץ של הבית.
עבודות הנגרות היו בהתאמה אישית. תוכננו ויוצרו פרטי נגרות ומסגרות יעודים לשימושי החלל השונים: בר אלכוהול גדול, תצוגת בקבוקים ומזנון מדיה ענקי.
10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן)

מה היו האתגרים העיקריים בשיפוץ?

האתגר המרכזי היה הגאומטריה של החלל. החלל בנוי בצורת האות ריש, ובו 2 חללים צרים וארוכים הנפגשים בנקודה אחת. מכיוון שאלו קירות חיצוניים והחלל הפנימי קטן מדי לחלוקות נוספות, נאלצנו לתכנן במסגרת המגבלות האלו ופתרנו את הגאומטריה באמצעות פרטי נגרות יעודים, שתוכננו בשביל לייצר את ההתאמות הנדרשות.
בחירת הפרקט הספציפי לחלל הייתה מאוד חשובה לנו בשביל לייצר את המראה והתחושה שחיפשנו. כשמצאנו את הדגם שרצינו גילינו שאין אותו במלאי והזמנו אותו בייבוא מאיטליה. בשל העיכובים הרבים שנוצרו במהלך תקופת הקורונה, לקח זמן רב עד שהפרקט הגיע.
עד שלא הותקן הפרקט לא יכולנו להתקין את עבודות הנגרות הרבות, להתקין את המערכות הטכניות בתוך אותם פרטי נגרות ולבצע את הפינישים. וכך, שיפוץ שהיה אמור להסתיים תוך חודש, נמשך בסופו של דבר חודש וחצי בפועל, והתפרש על פני תקופה של 3 חודשים בסך-הכל, בשל העיכוב בהגעת הפרקט.
בשל רצון בעל הנכס בברז בירה פעיל בבר, היה צורך בשילוב של מערכות הקירור והגז (שכן יש צורך לחבר את חבית הבירה לגז), ולהטמיע את המערכות בצורה מוסווית בחלל, בתוך פרטי הנגרות.
עוד אתגר היה קשור לעובדה שהמרתף הוא חלל מאוד חשוך. היו בו רק שלושה פתחים נמוכים שפונים לכיוון החצר האנגלית, כך שהיה מעט מאוד אור טבעי בו. התאורה תוכננה כך שהיא תאפשר תרחישי תאורה שונים, שיתאימו לשימושים השונים בחלל זה: צפייה בסרטים, משחקים, אירוח אינטימי או אירוח מרובה משתתפים.
10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן)
הצורה שנבחרה לבר היא צורת ריש, המתאימה לצורה המקורית של חלל הכניסה ומאפשרת מקסימום של מקומות ישיבה. בקצה הבר, ישנה צלע קטנה שמאפשרת זווית שיחה ליושבים, וסוגרת את קצה הבר, כך שהוא לא יראה חשוף מכיוון הספה.
הקיר שבולט מיד כשנכנסים לחלל הוא קיר בפינה התחומה בעמודים משני צדדיה. קירות אלו חופו באריחים במראה בריקים בעבודת יד, ב-6 גוונים. החיפוי נבחר, כך שיהיה חלק מפלטת הגוונים של המרתף, המאופיינות בצבעים כהים ומעושנים, עם פרצי צבע ומתכות.
הפרקט שנבחר לרצפה, הוא במראה 'ישן', על מנת שייראה שיש לו 'היסטוריה'. גם גופי התאורה עברו תהליך של הברשה והשחרה, בכדי שיראו יותר משומשים.
חדר השירותים המקורי פורק לגמרי, ובמקומו נבנה חדר רחצה חדש.
10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן)
הפרויקט כולו החל מהרצון להקים בר אלכוהול גדול ומרווח, שכולל מקומות ישיבה והגשה סביבו. הבר היה הבסיס לפרויקט, ועליו הכל התבסס. עבודת הנגרות שלו הייתה מאתגרת, שכן היה צורך לשלב בו גם מעין 'מטבחון' (כיור, מכשירי חשמל, צנרת מים וניקוז ומשטח עבודה).
מאחורי הבר תוכנן מזנון ובו הוטמעו מערכות המדיה הרבות. הסגנון שנבחר לו הוא של אלמנט המתכתב עם סגנון העיצוב של הבר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן)
במהלך עבודות ההריסה התגלתה נישה צרה הפונה לכיוון הסלון. במקום לסגור אותה, החלטנו להשתמש בחלל שנוצר ולמקם בשטח זה את בקבוקי האלכוהול.
החלל מלא בגיבורי תרבות של בעל הנכס מתקופת נעוריו, ופריטים נוסטלגיים המחברים אותו לעשורים מוקדמים בחייו.
האם היו חילוקי דעות כלשהם בשלבי התכנון והעיצוב, ולאחר התעקשות שלך, בעלי הנכס הסכימו, וכיום הם מודים שצדקת?
הייתה לנו אי הסכמה בהתחלה על בחירת הגוונים. בני-הזוג מאוד חששו משילוב של צבעים נועזים בחלל, ובייחוד בבר. כמעצב פנים, שדמיין את התוצאה הסופית כבר, התעקשתי, והצגתי להם הדמיות צבע, בכדי להציג להם את התוצאה הסופית. כיום, בדיעבד הם מסכימים שצדקתי, ושטוב שלא ויתרתי להם בעניין, שכן זה בהחלט שדרג את החלל, שממוקם במקום שהוא מטבעו חשוך ו'קודר' יותר".
10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן)

10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן)

על הבחירה בגוונים ובחומרים

הוחלט שהבסיס לכל החלל יהיה כהה ולכן צבענו את כל החלל, כולל התקרה, שנצבעה באפור. בשביל ליצור תחושת עומק, הוחלט על שילוב של פרקט אלון מבוקע במראה מעושן ובגוון דבש כבסיס לרצפה. על הקירות יש שילוב של אריחי בריקים בגווני חמרה, שחור ואפור. כל עבודות המתכת הן מברזל שחור ותעשייתי בעוד גופי התאורה הם בגימור פליז מוברש (ליצירת תחושה של יוקרה עתיקה).
10 צפייה בגלריה
מעצב הפנים של הפרויקט, יורי נולמן.
מעצב הפנים של הפרויקט, יורי נולמן.
מעצב הפנים של הפרויקט, יורי נולמן.
(צילום: אלעד גונן)
כל אלו משמשים כבסיס צבעוני חומרי, בעוד שהשכבות שמעליהם (טקסטיל, אומנות, נגרות) מפזרות צבע במימונים משתנים ברחבי החלל. התוצר הוא שפה עיצובית כהה עם נגיעות צבע שמאזנות אותה. הניגוד המעניין הוא בין עיצוב מעושן ובוגר, אך כזה שמייצר סביבה מאוד מזמינה, כיפית וקלילה.