בשיתוף אתר "המקצוענים"
מבין כלל סוגי המזגנים (עילי, רצפתי, מיני-מרכזי או מערכת מיזוג מרכזית) הרי שמזגן עילי הוא הקל ביותר לפירוק מביניהם. הוא בנוי מיחידה פנימית (מאייד') ויחידה חיצונית ('מעבה').
התקנת מזגן אינה כוללת את פירוק המזגן הישן, ולרוב הפירוק יתומחר בנפרד.
סביר להניח שתשלמו פחות על פירוק המזגן אם אותו הטכנאי הוא גם זה יתקין לכם את המזגן החדש, ולכן שווה להשוות מחירים ולהתקשר ל2-3 טכנאים לפני שאתם מבצעים את הזמנת העבודה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פינוי פסולת אלקטרונית: הידעתם שמגיע לכם פינוי של המזגן הישן?

מזגן הוא אחד מאותם מכשירי חשמל שלגביהם קבע החוק שמגיע לכם שיפנו מביתכם ללא עלות, אם רכשתם מכשיר חשמלי חדש.
כלומר, משווקים של ציוד חשמלי ואלקטרוני חייבים, אם הלקוח מבקש, לפנות מבית הלקוח במועד האספקה של המוצר החדש, את המוצר הישן.
אמנם יש חריגים שבהם ניתן לגבות מכם תשלום עבור הפינוי, אך במרבית המקרים, אם תיצמדו לדרישות החוק, הרי שלא תצטרכו לשלם אגורה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהן הדרישות שעליכם לעמוד בהם כדי ליהנות מפינוי פסולת אלקטרונית בחינם על-ידי המשווק?
לפני פינוי המכשיר הישן, יש לנתקו מחשמל, גז או מים, רהיט או כל חיבור לתשתיות הבית.
ככלל, פינוי המוצר הישן ייעשה ללא תשלום, למעט במקרים של פינוי חריג, שמפורטים בהמשך.
על המשווק לעדכן את הלקוח במעמד המכירה על עלויות הפינוי במקרה של פינוי חריג.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה ייחשב לפינוי חריג, שלגביו ניתן לדרוש תשלום מהלקוח

בכל אחד מהמקרים הבאים, ורק אם הסכמתם לכך מראש, המשווק יכול לדרוש מכם תשלום:
מעל קומה שלישית ללא מעלית: כאשר הציוד הישן נמצא בקומה שלישית ומעלה בבניין שאין בו מעלית או כשלא ניתן להשתמש במעלית כדי להוריד את הציוד הישן. למרות זאת - אם הלקוח מביא בעצמו את הציוד הישן לכניסת הבניין, לא ייגבה תשלום בגין הפינוי.
דרוש מנוף: כשהובלת המוצר החדש מתבצעת באמצעות מנוף, המשווק יכול לגבות תשלום נוסף לצורך פינוי הציוד הישן על-ידי אותו מנוף.
לא דאגתם לפרק את המכשיר מראש: כאמור בדרישות שעליכם לעמוד בהם, שציינו למעלה, הרי שאם מתברר ביום הובלת המכשיר החדש, שיש צורך בפירוק חלק מהציוד הישן, המשווק יכול להתנער מהחובה שלו לפנות את המזגן שלכם. לכן, דאגו לכך מראש.
מה ניתן לעשות אם עמדתם בכל דרישות החוק ועדיין המשווק מסרב לפנות את המזגן הישן שלכם?
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו שלבי הפירוק של המזגן העילי בצורה שתמנע נזקים בהמשך

שלב יניקת הגז: זהו השלב החשוב ביותר: העברת הגז שבצנרת המזגן אל המעבה. פעולה זו תגרום לכך שבהתקנה הבאה של המזגן, לא תצטרכו לשלם על מילוי גז.
שלב ניתוק היחידות: תחילה יש לנתק את צינורות הגז מהיחידה החיצונית. לאחר מכן, יש לנתק את היחידה הפנימית מהברגים.
שלב איטום החורים שבקירות: אם אינכם מתכננים להתקין מזגן חדש באותו המיקום, ואם התקנת המזגן החדש מחייבת קידוח במקומות אחרים בקיר, הרי שחשוב לוודא שאתם אוטמים מיידית את הפתחים הנותרים.
בכך, תמנעו חדירת מי גשמים לבית, בייחוד באזור שבו צנרת החשמל ממוקמת בתוך הקירות. מעבר לכך, תמנעו חדירת מזיקים אל תוך הבית, ולא תפגעו בבידוד חום-וקור של החדר.

כמה אמור לעלות פירוק מזגן ומה כוללת העבודה?

עבור פירוק מזגן קטן יחסית, של עד 2 כוח סוס, מחיר הפירוק הוא בין 150 ל-250 שקל. אם מדובר במזגן גדול יותר (מעל 2 כוח סוס) עלות הפירוק שלו היא בין 200 ל-350 שקל. עבודה זו כוללת פירוק, סתימת חורים ופינוי של המזגן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החלטתם לפרק את המזגן בעצמכם? שני דגשים חשובים

היזהרו מאוד בשלב יניקת הגז: זהו השלב המסובך ביותר בפירוק המזגן.
מעבר לכך, שביצוע לא נכון של פעולה זו תגרום לכם להפסיד את הגז של המזגן (דבר שיעלה כמה מאות שקלים למלא בעתיד), הרי שגם שחרור של הגז מזהם מאוד את הסביבה.
פעולה זו אמורה להתבצע כך - יש להפעיל את המזגן על מצב קירור בטמפרטורה הנמוכה ביותר שעל השלט. גשו ליחידה החיצונית אליה מחוברים שני צינורות ברזל צמודים.
יש לסגור את האום של הצינור הדק מבין השניים, להשאיר את המזגן פועל למשך דקה ואז לסגור את האום של הצינור העבה מין השניים. כעת, יש לכבות את המזגן ורק אז לנתק את הצינורות מהיחידה החיצונית.
קחו בחשבון שמדובר במשקל גבוה: היחידה החיצונית (מעבה) שוקלת כ-100 ק"ג לפחות.
לכן, חשוב מאוד להיערך לכך מראש ולהיעזר באדם נוסף, ולא להתפתות לבצע את העבודה לבד.
הנזק שייגרם לגב שלכם ממש לא שווה את הסיכון.