בשיתוף ידיעות הנדל"ן
מדינת ישראל מנסה למתן את העלייה החדה שנרשמה במחירי הדירות. הטענה המרכזית היא שהטיפול הטוב ביותר הוא דרך הגדלת ההיצע. האם זה הפתרון היחידי? האם תוכנית מחיר מטרה היא פתרון בכיוון הנכון? ואיזו תוכנית הציגו הקבלנים לשר האוצר אביגדור ליברמן כדי לעצור את עליית המחירים? ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה ונתנאל שוכנר מבי"ס לכלכלה, המסלול האקדמי במכללה למנהל, הגיעו לאולפן "ידיעות הנדל"ן" כדי לנסות ולהשיב על השאלות הללו.


"אנחנו נמצאים בתקופה בעייתית מאוד", פותח ואומר שוכנר בתשובה לשאלה - מה הוא אומר לסטודנטים שלו ששואלים מה מצב ענף הנדל"ן ומה יהיה על המחירים הגבוהים. "כשהייתה מחאת האוהלים כבר הבינו שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת טווח כדי להתמודד עם משבר הדיור. אבל מאז מה שקרה זה שהוציאו רק תוכניות נקודתיות, ומשבר הדיור לא רק שלא נפתר הוא נעשה יותר קשה. כמעט בכל שיעור אנחנו מנסים להבין איך אפשר להתמודד עם הבעיה הקשה בתחום, ובסוף תמיד חוזרים לאותה הבעיה שהיא בירוקרטיה ומחסור בהיצע. מטפלים בביקוש, אבל לא מטפלים בהיצע וגם לא מטפלים בבירוקרטיה".
גם סרוגו התייחס לסוגייה: "לא רק היצע. יש לנו הרבה מאוד בעיות. הבעיה הראשונה היא שמחירי הקרקע הולכים ועולים כי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) היא מונופול קרקעות בישראל שמוכר אותן למרבה במחיר. הדבר השני הוא תשומות הבנייה שעולות בקצב מדהים, גם בעקבות משבר הקורונה וגם בגלל משבר אוקראינה. תשומות הבנייה עולות בעשרות אחוזים, בחלק מהתחומים אפילו למעלה מ-100%, כמו למשל במחיר הברזל. נוסיף לזה את האשראי שהולך ונגמר בבנקים הגדולים וריבית בנק ישראל שעולה ברבע אחוז, והיא תמשיך לעלות כנראה בחודשים הקרובים, ונוסיף לזה את המחסור בעובדים זרים וגם את המשבר הפוליטי ביטחוני שמשפיע על כניסה ויציאה של עובדים פלשתינאים בישראל. בעצם, לאן שלא תסתכל, הכל מצביע על עליית מחירים. זה נושא מורכב, ואין ספק שבעיית היצע הדירות היא בעיה קשה וגם הרגולציה. בנוסף, גם לרשויות המקומיות אין אינטרס להגדיל את הערים בעוד יחידות דיור והכל עובד בכיוון ההפוך".

"דירה בהנחה זה רק פלסטר"

לשאלה האם תוכנית מחיר מטרה ודירה בהנחה הן הפתרון הנכון לבעיה, משיב שוכנר: "אני חושב שזה לא הפתרון הנכון. זה פלסטר, בדיוק כמו תמ"א 38 במסלול חיזוק (מסלול בו לוקחם בניין ישן ומחזקים את היסודות שלו אבל הדירות הישנות והמבנה הישן נותר כפי שהוא). אין כאן טיפול בבעיה הגדולה באמת. עשרת אלפים איש שזכו כרגע בדירה על הנייר זה לא באמת הפתרון. מה שזה עשה בפועל זה להכניס לשוק עשרות אלפי אנשים שלא היו מעוניינים לקנות כרגע דירה, וזה נתן איזושהי תחושה שכולם צריכים לקנות דירה. זה לא בטוח הדבר הנכון ואני לא חושב שזה הפתרון. הפתרון נעוץ בהגדלת היצע לצד הגדלת כוח האדם במוסדות התכנון, וגם לפתח את האזורים מחוץ למרכז כי כך יוכלו גם להגדיל את היצע הקרקעות במדינת ישראל".
סרוגו התייחס אף הוא לתוכנית הממשלתית לדירות מוזלות ואמר: "מחיר מטרה, כמו מחיר למשתכן, כמו מחיר מופחת כמו ההגרלות האלה - בסופו של דבר זה סוג של דיור בר-השגה. זה לא תוכנית שבאה לפתור את משבר הדיור, אלא בא לעזור לפלח שוק קטן מאוד. הבעיה היא שהצורה שזה נוהל בשנים האחרונות, גם בתקופת כחלון, הטיפול בזכאים הצעירים גרם לבעיות אצל משפרי הדיור והמשקיעים. שם המחירים עלו. התוכניות הללו הן פלסטר שמאפשר לאותם זוגות צעירים לקנות דירה בזול ומי שהתמזל מזלו וזכה - הצליח".
בהמשך דבריו התייחס סרוגו גם לתוכנית רחבת היקף שגיבשו בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, תוכנית שאף הוצגה לשר האוצר: "זו תוכנית מהפכנית של חשיבה מחוץ לקופסה. מטרת התוכנית היא שהממשלה תלך בצורה אגרסיבית וחזקה, בצורה לא מידתית ולא קונבנציונלית לפתור את המשבר. זה משבר כרוני שמלווה אותנו כבר 15 שנה ולכן נדרשים צעדים לא מידתיים. הרעיון הוא שצריך להציף את השוק בקרקע בממדים גדולים, סדר גודל של 200 אלף דירות בזמן קצר מאוד. זה יגרום לכך שכל השחקנים בשוק, אם אלו הקבלנים או המשקיעים או רוכשי הדירות, יבינו שהולך לקרות כאן משהו שהוא חריג. המשהו החריג הזה אומר שיהיו פה כמות גדולה מאוד של דירות על המדף, כמות גדולה מאוד של דירות לשוק, וזה אומר שהמחירים יתחילו להתמתן ואולי אפילו לרדת. זה הרעיון המרכזי של התוכנית. מעבר לכך צריך לתמרץ ולתגמל את הרשויות המקומיות בכסף, בסכומים משמעותיים. אנחנו מציעים 50 אלף שקל על כל דירה שיוצא עליה היתר. המטרה היא להפוך אותן לשותפות לדרך, שותפות למערכה. למנוע התנגדות ולאפשר להן לקדם את היתרי הבנייה".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן