בשיתוף אתר "המקצוענים"
היא יפה, מעניקה לגינה מראה מוקפד אך טבעי, ואין לה כמעט דרישות תחזוקה (למעט אולי ריסוס שלה בספריי או חיזוק של חוטי הברזל לעתים רחוקות).
ניתן להשתמש בה לחציצה, להסתרת אלמנטים מכוערים בגינה או כתיחום נוסף לצד גדר חיה.
היא אקולוגית יותר משאר הפתרונות, וניתן להתקין אותה אף לבד, ללא בעל מקצוע. הנה כל מה שכדאי לדעת על גדר במבוק וכמה דוגמאות להשראה.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

יתרונות: הרבה יותר משחשבתם

זולה יותר מפתרונות אחרים: בהשוואה לגדר בלוקים, גדר מעץ, גדר מאלומיניום או גדר חיה, הרי שגדר העשויה מבמבוק היא הפתרון המהיר והזול ביותר. גם אם אין לכם תשתית להצמיד אותה אליה, הרי שהתשתית שלה גם היא זולה יחסית, ומסתכמת בכמה עמודי ברזל או עץ.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קל לחפות איתה גם קירות מעוגלים: היתרון הגדול שלה הוא העובדה שניתן לעצב אותה בקלות בהתאם למידות הגדר. היא לא חייבת להיות בקווים ישרים, ותתאים לתיחום של גדרות פינתיים, וכן של עמודים בולטים החורגים מקו הגדר.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אינה תופסת נפח ומתאימה גם למעברים צרים: חסכונית במקום ותתאים גם לחיפוי של אזורים צרים במיוחד מבלי לגנוב נפח: למרות המראה הטבעי שלה, היא כלל לא 'פראית'. היא אינה תתפוס עובי, בשונה מקיר בנוי, ועדיין תכניס את הטבע לחצר, בצורה מעודנת.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קלה להתקנה: היא אינה מחייבת הזמנת בעל מקצוע לצורך ההתקנה, בייחוד אם מדובר בחיבור של גדר במבוק קצרה יחסית לתשתית קיימת. גם בהיעדר תשתית קיימת, הרי שההתקנה מסתכמת לרוב בשני ביקורים של בעל מקצוע ועלות החומרים משמעותית מפתרונות אחרים.
טבעית, אך עמידה ולא מצריכה תחזוקה: היא עשויה מחומר טבעי וגולמי, ואמנם אינה פראית כמו גדר של שיחים, אך היא בהחלט משתלבת בצורה הרמונית עם חצר, ואינה עשויה מחומר שהוא בבחינת נטע זר (משטח יוטה או גדר אלומיניום, למשל). בשונה מגדר חיה, היא גם אינה כוללת עלויות של גידול (השקיה וגיזום).
אמנם היא לא תשמש אתכם עשרות שנים (בשונה מגדר בנויה או גדר אלומיניום), אך היא עמידה למדי בפני רוחות ומערכות גשמים. ביחס למחיר שלה, היא פתרון טוב שיישאר אתכם בין 7 ל-10 שנים, תלוי במיקומה ביחס לשמש.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
יותר אקולוגית: בשונה משאר המוצרים מעץ, הרי שצמח הבמבוק נחשב למאוד אקולוגי. גם לאחר שכורתים אותו, הוא משתקם תוך זמן קצר וצמיחתו מהירה. הוא יכול להגיע לגובה מרשים במהירות.
הוא אינו צורך הרבה מים לצורך גידולו, בשונה מעצים אחרים. כמו כן, כשכורתים עצים אחרים (כמו אורן או אלון), השיקום שלהם איטי ולא תמיד אפשרי. יש לשתול במקומם עצים אחרים ולהמתין זמן רב עד שיגדלו.

חסרונות: כי אף אחד לא מושלם


20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
דהייה מהירה בשמש: למרות שהבמבוק נחשב לעמיד, הרי שהוא משנה את הגוון המקורי שלו תוך עונה אחת. אז, צבעו הופך לחיוור ואפרורי. אמנם ניתן לצבוע אותו לאחר שהוא דוהה, אך המראה המתקבל עדיין לא מרשים כמו הגוון המקורי שלו.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אטימה חלקית: אמנם יש סוגים שונים של במבוק, המגיעים בעובי שונה, אך גם הבמבוק העבה יחסית, מושחל זה לצד זה לקבלת גדר. המרווחים, גורמים לו להיות שקוף חלקית.
לכן, אם אתם מעוניינים בסגירה הרמטית ובפרטיות מוחלטת מעוברים ושבים ברחוב או משכנים, לא בטוח שזה הפתרון האידאלי עבורכם.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לצורך הסתרה או עיצוב? הכירו את האפשרויות האווריריות יותר

שימו לב, שלא חייבים לבחור בפתרון הסטנדרטי של גדר במבוק שבה הקנים צמודים זה לזה. ם היא משמשת אתכם לדקורציה, למשל, עליה אתם תולים צמחים לקישוט, ואין לכם צורך בהפרדה ברורה או בהסתרה, בהחלט תוכלו לשמור על מרווחים בין המוטות. המראה יהיה אוורירי יותר, ויסייע לעגן צמחים אליה.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך לבחור? הפרמטרים שכדאי לשקול לפני שממהרים להזמין

גובה הבמבוק והעובי של הקנים: לרוב, ההתלבטות העיקרית היא לגבי המידות של הבמבוק. הגבהים הנפוצים ביותר הם משטחים של 5 מטר בגובה של 2 מטר.
אלו, מספקים כיסוי מקסימלי, הפרדה בגובה של אדם ממוצע, ואידאליים למיקום בחזיתות של בתים או בין חצרות סמוכים, להשגת פרטיות מהשכנים.
אם יש לכם תשתית של גדר אבנים או גדר בטון, ייתכן שתבחרו בגדר בגובה נמוך יותר (1 מטר). התמחור נעשה לפי מטר רץ, כשההבדל באורך הבמבוק ישפיע כמובן על התמחור.
עובי הקנים הסטנדרטי הוא 14-16 מ"מ. בעובי זה, ניתן להשחיל חוטי ברזל בתוך הקנים, מה שהופך את הגדר ליציבה יותר לאורך זמן. אם תבחרו בקני במבוק דקים יותר (10-12 מ"מ), דעו כי החיבור שלהם יתבצע באמצעות ליפוף של חוט ברזל ולא בהשחלה. כך, הם יכולים להתנתק בקלות רבה יותר.
גוון הבמבוק: הגוון הנפוץ והזמין ביותר הוא בגוון צהוב-חום. קחו בחשבון, כאמור, תוך כשנה הוא ישנה את הגוון שלו, אך בשוק ישנו ספריי שקל לחדש איתו את מראה הבמבוק. לא רבים יודעים, אך ניתן לבחור גם גוונים נוספים: ירוק או שחור. הכל בהתאם לטעם שלכם, לסגנון הגינה והשער ולצבע של הצמחייה הקיימת בה.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מחוץ לסטנדרט – סוגים מיוחדים ותוספת של מסגרות: את הסוג הסטנדרטי תוכלו למצוא בקלות בחנויות הבית השונות, במחסני עצים ואצל בעלי מקצוע מתחום הנגרות והגינון.
ואולם, אם אתם מעוניינים בעיצוב ייחודי ופחות שגרתי (אך יקר יותר), דעו כי קיימת גם אפשרות של מוטות במבוק עבים. אלו, יכולים להגיע במצבם המקורי (עגולים), או חצויים, לבחירתכם.
20 צפייה בגלריה
התקנה ייחודית של קני במבוק חצויים, בצורת שתי וערב.
התקנה ייחודית של קני במבוק חצויים, בצורת שתי וערב.
התקנה ייחודית של קני במבוק חצויים, בצורת שתי וערב.
(צילום: shutterstock)
אם אתם חוששים מ'קריסת' המוטות לאורך זמן, תוכלו לבחור בגדר שמגיעה עם תשתית עץ או ברזל. צריך לאהוב את העיצוב הזה, שמרגיש יותר 'בנוי' ופחות קליל. גם הוא, מטבע הדברים, יקר יותר. הוא יתאים לפדנטיים שאוהבים מראה מוקפד ומודרני יותר. במקרה זה, תצטרכו לפנות אל נגר (למסגרת מעץ) או אל מסגר (למסגרת ברזל).
אם בחרתם במסגרת מעץ, הקפידו שהנגר עושה שימוש בעץ שעבר הליך של 'אימפרגנציה' – הליך חיטוי שמונע ריקבון, עובש ונזקי מזיקים שונים. אם בחרתם במסגרת ברזל, ודאו שהוא מגלוון, בכדי שלא יחליד כעבור תקופה קצרה.

איך להתקין בצורה מקצועית?

כשיש תשתית קיימת: אז, ההתקנה הופכת להיות קלה ומהירה. גם גדר ברזל תספיק.
כל שיש לעשות הוא להצמיד את גדר הבמבוק לגדר הברזל ולחבר אותה עם אזיקונים או עם חוטי ברזל. קחו בחשבון, שגם לאזיקונים יש בלאי, ולאורך זמן הם יתייבשו ויתפוררו בשמש.
אם אתם בוחרים בחוטי ברזל, העדיפו חוטים המצופים בפלסטיק בגוון התואם לגוון הבמבוק, בכדי שאלו, לא יבלטו.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כשאין תשתית קיימת: במקרה זה, הזמינו בעל מקצוע. בביקור הראשון הוא ימדוד את השטח, ויתאים לכם משטח התואם את האורך, הגובה ועובי קני הבמבוק שתרצו. הוא יסמן בשטח את מספר ומיקום העמודים התומכים הנדרש.
נהוג למקם את העמודים במרחק של בין מטר למטר וחצי זה מזה, לצורך יציבות הגדר. אם אין לכם משטח בטון קיים, סביר להניח שבעל המקצוע יבצע יציקת בטון לצורך קיבוע עמודי התמך, כך שיישארו יציבים לאורך זמן.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בנוסף לעמודים, יש למתוח 3 חוטי מתכת לרוחב - בתחתית, במרכז ובחלקו העליון של כל עמוד. בסיום, יש לחבר את גדר הבמבוק באמצעות חוטי ברזל. מוטב לבחור בחוטי ברזל עם שכבת פלסטיק עליהם, שנחשבים לעמידים יותר כנגד שמש וגשם.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה אמור לעלות לכם?

אם תרכשו עצמאית את גדר הבמבוק, אלו הם המחירים הממוצעים בשוק. מחיר גדר במבוק מושחלת סטנדרטית באורך של 5 מטר ובגובה של מטר, הוא כ-300 שקל. מחיר של גדר בגובה בינוני (1.5 מטר גובה) הוא כ-450 שקל (לגדר באורך של 5 מטרים).
מחיר של גדר גבוהה יחסית (5 מטר אורך ו-2 מטר גובה) תעלה לכם החל 500-600 שקל.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ישנו הבדל במחיר ההתקנה אם אתם רוכשים בעצמכם את גדר הבמבוק או מזמינים אותה דרך בעל המקצוע.
שימו לב, שלעתים יהיה זול יותר לשלם על התקנה ועל החומר באותו המקום, שכן בעל המקצוע משיג מחירים אטרקטיביים כשהוא רוכש את החומרים בסיטונאות. הזמנה שלו רק לצורך התקנה, לא בהכרח תהיה זולה יותר בחישוב כולל, ולכן שווה להשוות מחירים.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בדקנו עם בעלי מקצוע בתחום מהו טווח המחירים הנהוג בשוק, כשהמחיר כולל את עלות הגדר עצמה ואת ההגעה לצורך לקיחת מידות. ההבדל הגדול במחיר מתייחס לסוגיית התשתית.
אם יש לכם תשתית קיימת, ויש צורך רק להצמיד את הגדר בצורה מקצועית לתשתית, המחיר הוא 100-150 שקל למ"ר (כולל מע"מ). אם יש תשתית קיימת חלקית (כלומר, משטח בטון אליו ניתן לעגן את העמודים התומכים) המחיר יהיה 20—250 שקל למ"ר, כשהמחיר כולל גם את עמודי הברזל (לרוב מדובר בעמודי ברזל זוויתי – בזנ"ט).
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם אין לכם בכלל תשתית, ואתם מעוניינים להניח אותה על משטח אדמה, יהיה צורך ביציקות בטון נקודתיות לצורך קיבוע עמודי התמיכה. במקרה זה, המחיר יעלה משמעותית וינוע סביב 300 שקל למ"ר.
למדריכים נוספים בתחום נגרות או בתחום מסגרות לחצו על הקישור
פורסם לראשונה: 13:36, 03.11.22