בנק ישראל החליט אחר הצהריים (שני) להשאיר את הריבית במשק על שיעור של 4.5%, המהווים ריבית פריים של 6%, ולא להוריד אותה בפעם השנייה ברציפות, למרות ההערכות של חלק מהאנליסטים. בכך למעשה החליט בנק ישראל לשמור על זהירות רבה במדיניות הריבית ולהימנע מהפחתה נוספת, לאחר שהיה החלוץ בעולם בהפחתה של הריבית ברבע אחוז ב-1 בינואר.
בדברי ההחלטה נכתב כי "מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד. למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים ופרמיית הסיכון של המשק עדיין שוהה ברמה גבוהה".
במסיבת העיתונאים שקיים נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אחרי ההחלטה, הוא ציין כי "אי הוודאות השוררת במשק עדיין רבה מאוד. המדיניות הפיסקאלית והמגבלות על ענף הבנייה עדיין מהווים איום על האינפלציה, וכן עדיין קשה לצפות כיצד תשפיע המלחמה על האינפלציה". לאור זאת ובצל הגירעון הגדול שצפוי, הבהיר הנגיד כי "חשוב שמסגרת התקציב שאושרה בממשלה תישמר גם בתום תהליך החקיקה בכנסת".
בתשובה לשאלת ynet על חששו מהורדת הדירוג על ידי שתי החברות הנוספות, ענה הנגיד כי "יש לנו שיח קבוע עם חברות הדירוג שהן מקצועיות וחשוב להקשיב להן. לא אוכל לפרט מה היה בשיחות שלנו עימן".
בעניין הטלת המס הנוסף על הבנקים אמר כי "אנחנו לא בעד הטלת מס סקטוריאלי, הוא לא אלגנטי". לדברי הנגיד, היה אפשר להשית את המס על כל התחום הפיננסי ולא רק על הבנקים הגדולים.
ההחלטה שלא להוריד את הריבית מעידה כי בנק ישראל בחר להתחשב בגירעון הגדול הצפוי בתקציב המדינה, בהפחתת דירוג האשראי על ידי חברת מודי'ס ובהתייקרויות שצפויות במשק בקרוב על פי הודעת חברות ויבואנים רבים. בין השאר כבר התייקרו בפברואר החשמל ב-2.6% והדלק ב-16 אגורות, כך שמדד פברואר צפוי לעלות בכ-0.3% רק בשל ההתייקרויות הללו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
( צילום: Gettyimages)
אי הפחתת הריבית הפתיעה חלק מהחזאים, שכן האינפלציה ירדה בינואר לשיעור שנתי של 2.6%, מתחת לרף העליון של היעד שקבעה הממשלה, 1% עד 3%. כמו כן נמנע בנק ישראל מהפחתת הריבית למרות התמשכות המלחמה וההרעה במצבם הכלכלי של בעלי עסקים ומשקי בית רבים. יצוין, שהורדת ריבית בתקופה הזאת הייתה מסייעת למשקי הבית ולחברות ובתי עסק בהחזרי ההלוואות ובעיקר לנוטלי המשכנתאות. עם זאת, התחזיות הן שבנק ישראל ימשיך בהפחתות הריבית בהמשך השנה.
נראה שבבנק ישראל עדיין מודאגים מסכנת האינפלציה ולא מרוצים מפעולות שמבצעת ממשלת ישראל לאחרונה, שעלולות להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל. כמו כן ההחלטה שלא להוריד את הריבית התקבלה למרות ירידת שערי הדולר והאירו לאחרונה.
2 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון
(צילום: Jim WATSON / AFP)
עשר העלאות הריבית הרצופות תוך שנה ורבע הסתיימו בקיץ, כאשר הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, החליטה להותיר את הריבית הבסיסית במשק על שיעור של 4.75% ואת ריבית הפריים על 6.25%. בינואר השנה הופחתה הריבית לראשונה מאז ההעלאות והועמדה על שיעור בסיסי של 4.5%.