"רק בישראל יכול להיות דבר כזה". רגע לפני שפנינו ללכת, בסיומו של יום ארוך ומרגש, לכד אותנו המשפט שאמרה באוזננו עולה חדשה מארגנטינה, במבטא ספרדי כבד כשעל פניה חיוך רחב מאוזן לאוזן. משפט פשוט, שמספר את הסיפור כולו.
בשבוע שעבר הצטרפנו לצוות מתנדבים של לב חב"ד בחדר המיון של המרכז הרפואי וולפסון בחולון. לב חב"ד – זהו שמה של העמותה המרכזת את פעילות צעירי חב"ד במרכזים הרפואיים בישראל בכל רחבי הארץ. הפעילות מתבצעת 24/7 על ידי 25 משפחות של שלוחי חב"ד – גברים, נשים וילדיהם, המקדישים את ימיהם ולילותיהם לסיוע למאושפזים, למשפחות וגם לעובדי המרכזים הרפואיים; אבל כדי לתת מקסימום עזרה ומענה לכל רבבות הזקוקים לכך, הם נשענים על יותר מאלף מתנדבים מסורים ונלהבים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יחזקאל איטקין, לב חב"ד)
דיברנו עם ניר איסרליש, בן 37 נשוי ואב לילדה, המועסק כרואה חשבון בחברת הראל טכנולוגיות. במבט ראשון הוא נראה לנו יותר כמו איש הייטק ממוצע. לא בהכרח המתנדב הטיפוסי שהיינו מצפים לפגוש. אבל כשהוא מתחיל לדבר על ההתנדבות האישית שלו בהתלהבות עצומה ועם ברק בעיניים, זה כבר נותן חשק להצטרף אליו.
"אתה הולך עם הרגשה טובה, זה פשוט ממלא אותך. זה נשמע קלישאה – אבל זה ממלא אותי, ואני מקבל המון מההתנדבות. גם ברמה הכי בסיסית – פשוט חוזר עם חוויות מכל התנדבות, והרבה יותר מכך זו תחושת הסיפוק של הסיוע לאנשים. אדם שאומר לי 'חיכיתי לך', אישה מבוגרת ניצולת שואה שאומרת לי שריגשתי אותה. זה משהו שאי אפשר להצמיד לו תג מחיר. זה שווה הכול".
ניר מתנדב בלב חב"ד במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, במסגרת קפיטריית החסד שנחשבת לפרויקט הדגל של תחום ההתנדבות בלב חב"ד – דוכן נייד מכובד ומהודר שעובר בחדרי המיון ובמחלקות השונות, ומציע למטופלים ולמלווים שלהם שתייה חמה או קרה, מאפים וכריכים, ובעיקר תשומת לב ואכפתיות.
"בשביל אישה שמחכה כמה שעות במיון, או בן שמלווה את אביו במחלקה ימים ארוכים, כוס קפה וכריך שווים המון", אומר הרב לוי מנדלזון, מנהל לב חב"ד. "גם כספית, אבל מבחינתנו לא פחות חשובות ההתעניינות והאכפתיות. מבחינתי, היעד המרכזי זה לתת לאנשים את התחושה שחשובה לנו ההרגשה שלהם, ולתת להם להבין שהם לא מתמודדים לבד עם הסיטואציה הלא פשוטה הזו".
בשיחות עם המתנדבים חוזרת ועולה שוב ושוב החשיבות הרבה שהם מייחסים לעשייה הזו. כך מספר לנו גם גיא זלצר מהרצליה, נשוי ואב לשניים. גם הוא הייטקיסט, שגאה בהתנדבות שלו עם לב חב"ד במרכז טיפולי הסרטן באיכילוב.
"בשבילי כל משמרת התנדבות זו סגירת מעגל מחדש", הוא משתף. "אני זוכר את החודשים האחרונים של אימא שלי, שנפטרה מהמחלה הארורה, ואת הקושי שהיה לנו אז. המעט שאני יכול לעשות זה לתת עידוד וסיוע לאנשים שמתמודדים עם סיטואציה דומה".
"שלא תטעו, זו בפירוש לא התנדבות רק לאנשי הייטק", הרב מנדלזון מחייך למשמע השאלה, ומספר על המנעד הרחב של מתנדבי לב חב"ד. נשים וגברים, חרדים וחילונים, צעירים לצד פנסיונרים. המכנה המשותף היחיד של כולם הוא הרצון להיטיב ולסייע ללא תמורה לכל אדם במרכז הרפואי.

הפתעות בחגים, קייטנות לילדים

בחב"ד משתמשים בטרמינולוגיה הזו. נמנעים מהשימוש במונח בית חולים, ומכנים אותו מרכז רפואי או בית רפואה. גם את זה הם למדו מהמנהיג הרבי מליובאוויטש, שביקש להדגיש את הצד החיובי שבאשפוז – אנשים באים לכאן הרי כדי להיות בריאים, לא כדי להנציח את המחלה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: מני בן שחר)

"זו דרכו של הרבי, ובשמו אנו פועלים", מסביר יו"ר צעירי חב"ד וראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל, הרב יוסף אהרונוב. "ההתעקשות לפעול ולסייע לכל יהודי באשר הוא, להעניק ולתת לכל מאושפז בלי לבדוק מי הוא ומאין הוא בא, וללא כל תמורה – זו הוראתו של הרבי, ואנו הולכים בדרכיו לסייע לכל אחד בגשמיות וברוחניות".
לקראת חגי ישראל מגיעה ההתנדבות לשיא, כאשר שלוחי חב"ד יחד עם מאות מתנדבים מביאים את שמחת החג לכל מאושפז בשיתוף פעולה הדוק עם הרב בכל מרכז רפואי. "אנחנו עושים כל מאמץ שגם מי שמאושפז או שמלווה קרוב משפחה, לא ירגיש החמצה בשל האשפוז וירגיש את אווירת החג", מסביר הרב מנדלזון. "שופר בראש השנה, הדלקת נרות בכל מחלקה בימי החנוכה, בחג פורים מקבל כל מאושפז משלוח מנות, ובפסח האחרון השתתפו יותר מאלפיים מאושפזים ובני משפחותיהם בלילות סדר שנערכו בתוך המרכזים הרפואיים. זה נכון גם לגבי החופש הגדול: בזמן שרוב ילדי ישראל מבלים בבריכה, בים או בטיולים שונים, מאות ילדים מאושפזים בלי יכולת לצאת מהמחלקה. מלבד הכאב והסבל של המחלה הם צריכים להתמודד גם עם השעמום, משום שבחודשי הקיץ מורי מחלקות הילדים יוצאים לחופשה, כמו עמיתיהם בשאר בתי הספר. זיהינו את הצורך הזה והקמנו קייטנה לכל דבר ועניין, שפועלת בתוך מחלקות הילדים. מדריכות שעוברות הכשרה מיוחדת, מגיעות בכל בוקר למחלקה ומעניקות לילדים שעות ארוכות של הנאה במשחקים, יצירות ואטרקציות נוספות יחד עם מתנדבות מסורות".
בלב חב"ד לא מסתפקים בפעילות הענפה הקיימת ופונים אל הציבור הרחב בבקשה לסייע להרחיב את המערך כדי לתת מענה לכמה שיותר אנשים סביב השעון. "אני בטוח שרוב האנשים יכולים להתאמץ ולמצוא שעתיים־שלוש פנויות בשבוע. אנו מזמינים אתכם להקדיש אותן להתנדבות למען הזולת, ויכולים להבטיח רק דבר אחד – אחרי שתתחילו, לא תוכלו להפסיק עם ההתנדבות הזו".

להצטרפות להתנדבות בכל רחבי הארץ חייגו: 077-202-3232 (זמין גם בווטסאפ)
או באתר האינטרנט של הארגון: LevChabad.org.il