העיצומים שבהם פתח ועד עובדי משרד הביטחון לפני חודש פוגעים בעיקר בספקים הקטנים של המשרד, חברות קטנות ויועצים של המשרד. בניגוד להנהלת המשרד, שפעלה שנתיים ללא תקציב מאושר אך עיכבה תשלומים רק לספקים הגדולים, בחר הוועד שלא לעשות הבדלה ועצר את התשלומים לכל הספקים וגם ליועצים של המשרד.
"משרד הביטחון הוא לקוח משמעותי מאוד עבורנו, חשבונית של מאות אלפי שקלים בחודש, כסף שבלעדיו אני אתקשה לשלם משכורות", אמרה היום (ב') ל-ynet בעלת חברה שמספקת שירותים למשרד ומעסיקה עשרות עובדים. "סיפקתי את השירותים לשביעות רצון הלקוח, למה אני צריכה להביא כסף מהבית כדי לשלם לעובדים? חברות קטנות לא יכולות לממן את משרד הביטחון".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הקריה
הקריה
הקריה
( צילום: טל כהן)

בהתאחדות התעשיינים הצטברו כבר תלונות של יותר מעשר חברות שעצירת התשלומים ממשרד הביטחון מקשה עליהן לפעול. "יש מפעלים קטנים ובינוניים שמשרד הביטחון הוא לקוח מרכזי שלהן, לחלקם אין הרבה אשראי בבנק. עצירת התשלומים גורמת להם להפוך לעבריינים ולא לשלם משכורות לעובדים, או פשוט להוריד להם דרמטית את היקף העבודה", אומר ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים.
"הוועד משתמש במפעלים כדי ללחוץ על הנהלת המשרד. אולי עובדי המשרד צודקים, אבל הם עובדים חזקים שפוגעים פה בעובדים חלשים מהם. אנחנו בודקים אפשרות להוציא צו מניעה נגד עצירת התשלומים, ומבקשים מהוועד לחשב מסלול מחדש ערב יום העצמאות".
בוועד העובדים, שמוחה על פגיעה לדבריו בתנאי ההעסקה במשרד הביטחון, מודים כי עצירת התשלומים נועדה לעורר את ניסיונות המו"מ שלהם עם האוצר. "נאלצנו לייצר עיצומים שבמסגרתם פרויקטים לאומיים דוגמת מעבר צה"ל דרומה, פינוי מחנות צה"ל, הייצוא הביטחוני ועוד הוקפאו כמעט לחלוטין, והחל מתחילת החודש הופסקו תשלומי משרד הביטחון לעשרות אלפי ספקים שעובדים עם המשרד.
"ככלל, ועדת החריגים במשרד בוחנת מקרים פרטניים של ספקים קטנים וככל שישנן פניות מצד ספקים המשקפים קושי ייחודי, הוועדה דנה ופועלת במידתיות במטרה לשחרר את הצעדים הרוחביים ולהחריג במקרה הצורך".
עוד נמסר מהוועד כי "כחלק מהצעדים אל מול הספקים החליטה ועדת החריגים לאשר את התשלומים ליועצי המשרד אשר הגישו חשבוניות על סך של עד 30 אלף שקל כולל מע״מ".