בשיתוף "המקצוענים"
רגע לפני מערכת הגשמים המשמעותית הראשונה, כדאי מאוד שתבדקו מה מצב איטום חלונות הבית שלכם. זאת, בייחוד באזורים שבהם הגשם מכה בהם ישירות. מה חשוב לבדוק לפני? מי בעל המקצוע המתאים וכמה זה אמור לעלות לכם? לפניכם המדריך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה גורם לחדירות מים בין החלון לקיר?

התקנה רשלנית של החלון: התקנה מקצועית אמורה לכלול גם את איטום החלון. פעמים רבות, גם כשמדובר בדירת קבלן חדשה, איכות האיטום מתבצעת בצורה רשלנית. במצב כזה, דרשו מהקבלן לבצע את התיקון או לפצות אתכם כספית.
בלאי טבעי: גם במצב שבו התקנת החלון מקצועית והאיטום בוצע כהלכה, ישנו בלאי טבעי. עיקר כשלי האיטום במרווח שבין החלון לקיר נובעים מחומרים שונים, והיעדר בסיס המקשר ביניהם. משקוף החלון לרוב עשוי מאלומיניום או מברזל. לעומת זאת, הקירות עשויים מבטון ומצופים בטיח, בחיפוי עץ או באבן טבעית. החיבור ביניהם מחייב שימוש בחומרים מקשרים שיאפשרו היאחזות טובה של חומר האיטום.
כמו כן, שינוי טמפרטורה קיצוניים בין הקיץ לחורף, חשיפה לשמש ולגשמים – כל אלו גורמים לבלאי טבעי של חומרי האיטום. לכן, אין ברירה אלא לדאוג לבצע תחזוקה מדי פעם, בייחוד לקראת העונה הגשומה. בלאי סביר של חומרי איטום לחלון הוא של 5-7 שנים.

מהם החומרים המתאימים לאיטום חלונות?

מרבית חומרי האיטום שבהם נעשה שימוש באזורים אלו הם על בסיס סיליקוני או פוליאוריטני. אותם, ניתן לרכוש בחנות לחומרי בניין. לרוב, יהיה צורך להסיר תחילה את שכבת האיטום המקורית, ולמלא את הסדקים שנוצרו עם חומר האיטום החדש. כדאי להשקיע בחומר איכותי של מותג יקר, בכדי שהוא יחזיק מעמד לאורך שנים, ולא יתבלה כעבור תקופה קצרה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתי מומלץ לבצע את איטום החלון?

מרבית הישראלים, נזכרים בדקה ה-90 או כשכבר מאוחר מדי: כלומר, אחרי מערכת הגשמים המשמעותית הראשונה, ואחרי שהם מגלים שמים חדרו אל תוך המבנה.
ואז, כבר נגרם נזק לקירות הבית הפנימיים, יש צורך בהמתנה לייבוש מלא של הקיר, ויש נטייה להתפתות עובש ולקילופי צבע בקירות. העונה המומלצת היא העונה היבשה. בישראל, יש לא מעט ימים יבשים גם בעונת החורף. לכן, ככל שתקדימו לבצע את איטום החלונות, כך תמנעו נזק לתשתיות המבנה, שהתיקון שלהם יעלה לכם ביוקר.
קחו בחשבון שיש צורך בהשארת החלון פתוח למשך לילה שלם, ולהמתנה לייבוש מלא של חומרי האיטום. גשמים או רוחות עזה, יכולים לפגוע בהליך האיטום, ולהפחית מיעילותו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על מה חשוב להקפיד במהלך ביצוע עבודות האיטום?

בין אם אתם מבצעים את האיטום בעצמכם, או באמצעות בעל מקצוע, יש כמה דברים שחשוב לוודא שמתבצעים כהלכה.
קודם מנקים, אחר-כך אוטמים: ממש כפי שלא תמלאו רובה בין אריחים שמלאים בלכלוך, כך לא תאטמו את החלון לפני שאתם מקפידים על ניקוי יסודי של הסדקים והחורים לאורך מסגרת החלון. חשוב לוודא שהאזור יבש במיוחד, שכן חומרי האיטום לא יידבקו היטב אם המשטח רטוב או לח.
אל תאטמו את פתחי הניקוז שבמסילה: אחת הטעויות הנפוצות היא לאטום את פתחי הניקוז הממוקמים במסילות החלון. אלו, נועדו לאפשר את ניקוז המים החוצה במהלך גשמים או ניקוי החלון עם מים. חשוב להיזהר ממילוי פתחים אלו בחומר סיליקוני. לכן, יש להקפיד על עבודה איטית, נקייה ומסודרת.
אוטמים חלונות כיס? השקיעו באיטום הכיס: פעמים רבות מתקיני חלונות לא אוטמים היטב את המרווח שבין מסגרת החלון עם הזווית שמחברת את החלון למסילה התחתונה. ואז, מים חודרים במרווח הזה. לכן, הקפידו על איטום הכיס עצמו.
בחלונות כיס (חלונות המותקנים בתוך נישה בקיר) יש לאטום היטב את הכיס עצמו – כלומר את מסגרת החלון ואת הזוית שמחברת את החלון למסילה התחתונה. פעמים רבות אנשי האלומיניום שמתקינים את החלון עושים עבודה לא איכותית, כך שנוצר רווח שדרכו נכנסים מים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מי בעל המקצוע המתאים: קבלן איטום או מתקין חלונות?

במקרים של איטום לקוי בין הזכוכיות למשקופים, בין חלקי משקופים הנושקים זה לזה או בתוך מסילת הניקוז הפנימית, בעל המקצוע המתאים הוא מתחום האלומיניום או העץ. אם האיטום הוא בחיבור שבין משקוף החלון לקירות, בעל המקצוע המתאים הוא קבלן איטום.
טיפ: אם חלון העץ ישן במיוחד, מוטב לפרק אותו, לאטום היטב את התשתית ולהתקין חלון חדש במקומו. אחרת, יהיה קשה מאוד לפתור את בעיות האיטום כמו שצריך.

כמה יעלה איטום החלון?

איטום חלון על-ידי בעל מקצוע עולה בין 300 ל-800 שקל. המחיר מתייחס לתיקון איטום פשוט בחלון אלומיניום ואינו כולל תיקון של כיס החלון. המחירים מושפעים גם ממיקום החלון והגישה אליו, מגודל החלון ומכמות הסדקים.