פרק א' פסוק ט"ז בספר שמות מרמז על אופי הלידות באותם ימים: "וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת, אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה. וַיֹּאמֶר, בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיּוֹת, וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִם: אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ, וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה". לפי אחד מהפירושים, האבנים הן המושב שמעליו כורעת האישה בתהליך הלידה, כשכוח הכבידה מסייע לעובר להגיח לאוויר העולם. פסוק י"ט בהמשך הפרק אף מרחיב את היריעה: "וַתֹּאמַרְןָ הַמְיַלְּדֹות אֶל פַּרְעֹה, כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּות הָעִבְרִיֹּות, כִּי חָיוֹת הֵנָּה, בְּטֶרֶם תָּבוֹא אֲלֵיהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ" – כלומר הנשים העבריות ילדו ללא עזרה, בכוחות עצמן.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לידה היא אירוע משמעותי מאוד בחיי האישה. יש לו השלכות על הקשר שלה עם התינוק, על הקשר הזוגי ועל תפיסת הנשיות שלה. בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מבקשות לחזור לחוויית לידה טבעית, ללא משככי כאב, זירוזים או כל התערבות אחרת. ואכן, חיפוש אקראי של הערך "לידה טבעית" ביוטיוב מעלה אינספור תוצאות מצולמות, רבות מהן מתעדות לידות בית באמבט, בבריכה מתנפחת או בכריעה על הרצפה, לעיתים התינוק מחליט להגיח לעולם עוד לפני שהמיילדת והדולה מספיקות להגיע.
מחלקות היולדות בבתי החולים, שהבינו זה מכבר את הצורך של נשים לחוות לידה טבעית, מיישרות קו ומאפשרות זאת בין כותליהן. כך, בעוד בכל לידה שגרתית בבית החולים יש נוהל קבוע, שבו האישה שוכבת במיטה, פותחים לה וריד לצורך בדיקות ואינפוזיה, בודקים פתיחה, מנטרים את העובר, והתנועתיות שלה מוגבלת, בלידה טבעית הצוות מכוּון להתערב בתהליך באופן מוגבל. הלידה כוללת מיילדת צמודה, תומכת לידה (דולה), חדרים מרווחים עם מיטות מתכווננות המאפשרים שינוי תנוחות ותנועה, בריכת לידה / ג'קוזי / מקלחת גדולה, מגוון עזרים, כמו כדור פיזיו, אביזרי משיכה, ומוניטור אלחוטי, שמנטר את העובר לסירוגין.
למרות התנאים הנוחים הקיימים היום בבתי החולים ללידה טבעית, לא מעט נשים מעדיפות ללדת בביתן. מלבד העניין הטכני, שאין צורך להגיע לבית החולים או לחכות עד שהחדר המיועד ללידה טבעית יתפנה, בעיקר נחסכים התחקור המקדים ובירוקרטיות נוספות המעכבים את שחרור האוקסיטוצין והאנדורפין - אותם הורמונים האחראים להפחתת כאבי הצירים.

כניסה עוצמתית לאימהות

את כל חמשת ילדיה, בני 8 עד חצי שנה, ילדה הרקדנית קארין שור אברהם ממושב עולש באופן טבעי, בביתה. "כל הלידות היו מהממות", היא מספרת ומוסיפה, שהבחירה ללדת כך נבעה מהרצון לחוות את החוויה במלואה. "פחדתי מהכניסה לבית החולים ומהשתלטות על הגוף, ושאפתי לבחירה עצמית ולשליטה על התהליך. הבית מאפשר את זה יותר, כי אני יכולה לבחור איפה ועם מי להיות בכל שלב. בלידה הראשונה, שהייתה יותר ארוכה, כבר הייתי מותשת. היה ציר אחד, שבמהלכו הדולה לקחה אותי רגע לחדר השינה והראתה לי את הבגדים והעריסה של התינוקת, וזה החדיר בי אנרגיות אדירות להמשיך. ה'סטינג' הזה של הבית מאפשר לשחרר את השליטה ולתת לגוף לעבוד. בבית חולים יש פנים לא מוכרות, ידיים זרות וריחות אחרים, שאינם מסייעים לגוף לשחרר את הורמון האהבה, האוקסיטוצין".
4 צפייה בגלריה
קארין שור, יולדת בית
קארין שור, יולדת בית
קארין שור אברהם
(צילום: פרטי)
שור אברהם מספרת שהלידות העצימו אותה מאוד. "עשיתי את זה. אני יצרתי אותם וגם ילדתי אותם בעצמי", היא משתפת ומדווחת על שדרוג משמעותי גם בפן הזוגי: "כשבן הזוג רואה אותך כלביאה, זה משנה את נקודת מבטו, והוא מבין שהוא חי עם אישה חזקה".
את זוכרת רגע של קושי או פחד?
"המיילדת שליוותה אותי שאלה מה הפחד הכי גדול שלי, ועניתי שזה המעבר לצירי לחץ והכאב הכרוך בהם. כשהם הגיעו, היא אמרה לי: 'עכשיו אנחנו הולכות לעבור את השער יחד', זה הוריד את רמת הלחץ. היה לי ציר לחץ אחד, והילד יצא ברכות".
שור אברהם מספרת שכאשר נכנסה להיריון הראשון, לא ידעה דבר על לידה טבעית. משהבינה, שהיא אינה מעוניינת ללדת כמו הלידות שראתה בטלוויזיה, היא החליטה "למחוק" את כל מה שהיא יודעת מהמדיה בעזרת עבודה על התודעה. "זה כמו לבוא בתולה ללידה", היא מספרת. "זה לא פשוט, אבל אני זוכרת שכתבתי לעצמי משפטי העצמה: 'זאת הלידה שלי, ואני מחליטה איך היא הולכת להיות, והיא הולכת להיות טובה', וכך היה".
הלידה הטבעית אפשרה לה כניסה עוצמתית לאימהות, לצד החלמה זריזה של הגוף. "הנפש כה מרוממת, שאי אפשר ליפול לדיכאון אחרי לידה. בחוויה שלי עשיתי את הדבר הכי גדול ומשמעותי, שאחריו כל קושי נכנס לפרופורציות. אני זוכרת ממש את תחושת הגאווה וגם את ההחלמה המהירה, כי האדרנלין בגוף כל כך גבוה, שלא חשתי כלל כאב".

"מתנה לכל החיים"

"עד המאה ה־18 נשים ילדו בבית, במקום הבטוח והמוכר שלהן, בסיוע מיילדת ובתמיכת נשים מהמשפחה", אומרת המיילדת הוותיקה מיכל אדמה גלילי מפרדס חנה. כשבאמתחתה 34 שנות ניסיון, מהן 27 שנה בבית החולים מאיר ושבע שנים בלידות בית, היא מדגישה, כי "חשוב שאישה תבחר כיצד נכון לה ללדת, ותבחר בלידה טבעית, רק אם הדבר נכון לה. הבחירה בסוג לידה כזה הפיכה כמעט בכל שלב, כשבלידה ראשונה ניתן לקבל אלחוש אפידורלי אפילו בפתיחה של 8-9 ס"מ".
אדמה גלילי, חברה ב"אמה"י – ארגון מיילדות הבית בישראל", מסבירה שכדי ללדת באופן טבעי נדרשים תנאים מסוימים, בהם היריון שאינו בסיכון ועובר בריא. עוד היא מוסיפה, כי נשים הבוחרות בסוג לידה זה, מבקשות להיות שותפות מלאות לתהליך. כשהתנאים מסביב תומכים ומאפשרים, היולדת מתחברת פנימה, נושמת, מניעה את האגן, מאפשרת לתהליך להתחולל בגופה, הלידה מתקדמת טוב ויחסית מהר. הנשים הללו רוצות להיות פעילות בלידה, וכשהן מצליחות, הן זוכות למתנה לכל החיים. זו ממש קפיצה משמעותית בחיבור לעוצמותיהן וליכולותיהן".
4 צפייה בגלריה
מיכל אדמה גלילי
מיכל אדמה גלילי
מיכל אדמה גלילי
(צילום: פרטי)
בלידת בית ההתקשרות בין המיילדת ליולדת/לזוג מתרחשת לרוב בשליש השני להיריון. המיילדת ממלאת גיליון, הכולל פירוט רפואי וכללי של האישה, ומתחילים מפגשי ליווי, עם מיקוד בהיבט הפיזי והרגשי בהיריון, בלידה ובתקופה שאחרי.
"חשוב לי ליצור חיבור עמוק עם היולדת ובן זוגה ולהיות מודעת לחוויות מורכבות מעברה, שעשויות לעלות בזמן הלידה. במידת הצורך נעשה עיבוד לחוויות כדי לאפשר לה להרגיש בטוחה ואותנטית בזמן הלידה, לאפשר לאוקסיטוצין ולאנדורפינים להיות מופרשים, ולגוף שלה, שיודע ללדת, לעשות כך בבטחה", אומרת אדמה גלילי, שבכובעיה הנוספים משמשת כמטפלת באומנויות וכפסיכותרפיסטית בגישה יונגיאנית. בהקשר זה, היא מספרת שחלק ממיילדות בתי החולים עוברות אף הן בשנים האחרונות השתלמויות בנושא של עיבוד טראומות סביב היריון ולידה.

"לשחרר את המוח ולהתמסר"

"אין דרך אחת טובה ללדת, ולכל אישה מתאים משהו אחר. ילדנו מאז ומתמיד, והגוף שלנו יודע לעשות את העבודה", מציינת אביבית הולנדר, תומכת לידה ומטפלת ותיקה ברפואה משלימה מהמושב בארותיים שבשרון. "ידוע שלנפש ולמוח יש השפעה עצומה על הגוף, ולכן המשמעות בלידה טבעית היא להתמסר לתהליך, לשחרר את המוח מהפחדים והמחשבות, ולאפשר לגוף לעשות את מה שהוא מבין". לטענתה, העלייה בשיעור לידות הבית בזמן האחרון נובעת גם מהקורונה: "לפני המגפה לידות הבית היו בהיקף קטן יחסית, אולם החשש מההידבקות בבית החולים מביא נשים רבות לשקול זאת".
4 צפייה בגלריה
אביבית הולנדר, תומכת לידה
אביבית הולנדר, תומכת לידה
אביבית הולנדר, תומכת לידה
(צילום: פרטי)
הולנדר, המשמשת כתומכת לידה בעיקר במחלקות היולדות בבתי החולים וגם בלידות בית, מבהירה שהביטחון בתוך הלא נודע הוא הדבר החשוב ביותר לאישה ההרה: "יש המעדיפות את בית החולים ואחרות שמעדיפות את הבית, שהוא המקום הכי מוגן ומוכר שיש, כי כשהמוח שקט ורגוע, הגוף הפיזיולוגי עובד מעולה. בלידה טבעית חשוב לבחור מיילדת ודולה מקצועיות ומנוסות, שיקנו ביטחון ויידעו לזהות ולטפל בכל מצב בזמן".
ומה באשר לסיבוכים אפשריים?
"מצוקת עובר ניתן לזהות ממש מהתחלה. למשל בלידת בית מיילדות ודולות מקצועיות מכירות היטב את כל נורות האזהרה, ולא נוטלות שום סיכון. במקרה הצורך, מגיעים מהר לבית החולים".
מה מאפיין נשים הבוחרות בלידה טבעית?
"צריכה להיות להן הבנה שמדובר בתהליך עם ערך מוסף ועוצמות נפש שטרם נחוו. זו חוויה של התמודדות מול הלא נודע, כאב ואף אינטימיות זוגית. זו הפעם הראשונה, למעשה, שבני זוג נמצאים בסיטואציה כה חזקה. יש נשים שמבקשות מראש להימנע מהחוויה ופונות ללידה רגילה. אחרות מתחילות תהליך של לידה טבעית ומשנות את דעתן בדרך".
למה לא לקבל אפידורל ולחסוך את הסבל?
"כי האלחוש אינו מאפשר תנועה וסירקולציה טובה של הורמונים בגוף, ואז הלידה יכולה להתארך ולהוביל לזירוז ולהתערבויות נוספות".

דגשים ללידה בבית

לידת בית בישראל הינה חוקית. עם זאת חשוב לדעת, שלידות כאלה מתרחשות בכמה אופנים, שחלקם אינם מתנהלים לפי נוהלי משרד הבריאות, ומובילים לעיתים לאסון. בישראל פועל לפי הנהלים של משרד הבריאות "אמה"י – ארגון מיילדות הבית בישראל", המונה כ־25 מיילדות בעלות רישיון לעסוק בילוד ממשרד הבריאות.
- כלל מיילדות אמה"י הוכשרו כאחיות, בהמשך כמיילדות, ועבדו לפחות שלוש שנים בבית חולים, וכן עברו הכשרה ייעודית בלידות בית, התלוו למיילדת בית ותיקה וגם קיבלו מספר לידות בליווי מיילדת ותיקה.
- נוהל לידות הבית מפרט אילו נשים מתאימות ללידת בית ובאילו שבועות ניתן ללדת בבית, מהו סוג ציוד ההחייאה והתרופות שעל המיילדת להביא ללידה, באילו מקרים יש לפנות את היולדת או היילוד ועוד.
- מיילדות הבית אינן מבוטחות בביטוח אחריות מקצועית (אין כרגע חברה שמוכנה לבטח), ועל היולדת לחתום על טופס משרד הבריאות ו"אמה"י", שהיא מודעת ומסכימה לכך.
- רוב הלידות מתרחשות בבריכת לידה, כשהמים מסייעים להתמודד עם הכאב, להיות מובילית, מרככים את הרקמות, מפחיתים קרעים, ומאפשרים לעובר לצאת ברכות מסביבה נוזלית אחת לאחרת, ומשם לחיק האם.
- ליווי המיילדת מתחיל בשליש השני של ההיריון כדי לאפשר הכנה מתאימה, תקשורת טובה ואמון לקראת הלידה, ושבמהלכה תתאפשר ההרפיה של היולדת. העובדה שיש דמות קבועה לאורך התהליך משמעותית מאוד לאישה ולתהליך.
- ביממה הראשונה לאחר הלידה הנוהל מחייב הזמנת רופא ילדים לבדיקת התינוק. המיילדת מגיעה לביקור בית לצורך מעקב, הדרכה, לקיחת בדיקת סקר ילודים, תמיכה והתבוננות משותפת ראשונית על הלידה. הליווי נמשך כחודש אחרי הלידה.