בוקר אחד אתם קמים, מביטים במראה, ופתאום מבחינים בנקודות אדומות שמכסות את העור, או ביובש קיצוני, ונכנסים ללחץ. מה עושים? ראשית, מורידים לחץ, כי ככל הנראה מדובר באחת ממחלות העור הדלקתיות, שאחוז לא קטן מהאוכלוסייה סובל מהן. מה שכן עושים, זה נותנים לרופא עור מומחה לאבחן את הבעיה ולהמליץ על הטיפול הנכון, ומבינים, שלעיתים מדובר בתופעה, שצריך לדעת לחיות איתה בשלום במשך כל החיים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברפואה מבחינים בין כמה מחלות עור דלקתיות, שמאופיינות בהתקפי גירוד, פריחה ויובש קיצוני, אדמומיות ופצעונים, בהן אטופיק דרמטיטיס, רוזיצאה, סבוריאה, רגישות למגע, פסוריאזיס ועוד. הסיבות למחלות אלו הן גנטיות או סביבתיות, ולעיתים תוצאה של תזונה לא נכונה ואורח חיים לחוץ. עוד יש לזכור, שיש לבדוק היטב מרכיבים של תכשירי קוסמטיקה, בהם סבונים וקרמים וגם מייקאפים, לבל יחמירו את המצב. גם בהיבט זה יש להיוועץ במומחים.
ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור ואסתטיקה רפואית, מגדירה אטופיק דרמטיטיס כ"סוג הנפוץ ביותר של אקזמה". לדבריה, "הפריחה מאופיינת בגרד טורדני עד כדי הפרעה של ממש לשינה, מופיעה במשטחים אדומים עם קשקשת, ועלולה להופיע בכל אזור בגוף. מדובר במחלה כרונית עם מהלך של החמרות והטבות, כשהגורמים להחמרות יכולים להיות יובש, לחות, מתח, זיהום עורי ולפעמים - הגורם להחמרה אינו ידוע. המחלה נפוצה בעיקר בקרב תינוקות וילדים, ואז היא נוטה להשתפר דרמטית עם השנים. במקרים מסוימים היא מופיעה בגיל ההתבגרות ובבגרות. הנטייה למחלה נשארת כל החיים, גם אם יש פרקי זמן ארוכים של שקט".
5 צפייה בגלריה
ד"ר להבית אקרמן
ד"ר להבית אקרמן
ד"ר להבית אקרמן
(צילום: אלון שפרנסקי)
מהו הטיפול הנכון במקרים שבהם מתפרץ אטופיק דרמטיטיס?
"לאחר אבחון מדויק יש לטפל בבעיה מיידית, ובמקביל ולמזער סיכוי להתלקחות עתידית. לרוב הטיפול הוא מתן אנטי־היסטמינים, סטרואידים או אנטיביוטיקה בתכשיר, ולפעמים בכדורים או בזריקות. גם טיפול באור מומלץ ומסייע לבעיות אלו, ובמקרים חמורים - קיים גם טיפול ביולוגי".
מה זו הרוזיצאה?
"מחלת עור דלקתית, שבאה לידי ביטוי יותר בנשים בוגרות, בעלות גוון עור בהיר, ומתבטאת באודם בפנים, חיספוס ופצעים דמויי אקנה. זו מחלה כרונית, שמרגע הופעתה, יכולה להתבטא במהלך גלי של התלקחויות והטבות, כשמחזוריות ההחמרות והתדירות אינה קבועה. על אף שהמחלה לא חולפת לחלוטין, יש דרכים להרחיק את ההתקף הבא ולשלוט בעוצמתו. הטיפול הוא לרוב בתכשיר במריחה, בתכשירים אנטיביוטיים יעילים עבור נגעים דלקתיים, במשחות המשך ובפוטותרפיה: טיפול באור".
ד"ר איתן ברמן, מומחה לרפואת עור ולאסתטיקה רפואית, מאפיין גם הוא את ההבדל בין אטופיק דרמטיטיס לרוזיצאה. "אטופיק היא הסתמנות קלינית עורית, המתבטאת באודם וגרד עורי. הוא עלול להתפרץ כבר בגיל כמה חודשים, ולרוב ייעלם לאחר כמה שנים. עם זאת, יש מקרים בהם הוא מלווה גם במהלך החיים הבוגרים. הרוזיצאה היא מחלה דלקתית של בלוטות החלב עם השפעה על נימי הדם, לכן התמונה הקלינית היא של סומק בעור. לפעמים מצטרף לבעיה טפיל הדמודקס, שגורם להחמרה באודם ואף להופעת פצעונים, ואת זה חייבים לאבחן רפואית נכון. המחלה מודגשת יותר בגילאי 20 פלוס, כשהיא מושפעת מחשיפה לגורמים מחמירים, בהם שמש, אלכוהול ומאכלים חריפים".
5 צפייה בגלריה
ד"ר איתן ברמן
ד"ר איתן ברמן
ד"ר איתן ברמן
(צילום: מורן ניסים)
מה הטיפול בתופעות אלו?
"לאחר האבחון יותאם הטיפול. חשוב להדגיש שכשהמחלה כרונית, יש צורך בטיפול אחזקתי קבוע. הטיפולים המקובלים הם טיפול מקומי ו/או סיסטמי וטיפול בפוטותרפיה, למשל באמצעות מכשיר הביופטרון, בבית או במרפאות".
הרמן וויס, הרוקח הראשי של המותג סבוקלם, מסביר כי אטופיק דרמטיטיס נגרמת מהיעדר שכבת הגנה על העור מפני זיהומים סביבתיים, לכן לא מומלצים שטיפה מרובה של הגוף ושימוש בסבון, שעלולים לפגוע בשכבת ההגנה של העור. "בעת התפרצות אטופיק", הוא מסביר, "מומלץ להשתמש בקרמים המסייעים ביצירת שכבת הגנה על העור, אבל אינם מכילים פראפין ווזלין, כדי שלא ליצור שכבה אטומה על העור, שתקשה עליו לנשום".

תזונה ואורח חיים: מפתח לבריאות העור

המומחים מדגישים את חשיבות האבחון הנכון של בעיות העור, שכן לא כל אדמומיות כרונית בפנים היא רוזיצאה, כשם שלא כל פריחה וגירוד הם סימנים לאטופיק. יש להדגיש, שאבחון האטופיק הוא ותיק, ויש אפילו עמותה ללוקים בה, כי יחסית, המחלה הזו שכיחה. יש המכנים אותה דלקת עור אטופית, יש אסתמה של העור, ובכל מקרה שכיחות הופעתה, לפי מחקרים, בקרב תינוקות וילדים בעולם מגיעה לכ־20%, ובקרב המבוגרים היא נעה בין 3% ל־7%.
לעומת זאת, הדיבור על הרוזיצאה הוא יחסית חדש. לכן חשוב לזכור, שיש סיבות נוספות לאדמומיות בפנים, כגון אקנה של מבוגרים, אלרגיה או אקזמה. במקביל מדגישים המומחים, שכאשר האבחנה מדויקת, וברור שמדובר במצבים שבהם קיימת מעורבות של טפיל הדמודקס, רצוי להימנע משימוש בתכשירים המכילים שמנים, ולהימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש. אגב, מרוזיצאה סבלו גם הנשיא לשעבר ביל קלינטון והנסיכה המנוחה דיאנה. כל מומחי רפואת העור ציינו את חשיבות התזונה ואורח החיים כחלק מהטיפול. יש, לדבריהם, לשים לב שלא להיחשף לחום ולשמש, לא לאכול דברים חמים או חריפים מדי, ולנסות להימנע מאלכוהול. גם מאמץ גופני ומצבי דחק נפשי נצפו כגורמים מחמירים למגוון בעיות עור. מכאן, שאם אורח החיים הוא לחוץ, יש למצוא דרכים להוריד את המתחים ולשמור על רגיעה. בנוסף מדגישים המומחים את חשיבות הטיפול באור בבעיות אלו והצלחתו, שכן חשיפה לאור אולטרה־סגול בתחום שנקרא UVB, מרפאת נגעים בעור.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, ממליצה לסובלים מאטופיק דרמטיטיס להשתמש בקרם לחות ובתכשירים נטולי ריח, לבצע מקלחות קצרות, וללבוש בגדים מ־100% כותנה. הטיפול ברוזציאה, היא מדגישה, נגזר מהמצב הקליני שלה. "במקרים מורכבים הטיפול יציע רקיחות של תכשירים אנטי טפיליים, תכשירים אנטיביוטיים ועד טיפולי לייזר". 

ביופטרון: האור בקצה המנורה
לטיפול באור היסטוריה ארוכה, עובדה שהביאה בשנים האחרונות לפיתוח טכנולוגיות שונות כמענה טיפולי לבעיות עור, באמצעות חיקוי של אור זריחה ושקיעה, שהוא אור טבעי ובטוח. חברת "צפטר אינטרנשיונל" השוויצרית, למשל, פיתחה את “ביופטרון”, מערכת רפואית לטיפול פוטותרפי בהיפרלייט, באמצעות מנגנון תאורה, המעניק לעור כמות קרני אור בספקטרום, ללא אור אולטרה־סגול. הביופטרון, שמתאים לשימוש במבוגרים ובילדים כאחד, הוא למעשה נורה עם אורך גל רחב, ללא UVB, עם אפקט חדירה ספיראלי בזכות עדשה מיוחדת. האור אמור לסייע באופן בטוח ונטול כאבים בטיפול במחלות ותסמינים שונים, ביניהם דיכאון חורף, גירויי עור ואלרגיות ובעיות שרירים. "כשמדובר בבעיות עור, כגון אטופיק או רוזיצאה", אומרת נצחיה לפידות, יבואנית המותג לישראל, "הנורה נמצאה כמביאה להפחתת דלקת ולהפחתת אודם וגרד, כשהטיפול המומלץ הוא בין 4 ל־10 דקות ביום. המכשיר, שמוצע בשלושה גדלים, מתאים גם לשימוש ביתי".
מחירים: מדאול קוטר 5 ס"מ, 4,876 שקל. פרו1 קוטר11 ס"מ: 5,446 שקל. להשיג: בצ'פטר אינטרנשיונל, חבצלת השרון ובאתר
מורז: קרם הרבטופיק
לטיפול בעור אדמומי ומגורה, בעל 75% רכיבים פעילים של צמח הפוליגונום, שנמצא במחקרים קליניים כיעיל לטיפול בדלקות עור וכמשקם עור. מתאים לגוף ולפנים. אינו מכיל סטרואידים ופרבנים.
מחיר: 89.90 שקל. להשיג: ברשתות הפארם, בתי טבע ובתי מרקחת
סיקה ביאפין: לעור יבש במיוחד
המוצר של המותג הדרמו־קוסמטי הצרפתי מרגיע עור מעקצץ, מגורה ואדמומי, מקל על התופעות ומשקם.
מחיר: 64.90 שקל. להשיג: ברשת הסופר פארם
צטאפיל Cetaphil: לשיקום עור יבש ומגורה
תרחיץ ניקוי מתאים במיוחד לילדים, מכיל תערובת שמנים מזינים, ויטמין E ו־B3 המפחיתים אדמומיות וגירוי, נטול בושם ונטול סבון.
מחיר: 99.9 שקל. להשיג: רשתות הפארם, קופות החולים ובתי מרקחת
סטלטופיה: ג'ל רחצה
ג’ל רחצה טיפולי לעור יבש, אדמומי ומגורה, מתאים לשימוש מגיל לידה.
מחיר: 99.90 שקל. להשיג: ברשתות הפארם, בתי מרקחת ובאתר
סבוקאלם: סבון גוף קפה ירוק ואמלה
אל־סבון, מבוסס על רכיבי ניקוי נטולי SLS או SLES, לניקוי יעיל תוך שמירה והגנה על עור הגוף. מתאים לשימוש יומיומי, לכל סוגי העור ובמיוחד לעור רגיש ואדמומי. מועשר בתמציות אמלה וקפה ירוק לנטרול הרדיקלים החופשיים.
מחיר: 59.90 ל־400 מ"ל. להשיג: ברשתות הפארם, בתי מרחקת ואתר
קרם לחות של סרווה
מותג הדרמו־קוסמטיקה סרווה מציג קרם לחות משקם לפנים ולגוף, מתאים לעור יבש עד יבש מאד. מתאים למבוגרים ולילדים. היפואלרגני. ללא בישום, או פראבן. פותח עם דרמטולוגים.
מחיר: 54.90 שקל. להשיג: ברשתות הפארם, בתי מרקחת ואתר
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

עם מה מנקים ומה מורחים?

סבוריאה:
סוג של אקזמה, שעלולה להופיע במקומות רבים בגוף. לרוב אינה מביאה לתחושת גרד כמו בדלקת עור אטופית. התסמינים שלה באים והולכים, והיא נחשבת למחלה כרונית. הקושי הוא להבדיל בינה לבין רוזיצאה, לכן יש לתת את האבחון למומחה עור. הטיפול בה הוא לרוב באמצעות תכשירים מקומיים.
פסוריאזיס:
מחלה אוטואימונית כרונית, שמתבטאת ברבדים עוריים, לרוב בצבע אדום־סגול המכוסים קשקשת. הסיבות הן: גנטיקה, אורח חיים, זיהומים או תרופות. הטיפול במחלה מתחלק לטיפול מקומי, מערכתי ופוטותרפיה. ב־29 באוקטובר מדי שנה מציינים את יום הפסוריאזיס העולמי, שמטרתו להרחיב את המודעות למחלה, להציג טיפולים חדשניים, ולבנות קהילה תומכת לחולים בה.