מגפת הקורונה האיצה את השימושים הדיגיטליים כמעט בכל בית ושיפרה את יכולת הניהול של "החיים מרחוק", החל בפגישות ולימודים מרחוק באמצעות אפליקציית זום ועד ניהול כל המשק הביתי בדיגיטל. התאוצה הדיגיטלית נושאת עימה גם בשורה שתסייע לנהל את בריאותם של בני הגיל השלישי, חולים במחלות כרוניות ואפילו מסייעת לצוות הרפואי להפחית כאב וחרדה במרכזים לאשפוז יום של חולי סרטן. איך זה עובד?

Floodlight לניטור התקדמות טרשת נפוצה

חולים בטרשת נפוצה נדרשים לבצע בדיקות מעקב תקופתיות לצורך ניטור ואבחון התקדמות המחלה, על מנת לקבל החלטות טיפוליות בהתאם. עם זאת לא מתבצע כיום מעקב רציף להערכת תפקוד מערכת העצבים של המטופל, ובפרק הזמן שבין בדיקות המעקב המחלה עלולה להתקדם ולגרום להידרדרות בתפקוד החולה.
כפתרון לכך חברת הביוטכנולוגיה רוש פיתחה אפליקציה ייעודית למכשיר הסמארטפון, שנקראת FloodLight. תפקידה לאסוף מידע לגבי מצב המטופל בזמן שבין בדיקות המעקב ולזהות שינויים ביכולתו התפקודית. באפליקציה, שעדיין לא אושרה לשימוש בישראל, מתבקשים המטופלים לבצע באופן יומיומי סדרת משימות פשוטות, שמודדות תפקוד קוגניטיבי, תפקוד מוטורי של הידיים ויכולת תנועה, במטרה לזהות מוקדם ככל האפשר שינויים שעלולים להעיד על התקדמות המחלה.
ד"ר קרן רגב, מנהלת השירות לטרשת נפוצה במערך הנוירולוגי במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב: "פיתוח זה נועד לשפר את האופן שבו אנחנו מנטרים חולים עם טרשת נפוצה. היום זה מתבצע על ידי בדיקה במרפאה, שנעשית אחת לארבעה חודשים או חצי שנה, כאשר למעשה, אנחנו לא בודקים את כל המישורים של תפקוד מערכת העצבים המרכזית של החולה בצורה כמותית ומדויקת, ולכן אנחנו עלולים די בקלות לפספס שינויים עדינים שמתרחשים לאורך זמן, שקשה מאוד להבחין בהם.
1 צפייה בגלריה
(צילום: טקדה ישראל)
"בטרשת נפוצה אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו המחלה מתקדמת ומחמירה באופן שקט, ורק אחרי מספר שנים אותה התקדמות 'תיחשף' עד כדי צורך בעזרי הליכה או הידרדרות התפקוד הקוגניטיבי. אנחנו רוצים להציע למטופל כמה שיותר מוקדם פתרונות שעשויים להאט את התקדמות המחלה".
לדברי ד"ר רגב, פיתוח זה ישפר וייעל את אופן קבלת ההחלטות של הרופאים. "המטופל מוריד את האפליקציה לנייד שלו, והיא שולחת לו תזכורת להיכנס ולבצע מבדקים ומבחנים שונים, שהוא מבצע באופן אקטיבי. האפליקציה אוספת את כל המידע על־פי התשובות של המטופל ובכך היא מאפשרת לרופאים לראות את השינויים הקטנים ביותר שחלו במצב המטופל בין המפגשים של הרופא והחולה, ולקבל התראות אם חלה הידרדרות משמעותית".
"פיתוח זה מקל ומשפר את חיי המטופלים ברמה הפסיכולוגית תחילה. המעקב עובר לידיים של המטופלים ונותן להם יותר שליטה. כמו כן המטפלים והמטופלים מקבלים שיקוף אובייקטיבי וכמותי של תפקוד מערכת העצבים", סיכמה ד"ר רגב.

רפואה דיגיטלית לבני הגיל השלישי

בקבוצת הגיל הזו יש רבים שחיים בבדידות וללא קרבה לבני משפחה. מתוך כך נוצר עבורם סיכון בריאותי, שכן הם עלולים לחוות אירוע, ואין מי שידאג להם. מגפת הקורונה שבודדה עוד יותר את בני הגיל השלישי, שהם ההורים של כולנו, האיצה משמעותית את הצורך לנטר ולעקוב באופן הדוק אחר בריאותם. לשם כך – בחברת "נטלי שירותי רפואה" פיתחו שירותים והתאימו מגוון טכנולוגיות לניטור מרחוק, המתממשקים עם אפליקציה ייעודית שמטרתה היא לעקוב באופן רציף אחר המדדים הבריאותיים, לבחון את מצבם הבריאותי והקוגניטיבי ולדווח ישירות מהאפליקציה למוקדים הרפואיים.
האפליקציה של חברת "נטלי שירותי רפואה" - "נטלי שלי" - משרתת היום אלפי מבוגרים, מאפשרת מדידה של סימני חיים שונים ושליחתם בצורה אוטומטית למוקד רפואי, אשר מנטר את המנויים המבוגרים ופועל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, לאורך כל השנה.
האפליקציה החדשנית, שמתחברת באמצעות בלוטות' למכשירי ניטור מתקדמים שהחברה מספקת למנויים, מאפשרת למוקד הרפואי לקבל בזמן אמת מדדים של לחץ דם, דופק, סטורציה, חום גוף, משקל סוכר, צעדים, שינה ועוד. פרט לכך מופעלים שאלונים דיגיטליים, המאפשרים גם מעקב סוציאלי וקוגניטיבי אחרי המטופל. כלל המדדים מגיעים כאמור למוקד רפואי מנטר, אשר מקבל התרעות בזמן אמת על כל חריגה שהוגדרה בפרוטוקול של המבוגר וניתן גם לראות שינויים של טרנדים לאורך זמן ובכך לזהות הידרדרות אפשרית של המטופל.
בימים אלו "נטלי שירותי רפואה" גם נמצאת בעיצומו של פיילוט חדש, שבמסגרתו חולקו למנויים שעונים רפואיים, אשר מאפשרים לקבל ניתור רציף 24/7 ללא צורך בשום פעולה אקטיבית של המטופל. בחברה סבורים, שעם הצלחת הפיילוט, יהיה ניתן לנטר מנויים שהם חולים כרוניים ובכך למנוע הידרדרות ואשפוזים מיותרים שלהם.
אוהד שקד, מנהל המוקדים הרפואיים ב"נטלי שירותי רפואה", הסביר: "השירותים שניתנים דרך האפליקציה הם שירותי ניטור רפואיים, שמאפשרים לעקוב אחר מדדי הלקוח 24/7. המכשירים שבהם אנו משתמשים מייצרת עבורנו צורת עבודה, שעד היום לא הייתה קיימת, וכך אנחנו יכולים לדעת מה מצב הלקוח ולסייע לרופא המטפל לדעת מה מצבו הרפואי של הלקוח. כלומר, יש לנו יכולת לנתח בצורה סכמתית ומסודרת את המדדים, ואז להפיק מכך מידע רב שעוזר גם ללקוח וגם לרופא".
"לכל חריגה במצב המטופל יש פרוטוקול וישנן כמה סוגים של חריגות", הסביר שקד. "הכל תלוי במדדים – אם לדוגמה הדופק של הלקוח בדרך כלל 100, ומזהים שהדופק עלה ל־110, זו לא חריגה משמעותית אבל אם הדופק יהיה על 130, זה יהיה חריג ביחס אליו, ואז פועלים על־פי הפרוטוקול. דבר נוסף שניתן לעשות באמצעות המערכת הזו הוא לקבל עדכונים על כל חריגה ושינוי – גם ללקוח, גם למוקד הרפואי, ששם למעשה יושבים הרופאים ורואים את העדכונים. כמו כן אפשר להעביר את העדכונים הללו לבן המשפחה של המטופל".
"אם במוקד מזהים חריגה, מייד מתקשרים ללקוח ושואלים לשלומו", הוסיף. "מסבירים לו מדוע התקשרנו ועל החריגה שהעירה את תשומת ליבנו – גם במקרה שהחריגה התרחשה בטווח המיידי, וגם אם אנחנו מזהים שהיא הולכת להגיע בהמשך. במקרים מסוימים, כשהמדדים ממש חריגים, אנחנו יכולים על־פי הפרוטוקול הרפואי שקבענו, להחליט כיצד לפעול. כלומר לא מדובר רק במספרים ובמדדים, אלא גם בתחושה ובקבלת החלטות של הרופאים".

משקפי VR להקלה על חולים אונקולוגיים

יתרונות ה־VR משמעותיים במיוחד בתחום הבריאות והרפואה. מציאות מדומה משמשת כלי בידי פסיכיאטרים ופסיכולוגים בטיפול בהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ומשמשת לניהול כאב ודחק במגוון פרוצדורות רפואיות. מחקרים קליניים הצביעו על כך שמטופל, השוקע בחוויית המציאות המדומה, מדווח על ירידה ברמת הכאב ובאי הנעימות הכרוכה בטיפול, והחוקרים משערים שהמציאות המדומה מפעילה מערך של תהליכים קוגניטיביים, המייצרים תגובה של הקלה בדומה למשככי כאבים.
במהלך השנה האחרונה, תקופה שהקשתה גם על מספר המלווים של חולים אונקולוגיים במרכזים לאשפוז יום בבתי החולים בשל מגבלות הקורונה, חברת התרופות "טקדה ישראל" קידמה שיתוף פעולה טכנולוגי מתקדם יחד עם המרכזים הרפואיים רמב"ם ושיבא תל השומר, שנועד "לקחת" למשך הטיפול את המטופלים חולי הסרטן למציאות אחרת ונעימה יותר. שיתוף הפעולה הטכנולוגי מאפשר לחולים המטו־אונקולוגיים להשתמש במשקפי מציאות מדומה בזמן קבלת הטיפולים במרכזים לאשפוז יום. בחודשים האחרונים התנסו מעל 200 חולים אונקולוגיים בבתי החולים שיבא ורמב"ם בטכנולוגיה החדשה.
שיתוף הפעולה הטכנולוגי של טקדה מתבצע עם זרוע החדשנות של בית החולים שיבא ARC, ועם חברת AppliedVR. במסגרת המיזם בניהולו של פרופ' אביגדור אברהם, עשרות חולים המטו־אונוקולוגיים כבר השתמשו במשקפי מציאות מדומה בעת קבלת הטיפול. בבית החולים רמב"ם מקיימת טקדה שיתוף פעולה דומה עם חברת XRHLEATH, בניהולו המקצועי של ד"ר נתי הורביץ, וגם ברמב"ם כבר עשרות מטופלים מתנסים בימים אלו במציאות המדומה. במהלך העירוי יכולים המטופלים לצפות בנופים מרהיבים ברחבי העולם, לדמות צלילה עם דולפינים ולשחק משחקי מחשב.
פרופ׳ איל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה וחדשנות במרכז הרפואי שיבא: ״שילוב טכנולוגיות VR הוא חלק בלתי נפרד מעולם הרפואה, מעבר לשימוש במציאות מדומה לשיקום, אלא גם לאימון צוותים ובחדר הניתוח ככלי טיפולי. ניסיון זה במערך האונקולוגי הוא רק ההתחלה. המטופלים האונקולוגיים שלנו עוברים דרך ארוכה וקשה ומתמודדים עם אתגרים רבים. אין ספק כי מהלכים כאלה יסייעו ומהווים כלי תומך משמעותי גם בטיפול הקליני".