בשיתוף אתר "המקצוענים"
כדי לא ליפול למלכודות הנפוצות בזמן שיפוץ שגורמות לקרע בזוגיות, כדאי להכיר אותן, לזהות אותן בזמן ולדלג מעליהן.
ישנן מלכודות שיצריכו בניית "גשר" באמצעות מגשר, יועץ זוגי או מעצב פנים רגיש ומיומן, וישנן מלכודות שניתן להסיר מהדרך מראש, באמצעות התנהלות חכמה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
זכרו: השיפוץ הוא רק תירוץ. פעמים רבות, הוויכוחים יושבים על מטעני נפץ שנשמרו בבטן לאורך שנים.
אפשר לפוצץ אותם, ואפשר לפרק את מטעני החבלה האלו בצורה מבוקרת. כתבה ראשונה בסדרה.

תקציב לא ריאלי: כסף הוא הטריגר העיקרי למריבות

לא במקרה נפתח בעניין הכספי, שהוא טריגר להרבה מחלוקות במערכת יחסים זוגית. שיפוץ, הוא לרוב הוצאה כספית משמעותית, שמורכבת ממאות החלטות קטנות ולכן טבעי שהיא תהיה אחת המלכודות הנפיצות ביותר.
אומרים שכל אדם ניכר בכוסו, בכיסו ובכעסו. ובכן, שיפוץ בהחלט משאיר אתכם עם עצבים חשופים לאורך זמן, ומוציא את הגרעין של מי שאתם בנפרד וביחד בתור זוג.
אם תסתכלו מרחוק על הסיטואציה, תבינו שכסף הוא אמנם הכותרת של המריבה, אבל בפועל הוא מתייחס לקבלת ההחלטות ולסדרי העדיפויות של בני-הזוג.
כיצד יתחלק התקציב ומי יחליט לגביו. זהו מעין מאבק כוחות סמוי.
כדי להימנע מכך, כדאי לעשות סדר פיננסי מראש, הרבה לפני שיוצאים לתכנון השיפוץ, ובטח לפני שלב הביצוע בפועל.
אם תקבעו תקציב לא ריאלי לשיפוץ, ולא תעריכו נכון את העלות האמיתית שלהם, כולל כל הבלת"מים שיכולים לצוץ (ואכן יצוצו, אז אל תופתעו מהם), זה יעלה לכם ביוקר. לא רק כספית. אתם יכולים להפסיד לא רק כסף, אלא גם את מערכת היחסים שלכם.
לחץ פיננסי יכול לגרום לחילוקי דעות לגבי סדרי עדיפויות ואף לגרום לעצירה של הפרויקט באמצע הדרך.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה עושים כדי לא ליפול למלכודת הזו: לפני תחילת כל פרויקט שיפוץ (גם אם מדובר רק בהחלפת מטבח או בחידוש חדר הרחצה), ערכו מחקר יסודי. קחו הצעות מחיר ממספר קבלני שיפוצים ותוסיפו תקציב חירום להוצאות בלתי צפויות. כי אלו, צפויות בהחלט.
אמנם אתם לא יכולים לדעת מראש מה בדיוק הן יהיו, אך אין שיפוץ ללא הוצאות מפתיעות. נערכתם מראש עם תקציב מוגדל? מנעתם בעיות בהמשך. עד כדי כך זה פשוט.
אם למרות זאת, מתעוררות בעיות פיננסיות במהלך הדרך, עצרו והעריכו מחדש את התקציב.
ישנם סעיפים שתוכלו לשנות, ישנן הוצאות שתוכלו לדחות להמשך ובהחלט יש מקום לדינמיות גם באמצע התהליך.
במקרה של ספק, ובלי קשר להעדפות בני-הזוג, כלל האצבע החשוב ביותר הוא שאם יש מגבלת תקציב משקיעים במה שהוא חלק מהתשתיות.
כלומר: צנרת, חומרי גמר (ריצוף וחיפויים) ושלד (אפילו שלד של מטבח ללא תוספות מכשירי חשמל יקרים). בהמשך, ניתן לחסוך סכום כסף נוסף ולהשלים אותם. הפוך, זה לא יכול לקרות.
לכן, כל מה שמחובר למבנה, ובהמשך לא ניתן יהיה לשנות בקלות, מקבל עדיפות. גם בתחום זה, בהחלט ניתן להוזיל עלויות של התשתיות.
ואולם, אם יש אריחים שמאוד אהבתם, יכול להיות ששווה לדחות את קניית הריהוט בשנה-שנתיים, ולא להצטער כשכבר יהיה מאוחר מדי, ולא ניתן יהיה לבצע שיפוץ נוסף להחלפת האריחים.
הפעילו שיקול-דעת ממקום שכלתני ולא רגשי גחמני. גם ציוד אלקטרוני, פינת אירוח מפנקת במרפסת וגינה מטופחת יכולים לחכות לסבב ב' של שיפוץ והלבשת הבית.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אין חזון ברור: צרו יחד לוח השראה ורשימת עקרונות מובילים לשיפוץ

במהלך שיפוץ יש החלטות רבות שיכולות לגרום למחלוקות. העיקריות שבהן מתייחסות לחלוקת החדרים בבית, מיקומי רהיטים, החלטות לגבי כלים סניטריים (מקלחון, אמבטיה או גם וגם) ובחירות של חומרי גמר ועבודות נגרות.
שימו לב שמחלוקות אלה לא מתייחסות רק לסגנון העיצוב הרצוי, אלא לבחירות שישפיעו ישירות על אורח החיים של בני הבית.
מיקום טלוויזיה ישפיע על הרגלי צפייה, מיקום של פינת עבודה ישפיע על שגרת העבודה ביומיום למי שעובד מרחוק ומיקום פינת אוכל או בחירת אי למטבח, ישפיעו ישירות על הרגלי האכילה המשפחתיים.
לכן, הרהיט הוא לא רק רהיט, ומכשיר החשמל הוא לא רק אביזר תלוי על הקיר. הם החלטות שמשפיעות ישירות על סגנון החיים בבית.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה עושים: כדי להימנע מהמלכודות של מחלוקת לגבי הבחירה, עוד לפני שאתם מזמינים מעצב פנים או שירותי ייעוץ נקודתיים ושרטוט תוכניות, דאגו ליצור יחד לוח חזון ורשימת ערכים משותפת. דאגו שכל אחד יכתוב מהם הערכים החשובים לו ביותר.
גם אם אחד מבני הזוג מתנער מהחלטות בהתחלה, בטענה ש"ממילא את קובעת הכל" או "אני משאירה לך את כל ענייני התקציב", אל תסכימו לכך.
מוטב "לריב" לפני שיוצאים לדרך, מאשר בהמשך כשמאוחר מדי. לרוב, אין דבר כזה שאחד מבני-הזוג לא ירצה להשמיע את הצרכים והרצונות שלו. ומוטב לעשות זאת בהתחלה, ולא לשמור מידע חשוב להמשך.
9 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)
ככל שתתעקשו לשמוע מה חשוב ביותר לכל אחד, מה הסיבה לכך, מה עומד מאחורי כל בחירה ומהם התחומים שלגביהם ממש אין לו העדפה כלשהי, כך יטב לכם בהמשך.
אם כבר בשלב הראשוני הזה מתרחשים חילוקי דעות, אל תוותרו על ייעוץ. יועץ אובייקטיבי שמבין ומנוסה בשיפוצים, יוכל לעזור לכם לגשר על הפערים ולהציע פתרונות יצירתיים שיתאימו לשני הצדדים. לא תמיד זה כן או לא, בייחוד בעיצוב יש הרבה פעמים פתרונות של גם וגם.
לא רוצים אי גבוה במטבח לארוחות הבוקר? אפשר לעשות חצי אי מוגבה וחצי נמוך שיתאים לישיבה של מי שרוצה את הרגליים שלו על הקרקע. וזו רק דוגמה אחת קטנה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תזמון גרוע לשיפוץ ואי הערכת זמנים ריאלית

לפני שאתם נכנסים לפרויקט השיפוץ, ודאו שאתם עושים זאת בתקופה שמתאימה לשני בני-הזוג.
תזמון הוא הכל, וחלק מהתזמון הוא גם לצפות כמה זמן ימשך השיפוץ בפועל, כולל כל חריגות הזמנים האפשריות.
אם תקבעו לו"ז צפוף מדי ולא ריאלי, בתקופה לחוצה מדי לאחד מבני-הזוג, אתם מראש מוסיפים חטא על פשע.
מה כדאי לעשות: בחרו מועד מתאים לשיפוץ לבני-הזוג ולשאר בני-הבית. תקופת בגרויות של הילדה? לא בטוח שזה זמן טוב. תקופת סיום ההיריון? בשביל מה להוסיף לחץ נוסף על תקופה שהיא ממילא מלחיצה במהותה.
זכרו ששיפוצים לרוב נמשכים זמן רב מהצפוי, מה שגורם לתסכול רב כשלא מפנימים עובדה זו. לכן, בשלב הגדרת לוחות הזמנים לתכנון ולביצוע, הקצו זמן נוסף לעיכובים בלתי צפויים. ממש כפי שהוספתם סעיף סל לבלת"מים בתקציב.
עדיף שתהיו מופתעים לטובה מסיום מוקדם של השיפוץ, מאשר תהיו מתוסכלים בעקבות עיכובים. אם אתם מתגוררים מחוץ לבית בזמן השיפוץ, קל וחומר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
דאגו למקום מגורים חלופי לתקופה ארוכה יותר מהצפוי. הקושי שבלעבור דירה פעמיים בזמן השיפוץ ועלויות ההובלה, לא מצדיקות את הרצון לחסוך שכ"ד ולצמצם שיפוץ לזמן לא ריאלי.

המלכודת: תקשורת לקויה שאינה קשורה רק לפרויקט השיפוץ

אי ניסוח של הצרכים של כל אחד מבני-הזוג בצורה ברורה, הוא בפירוש מלכודת שלא כדאי ליפול לתוכה.
התעלמות מרצונות, צרכים וחששות מהתהליך יובילו בהכרח לאי הבנות ולתחושה של כל אחד מבני-הזוג שהצד השני לא רואה ולא שומע אותו.
הקדישו זמן קבוע לדיון רשמי ומסודר בפרויקט, לא רק לפני תחילתו, אלא גם במהלכו.
התדירות היא בהתאם לצרכים שלכם, אך אל תגרמו לשבוע לחלוף מבלי שערכתם שיחה משמעותית שבה כל אחד מביע את רגשותיו.
השתמשו בהצהרות בגוף ראשון, והימנעו מהאשמות נוסח "אתה לא....". התמקדו ב"אני מרגיש ש... אני המום מיותר מדי בחירות והחלטות... קשה לי עם הרעש והבלגאן... אני מרגיש שאנחנו לא מספיק מעורבים בפרויקט ובעלי מקצוע אחרים מקבלים החלטות במקומנו" וכן הלאה.
אם התקשורת לא מצליחה להתבצע בצורה טובה, ומריבות ישר מתלקחות, שקלו לפנות ליועץ או למטפל שיספק לכם פתרונות נקודתיים, יתווך ביניכם ויעניק לכם כלים לדיאלוג יעיל.
ישנם זוגות שלא זקוקים לטיפול זוגי ארוך ומשמעותי, אלא רק לעזרה נקודתית בתקופה מלחיצה, וזה בסדר גמור ולא אומר כלום על מערכת היחסים שלכם, אם אתם פונים לעזרה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
להיפך, זה רק יכול לחזק את הקשר ביניכם ולשפר את התקשורת בשאר תחומי החיים.
מעצבי פנים ואדריכלים, מנוסים מאוד, ותתפלאו לגלות שהמוקשים שעליהם דרכתם חוזרים על עצמם שוב ושוב. אולי תתאכזבו להבין שאתם לא עד כדי כך מיוחדים, אך גם תגלו שיש סל של פתרונות למצבים האלה, וסביר להניח שלא המצאתם כלום.
לעומת זאת, ישנם זוגות שיגלו שהשיפוץ רק חשף בעיות בסיסיות ועמוקות ביותר ביחסים ביניהם. במצב זה, שיפוץ רק יעצים את הבעיות של אמון, מחסומי תקשורת, מאבקי שליטה וכן הלאה.
כך תימנעו מהמלכודת: אם יש בעיות קיימות, שקלו לטפל בהן לפני תחילת השיפוץ. זה יבטיח בסיס חזק יותר להתמודדות עם האתגרים שלפניכם.
אם מתעוררים מתחים בזמן שיפוץ, הכירו בכך שאולי הם אינם קשורים רק לשיפוץ עצמו, ופנו לייעוץ זוגי כדי לנצל את ההזדמנות לטיפול בבעיות עמוקות יותר. ואז, או שהקשר שלכם יתהדק ויתחזק או שתחליטו להפריד כוחות. ואם זה המצב, מוטב לעשות זאת לפני שיפוץ ולא אחריו.
כך, הכאב יהיה קטן יותר בלב ובכיס. ממש כמו שילד נוסף לא פותר בעיות בזוגיות, אלא לרוב רק מגדיל אותן, כך גם שיפוץ לא פתרון, אלא עוד דבר שצריך להתמודד איתו.

טעות בבחירה של בעלי מקצוע והיעדר פיקוח מצדכם

קבלן שיפוצים הוא הבחירה החשובה ביותר שלכם, אך ישנם בעלי מקצוע נוספים שהם חלק מהקונצרט הזה של שיפוץ, שבו התזמון, שיתוף-הפעולה והעמידה בזמנים קריטית.
ההחלטה בידי מי להפקיד את ביצוע החזון שלכם היא מכריעה. קבלן שיפוצים לא מקצועי בהחלט יכול לגרום לליקויי בנייה, לעיכובים ולחריגות תקציב. לכן, עצם הבחירה בו צריכה להיות חכמה ומשותפת, כדי שהיא לא תהיה בסיס להאשמות בהמשך.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה כדאי לעשות: אין מה למהר בשלב הבחירה. חשוב לבקש ולאמת חוות-דעת מבעלי נכס שביצעו איתו פרויקט בשנים האחרונות, לקרוא ביקורות ברשת, לראיין כמה קבלני שיפוצים ולא להסתפק בהצעה הראשונה שמקבלים ולהיות מאוד קשובים לאינטראקציה במפגשים הראשונים.
היעדר כימיה הוא לרוב לא דבר שישתנה, אלא רק יגבר. אם אחד מכם מטיל וטו על הקבלן, לרוב כדאי להתחשב בכך ולא להילחם על בחירה בקבלן שאינו מוסכם על שניכם.
אם מתגלות בעיות באמצע השיפוץ, דאגו לתעד אותן בצורה ברורה בכתב ובהקלטות, ואל תהססו לפנות לייעוץ משפטי מיידי.
חשוב ששניכם תהיו מעורבים בתהליך, ואל תשאירו רק לאחד מכם את הטיפול בפרויקט המורכב הזה. כל אחד יכול לקחת על עצמו אחריות בתחומים שבהם הוא טוב יותר.
אם אין לכם את הזמן או הרצון לפקח מקרוב, שכרו מפקח בנייה (בשיפוץ מורכב זה קריטי) או מנהל פרויקטים. ממש כפי שלא כל זוג בנוי להפקת חתונה לבדו, כך גם ל גבי שיפוץ. מוטב לוותר על ספה מפנקת, אבל לשמור על שלום בית ולדחות רכישות שהן בבחינת רשות להמשך.
מעבר לכך שמנהל פרויקטים יחסוך לכם זמן, יפקח מקרוב על ניהול התקציב ויבצע ביקורי שטח לבדיקת איכות העבודה הוא גם ייעל את התקשורת ביניכם לבין הקבלן ושאר בעלי המקצוע ויכול לנהל בצורה אובייקטיבית מחלוקות וסכסוכים לגבי איכות העבודה בזמן ולמנוע עצירת השיפוץ.
אמנם מנהל פרויקטים עולה כסף, אך אם הוא או מעצב הפנים שתשכרו יחסוך לכם זמן, וימצא פתרונות יצירתיים שגם יחסכו לכם כסף, לא בטוח שתרגישו בהבדל בסכום הכולל שתקצו לשיפוץ.