בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה חדה בכמות ההונאות ברשת, שעם הזמן נהיות מתוחכמות יותר ומשכנעות יותר. הנה כמה טיפים להתנהלות נכונה בזמן השופינג באינטרנט, שיבטיחו לכם חווית קנייה מהנה, קלה ובטוחה.
5 צפייה בגלריה
כרטיס אשראי
כרטיס אשראי
היזהרו מהונאות
(צילום: shutterstock)

עוד מדריכים:

שימו לב לאותיות הקטנות

הונאות רבות מנסות להתחזות לאתרי הסחר ולמותגים הגדולים שכולנו אוהבים, ובמקרים רבים אתרים מזויפים אף עושים שימוש בסמלים המזוהים עם המותג שאליו הם מתחזים, זאת לצד שימוש בכתובות רשת המזכירות מאוד את הכתובת של האתר האמיתי של המותג. חשוב לשים לב לכל אחת מהאותיות המרכיבות את כתובת האתר אליו אתם מגיעים על מנת להבטיח שהאתר שאתם גולשים בו הוא האתר הרשמי והמאובטח של המותג ממנו אתם רוכשים.
5 צפייה בגלריה
אישה עם מחשב נייד
אישה עם מחשב נייד
הטילו ספק תמיד - בכל אתר, בכל קישור
(צילום: shutterstock)
בנוסף לכך, הונאות רשת רבות מתחילות את דרכן מהודעות SMS, הודעות מייל ולעיתים אפילו בוואטסאפ או בטלגרם, כשהן כוללות לרוב קישור, מזויף כמובן. גם כאן, חשוב מאוד לבדוק את הקישור לפני שאתם לוחצים אליו, וגם אם הוא נראה לכם לגיטימי, מומלץ לחפש את האתר שאליו אתם רוצים להגיע ברשת ולהגיע אליו בצורה עצמאית, מבלי ללחוץ על הקישור שנשלח אליכם.
כמו כן, לעיתים תוקפים משתמשים בכתובות מקוצרות על מנת להסתיר את כתובת האתר המזויף - במקרים כאלה גם אם לחצתם על הקישור המקוצר והגעתם לאתר שנראה לכם לגיטימי, כתובת האתר המלאה תמיד תהיה רשומה בשורת הכתובות של הדפדפן שלכם, ללא הקיצור, כך שתמיד תוכלו לבדוק אותה.

אימת המבצעים

כולם אוהבים מבצעים, גם אלה שרוצים להונות אתכם. במקרים רבים מתועדות הונאות המציגות עצמן כמבצע מזמין במיוחד, בשאיפה לפתות קונים פוטנציאליים. במקרים כאלה רצוי לזכור כמה דברים: קודם כל, אין כזה דבר מתנות בחינם - ועל כן כל מבצע שמציע לכם מוצר בהנחה משמעותית או אפילו בחינם (זוכרים את הגרלת "זכית באייפון 13" שמשתוללת באינסטגרם?), סביר מאוד להניח שלא מדובר במבצע אמיתי, אלא בהונאה טהורה. כמו כן, במידה ואכן יש מבצע מטעם רשת או מותג כלשהו, תהיו בטוחים שאותה הרשת תיידע אתכם על כך בפרסומות בטלוויזיה, בשלטי חוצות ובערוצי המדיה הרשמיים שלה. ברוב המקרים - לא יהיה מדובר בקישור תמים שנשלח אליכם במייל או בהודעת SMS.

השתמשו בכלי תשלום מאובטחים

אחד הטיפים החשובים ביותר שניתן לתת בכל הקשור לקניות באינטרנט הוא להשתמש בפרטי תשלום מאובטחים. כיום אחד מכלי התשלום הפופולרים ביותר הוא כמובן פייפאל (PayPal), שברוב המוחלט של המקרים נחשב לכלי התשלום הבטוח ביותר שניתן לעשות בו שימוש. יחד עם זאת, במידה ואין לכם פייפאל והחלטתם לבצע רכישה בלעדיו, מומלץ להשתמש רק בכרטיסי אשראי ולהימנע משימוש בכרטיסי דביט ודומיהם.
5 צפייה בגלריה
PayPal
PayPal
פייפאל: חברו הטוב של הרוכש באינטרנט
(צילום: Reuters)

חפשו את המנעול

בשורת הכתובת תוכלו למצוא מלבד לכתובת עצמה עוד כמה סימנים מזהים שיבטיחו שאתם גולשים באתר בטוח ואמין. אחד מהסימנים הללו היא האות S שמופיעה בהתחלה של כתובת האתר המלאה וכחלק מהמילה "https" - האות S היא קיצור של המילה Secure (בטוח), וההופעה שלה בכתובת האתר מאשרת שהאתר שבו אתם גולשים מאובטח. בנוסף לאות S תוכלו למצוא באתרים בטוחים ואמינים סימן קטן של מנעול המופיע בשורת הכתובת לפני כתובת האתר, שמאשר גם הוא את אמינות האתר ואת העובדה שהוא מאובטח.
5 צפייה בגלריה
חפשו את המנעול
חפשו את המנעול
חפשו את המנעול
(צילום: shutterstock)
שכבת הגנה נוספת ומומלצת במיוחד היא Google Transparency Report. מדובר בכלי בדיקה ייעודי וחינמי של גוגל שסורק באופן קבוע מאות אלפי קישורים וכתובות של אתרי רשת, במטרה לזהות האם מדובר בקישור בטוח ואמין. באתר הייעודי של הכלי תוכלו להזין את כתובת האתר החשודה ולקבל באופן מיידי אישור או אזהרה אודותיו.

סיסמאות, אימות דו-שלבי ומה שבניהם

על חשיבותן של הסיסמאות לא צריך יותר מידי להרחיב, אך נמליץ כמובן להשתמש בסיסמאות חזקות ככל שניתן, ואף להחליפן באופן תדיר באתרים שבהם אתם גולשים באופן קבוע. כמו כן מומלץ להפעיל כל עוד אפשר אימות דו-שלבי, שיעניק לחשבון שלכם שכבת הגנה נוספת. למתקדמים - ניתן לרכוש מפתח אבטחה פיזי בעל חיבור USB המשמש כאימות דו-שלבי, שיצריך מכם לחברו למחשב או לסמארטפון במעמד החיבור לחשבון.
5 צפייה בגלריה
אימות דו-שלבי באמצעות מפתח פיזי
אימות דו-שלבי באמצעות מפתח פיזי
אימות דו-שלבי באמצעות מפתח אבטחה פיזי
(צילום: shutterstock)
אופציה נוספת שניתן לעשות בה שימוש היא מחוללי סיסמאות - שירותים המאפשרים לכם לאחסן באופן מוצפן את הסיסמאות שלכם, כשהגישה לבנק הסיסמאות נעשית באמצעות סיסמת מאסטר. בשירותים אלה ניתן לרוב לאחסן בנוסף גם פרטי תשלום ופרטים אישיים נוספים, שיזכו גם הם להצפנה.

קניות? לא בציבור

מומלץ מאוד שלא לערוך קניות ברשת כשאתם מחוברים לרשת אלחוטית ציבורית, זאת כיוון שרשתות אלה נוטות להיות פחות מאובטחות בהשוואה לרשתות ביתיות המוגנות בסיסמה. כמו כן, הקפידו לשמור את הליך הקניות שלכם פרטי ככל שניתן גם במעמד הקנייה עצמו, ואל תשתפו פרטים אישיים אודותיכם כל עוד אין לכך חובה.

הישארו מעודכנים

מומלץ מאוד לדאוג שהמכשיר שממנו אתם רוכשים (סמארטפון, מחשב, טאבלט וכו'), מעודכן לגרסת המערכת העדכנית ביותר. עדכוני המערכת כוללים לרוב גם עדכוני אבטחה, שיכולים להגן על המערכת ולמזער באופן משמעותי את הסיכוי שהמכשיר שלכם ייפרץ. כמו כן, מומלץ להפעיל תוכנת אנטי-וירוס אמינה שתפעל ברקע בכל רגע נתון ותספק שכבת הגנה נוספת למערכת שלכם.
פורסם לראשונה: 14:25, 18.05.22