שוב חבילות תקועות בכניסה לישראל, הפעם בשל מחסור בעובדי משרד התחבורה בתסריט שנשמע כמו מערכון, אבל הוא מציאותי לגמרי: עובד אחד פרש, שני עבר תאונה ואין מחליפים, לכן אין מי שיאשר הכנסה של צמיגים, קסדות וחלקי חילוף לרכב בייבוא אישי לישראל.
פריטים אלה מאושרים בדרך כלל על ידי מפקחים של משרד התחבורה בכניסה לארץ, אשר בודקים אם הם של יצרן מוכר או אם עומדים בתקן. בלי בדיקה אין כניסה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
(חלקי חילוף לרכבים - אילוסטרציה)
גלעד קוריאט, מנהל קבוצת מוטוזון בפייסבוק, שמתמחה באופנועים, מספר: "פתאום יום אחד, לפני חודשיים-שלושה, מלא מלא חבר'ה בקבוצה מודיעים שהצמיגים שהזמינו לא מגיעים. וחורף, יש החלקות, זה מסוכן. אני בודק מול משרד התחבורה ומגלה שהמפקח יצא לפנסיה. אין מחליף. אני שואל: 'אולי יש קבלן חיצוני?' אין. אני בשוק ואומר להם 'יש לכם חמישה מפקחים שם, תגידו למישהו אחר שישחרר את הצמיגים'. אין. לא עברו חודשיים ופתאום לא מגיעות גם קסדות. המפקח שקשור לקסדות עשה תאונה, שבר כנראה רגל, והוא בגימלים".
ירון בן אלי, מנכ"ל יושופס, חברת שילוח שמספקת כתובת בארה"ב לישראלים, שרוצים לקנות מאתרים שלא שולחים ישירות לישראל, נתקל גם הוא בצרכנים שמייבאים דרכו והחבילות שלהם תקועות: "מ-13 במרץ אין חבילות. המפקח על יבוא קסדות וחלקים אחרים שבר את הרגל. מאז הוא בחופשת מחלה ומשרד התחבורה לא דאג לו למחליף. לכן כל החבילות שמכילות חלקי חילוף נעצרות כרגע במסוף המטענים בנתב"ג, והן צוברות עלויות מטורפות. לחלק מהלקוחות זה אומר כלי רכב מושבתים כי אין חלקי חילוף".
בן אלי שלח מכתב לשרה מרב מיכאלי בו כתב: "זה זלזול באזרחים תמימים שכל החטא שלהם הוא שניסו לחסוך את כספם ולייבא חלקי חילוף מחו"ל לרכב שברשותם. אודה לטיפולך האישי במחדל הזה, ואשמח להיפגש עמך או עם ממישהו מטעמך במטרה לעשות סדר אמיתי בעולם יבוא חלקי החילוף לארץ. הגיע הזמן לחשוב על הצרכנים".
4 צפייה בגלריה
(צילום מסך)

פערים אדירים מול חו"ל

בן אלי מסביר: "יש פערים משמעותיים מאוד בין ישראל לחו"ל, חלקי חילוף עולים רבע מחיר בחו"ל. אפילו קסדות לאופנועים נמכרות בחו"ל בין 30% ל-50% פחות ממחירי ישראל".
מה עלויות האחסון? "אם מדובר בפריטים כמו ברקסים ודיסקים של ברקס זה מגיע גם למאות שקלים".
קוריאט מספר איך זה עובד: "הפריט שמגיע לארץ צריך לעבור אישור תקנה. משרד התחבורה מקצה לשם כך מפקח שבא ורואה שזה לא חיקוי סיני מעלי אקספרס, ושיש לו תקן. הוא עושה 'וי' ואנחנו מקבלים את הקסדה והצמיג".
מה הפערים מול חו"ל? "אנחנו קונים אונליין מחו"ל בעיקר קסדות, צמיגים, מעילים, מגפיים ומיגון. התמחור של הדברים האלה בארץ נע בין קטסטרופה לאסון. צמיג עולה בחו"ל 300-200 שקל, בארץ – 2,000 שקל, כשהיבואן קונה ב-200 שקל אותו צמיג, לא מדובר בתוצרת הארץ. ובאופנועים צריך להחליף צמיגים כל חצי שנה. כך שכל חצי שנה אתה מוציא 3,000-2,000 שקל.
"בקסדות אותו מנעד. קסדה טובה, בטיחותית, שנחוצה מאוד לרוכב אופנוע, עולה בארץ 4,000 שקל. אנחנו קונים אותה ב-1,500 שקל מאמזון, איביי ואתרי אופנועים ייעודיים. כנ"ל מצלמות בטיחות - 500-300 שקל בחו"ל, בארץ - אלפי שקלים".
לך יש חבילה תקועה? "כן. שני צמיגים. כיוון שצברה עלויות אחסון - ויתרתי עליה. לא מחזירים לשולח אלא זורקים לפח. זרקו את מה שקניתי לפח".
4 צפייה בגלריה
(צילום מסך)

600 שקל אחסון לנורות שעלו 9 דולר + 20 דולר שילוח

צרכן שהוא אספן ומשפץ חובב של כלי רכב סיפר ל-ynet: "אני עוסק ברסטורציה. יש לי מעל 30 כלי רכב. אנחנו ממילא משלמים 46% מיסוי על כל כלי רכב. יש לי קושי מול לקוחות מחו"ל. למשל אם אני רוצה חלק לקאדילק 59 אני משלם גם על רכישת המוצר, גם על השילוח בתוך ארה"ב, גם מיסים בארה"ב וגם על השילוח לארץ, ועל זה תוסיפי 46%. המוכר יכול למכור למישהו באירופה במחיר גבוה יותר כי שם אין מיסוי אז מלכתחילה קשה לי יותר במו"מ, ועד שאני מצליח לקנות החבילה נעצרת בכניסה לארץ.
"המדינה שמה לב שיש פה ערוץ חדש של רכישות. הם רצו שיהיה שומר סף, כך שעל כל מוצר בקטגוריה מסוימת יהיה נציג משרד התחבורה שיבדוק את המוצרים. זה בסדר גמור. זה זלג לכך שגם מה שלא קשור לבטיחות, כמו לוח שעונים וגלגל הגה, הם לוקחים אוטומטית לבדיקה. קיבלנו את זה. גם זה בסדר. אבל יש שם צוואר בקבוק גם בימים כתיקונם. אתה מחכה שבוע-שבועיים. לפחות אז בסוף הם בודקים. זאת למרות שההבנה שלהם במוצרים האלה לא גדולה. הם פותחים את האריזות ולא טורחים לארוז חזרה כמו ששלח השולח".
יש עלות לבדיקה שלהם? "כן. בדיקה עולה 150 שקל. זה לפי דגם, ואז נוסף לזה משך אחסון. זה תהליך בירוקרטי מסואב, ואתה גם תקוע כי אין פתרון בארץ, יש הרבה חלקי חילוף שכבר לא נמכרים פה או יקרים פה מאוד. לדוגמה, תושבת למראה שנמכרת בארץ ב-293 שקל, ובארה"ב נמכרת ב6.91 דולר, כ-25 שקל".
הצרכן נותן דוגמא לעליות המצטברות: "לפני שנתיים הזמנתי לג'יפ ישן שלי מנורות שישה וולט שכבר לא נמכרות בישראל. עשר מנורות בתשעה דולרים. המשלוח הגיע לישראל בפסח. רק אחרי יום העצמאות שחררו את החבילה. אין עם מי לדבר, אתה תקוע. אולי אי אפשר להעביר טסט לרכב בלי זה? לא מעניין אותם. אלה היו מנורות של פיליפס, חברה בינ"ל עם תו תקן. כאמור הן עלו 9 דולר + 20 דולר משלוח. כמה עלו בדיקה ואחסנה ממושכת? 600 שקל! טירוף. אמרתי להם על נורות שעולות 9 דולר אתם מבקשים 600 שקל? ענו: או שתשלם או שתינטוש את הפריט. נטשתי. הזמנתי את אותן נורות דרך דואר ישראל במעטפה. זה הגיע אחרי 21 יום ולא בדקו את זה (הבדיקות בדואר רנדומליות מ.ק)".
יש לך כרגע חבילה תקועה בנתב"ג? "כן. חלק צינור שיוצא מהמנוע לכיוון האגזוז ופנס שיושב בתוך הרכב, פריט מקורי שעלה לי 30 דולר. אני מעריך שאתבקש לשלם עוד 300 שקל על בדיקה ושחרור. כל הזמן ידיים באמצע לוקחות ממך עוד ועוד נתח: המכס, משרד התחבורה, השילוח, האחסון. אנשים רוצים לשמור חוק ומשגעים אותם, ומי מרוויח מזה? היבואנים".
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
השרה מיכאלי. לא בטוח שהיא מכירה את הבעיות
(צילום: עמית שאבי)

האם הפתרון הוא מעבדה פרטית? לא מומלץ

יש דרך לשחרר את החבילות מנתב"ג, כך מסביר קוריאט. הוא שלח לנו תשובה שקיבלו חברי הקבוצה שלו ממשה ימיני, ראש תחום ייצור, סחר וייבוא באגף הרכב במשרד התחבורה, שכתב: "לפי צו יבוא אישי פרט מכס 40.11 - לצורך שחרור צמיגים מרשות המכס נדרש אישור תחבורה או מעבדה מוסמכת לרכב.
"האופציה של אישור תחבורה אינה קיימת עקב פרישתו של מפקח המשרד, כך שהאופציה הקיימת היום הינה זימון נציג מעבדה מוסמכת לרכב לצורך בדיקת הצמיג לעמידתו בתקנים הנדרשים. בין היתר: מכון התקנים, טכניון, מעבדת אריאל HIT ומעבדת מגל. במדינת ישראל קיימים צמיגים לאופנועים לסוגיהם לשיווק ומכירה, כך שעליך לבצע שקלול עלויות לפני רכישה בחו"ל".
כלומר, ימיני גם מודה שהאופציה של אישור המשרד אינה קיימת בשל פרישת עובד, למרבה האבסורד, מפנה למעבדות ואף נוזף בצרכנים שמבקשים לחסוך עלויות. "עלות מעבדה פרטית - 500 שקל לכל פריט", מסביר קוריאט. "על זה נדרשים לשלם דמי אחסנה לממן (מסופי מטען וניטול), וכן לחברת השילוח כדי שיתלווה לבדיקה נציג מטעמה. נציג המעבדה הפרטית לא יכול לשחרר מיידית את הפריט, אלא הולך להוציא דו"ח. בינתיים המונה של האחסנה דופק. אחרי שהוא מוציא את הדו"ח אתה מעביר אותו לחברת השילוח. לעומת זאת, נציג משרד התחבורה מאשר את הפריט מיידית, ללא עלות וללא תקורות".
גורם במשרד התחבורה ציין כי "אנחנו מגייסים עובדים בתקופה הקרובה מאוד שיערכו את הבדיקות במקום העובדים שחלו. תוך שבוע נגייס את העובדים שהם עובדים שפרשו, כך שהם לא יצטרכו הכשרה, או שההכשרה שלהם לא תהיה ארוכה. במקביל אנחנו בודקים מול משרד הכלכלה אפשרות להסתפק בתצהירים במקום בדיקות. בינתיים אפשר לעשות בדיקות במעבדה מוסמכת במקום במשרד התחבורה".
לפי הצרכנים, זה עולה 500 שקל. "אפשר לחכות לעובדים. אם לחוץ לצרכנים לקבל את החלפים, הם יכולים לעשות במעבדה".