החבילות הכתומות בדרך לישראל: האתר ואפליקציית הקניות TEMU החל לשלוח מוצרים לארץ. זאת תחרות ענק לאתרים הסיניים עלי אקספרס ו-SHEIN (שיאין), וגם לאמזון ונקסט, משום שמדובר במרקט פלייס הסיני הצומח ביותר שהאפליקציה שלו החזיקה בשיא ההורדות בארה"ב בקיץ 2022, השנה בה הושק שם.
האתר נפתח השנה בין היתר לבריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. הסינים אפילו שילמו 14 מיליון דולר על שתי פרסומות סופרבול.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
מחירים זולים מאוד
מחירים זולים מאוד
שואב אבק ידני ב-57 שקלים בלבד
(צילום: מתוך האתר של TEMU)
הנהלת טמו יושבת בבוסטון (האמריקנים מכנים את האתר: טימו), אבל הרישום של החברה הוא באיי קיימן והבעלות עליו היא של החברה הסינית PDD הבעלים של פינדואודאו, אתר אי-קומרס ששולט במסחר אונליין בסין, לצד JD ועליבאבא.

מחירים נמוכים במיוחד

כבר בתחילת ספטמבר טמו החלה לפרסם באגרסיביות לישראלים, בעיקר בפייסבוק, בסגנון הפרסומות של WISH. במקביל, היא החלה להציג מחירים בשקלים באתר ואופציה לשילוח לארץ. בעבר היו טענות נגדה על פרסום שגוי ועל וירוסים, אך החברה טענה שהדבר תוקן. נכון לרגע זה היא מציעה משלוח חינם לישראל - בכל סכום.
המחירים באתר הם מהנמוכים שתיתקלו בהם, גם בהשוואה לאתרים סיניים אחרים. בפלטפורמה פועלים 80 אלף מוכרים, שהם לכאורה היצרנים או המפעלים עצמם שמייצרים את הפריטים, כך שנטען שהם חותכים יד שיווקית ולכן לכאורה המוצרים שנמכרים באתר זולים במיוחד. כמו בכל האתרים הסיניים, גם פה יש קופונים, משחקונים וקודי אפליקציה שאמורים להוריד את המחירים עוד יותר. החברה מעודדת שיתוף ואפשר לקבל 100 דולר בגיוס צרכנים. בסין עצמה היא גם מעודדת קניות משותפות - צרכנים קונים יחד כדי לקבל הנחה. עבור החברה מדובר במכירות כמותיות גדולות יותר ועבור הצרכנים מדובר בהשגת הנחה עמוקה יותר. השיטה הזאת בינתיים פועלת רק בסין, שם יש לה כבר כמיליארד משתמשים.
דוגמאות למחירים: שואב אבק ידני ב-57 שקל, שפתון לחות ב-2.6 שקלים ועט (לא מקורי) לאייפד ב-42 שקל. קפוצ'ון לילדים עם דינוזאורים נמכר שם ב-23.2 שקל.
4 צפייה בגלריה
מחירים זולים מאוד
מחירים זולים מאוד
שפתון בפחות 3 שקלים
(צילום: מתוך האתר של TEMU)
4 צפייה בגלריה
מחירים זולים מאוד
מחירים זולים מאוד
עט לא מקורי לאייפד ב-42 שקלים
(צילום: מתוך האתר של TEMU)
4 צפייה בגלריה
מחירים זולים מאוד
מחירים זולים מאוד
קפוצ'ון לילדים ב-23 שקלים
(צילום: מתוך האתר של TEMU)
טמו מוכרת חיקוי אייפד ב-170 דולר בלבד. חיקוי איירפודס פרו נמכר שם ב-11 דולר, לעומת 250 דולר למקור באמזון. חיקוי רמקול JBL נמכר בטמו ב-11 דולר במקום ב-130 דולר לפריט מקורי באמזון. עכבר חכם שמדמה עיצוב של אפל נמכר שם ב-2 דולר בלבד ושעון חכם: ב-10 דולר. האיכות: בהתאם למחיר, היא לא תמיד מהמעולות, אבל האמת היא שהפערים באיכות לא כאלה עצומים כמו הפערים במחיר.
עוד נטען נגד טמו שהיא נהנית מהטבות השילוח שניתנות לסין לפי אמנות בינלאומיות, שהמשלוחים לא תמיד מגיעים בזמן וכן נטען שהם אוספים דאטה על לקוחות עבור הממשלה הסינית. יש גם חשד שהם מוכרים מוצרים שיוצרו על ידי עובדי כפייה אויגורים במחוז שיאנג'ינג, ללא קבלת שכר. לסין סכסוך מתמשך עם ארגונים בדלניים אויגורים שיזמו פיגועי טרור נגד סיניים.