מייסד בנק ההשקעות הסיני China Renaissance Holdings ואחד מאנשי העסקים היותר מוכרים במדינה, באו פאן (53), הוגדר בימים האחרונים כנעדר, והסיבה לכך אינה ברורה. מדובר באחרון מבין סדרת מקרי היעלמות בשנים האחרונות של אנשי עסקים סינים בכירים, ללא הסברים, כשברקע קמפיין ציבורי במדינה נגד השחיתות במשטרו של הנשיא שי ג'ינפינג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
באו פאן
באו פאן
באו פאן
(צילום: רויטרס)
בעקבות היעלמותו של באו, מניית בנק ההשקעות שלו צללה ואיבדה 50% מערכה, ולבסוף סגרה את המסחר ביום שישי בירידה של 28%. באו נולד בשנחאי לשני הורים שעבדו בממשל הסיני, ובעבר טען כי "הם לא היו בדרגות גבוהות, לכן אי אפשר לקרוא לי נסיך". יש לו שני תארים מאוניברסיטת פודן הנחשבת בשנחאי וכן מבית הספר הנורבגי לניהול באוסלו.
באו עבד שנים רבות בכמה מהבנקים הנחשבים בעולם, בין השאר במורגן סטנלי ובקרדיט סוויס, בסניפים השונים שלהם בלונדון, ניו יורק והונג קונג. ב-2005 הוא הקים את China Renaissance תחילה כחברה עם שני עובדים בלבד שנתנה ייעוץ פיננסי ולאחר מכן התרחבה לשירותים שכוללים חיתום, מכירות, מסחר וניהול נכסים. כאחד האנשים היותר מקושרים בעולם הפיננסי בסין, באו היה מעורב במיזוגים רבים בעולם הטכנולוגיה, כולל חיבורים של חברות הסעות וענקיות משלוחי מזון.
ב-2018 China Renaissance הונפקה בבורסה בהונג קונג אחרי שגייסה 346 מיליון דולר. בשנים האחרונות היא שימשה כיועצת לכמה מהנפקות הטכנולוגיה הגדולות בסין, כולל זו של JD. כמו כן, הבנק של באו הוא משקיע אקטיבי בשוק ההייטק. ב-2019 גייס יותר מ-945 מיליון דולר עבור חברות שונות. בנוסף, לעסקי ניהול ההשקעות של הבנק יש נכסים בשווי של 69 מיליון דולר. הבנק מדורג כיום במקום התשיעי בטבלת שוקי ההון בסין לשנת 2023 עם רווחים של 2.6 מיליון דולר בעמלות בנקאות, ירידה מ-43 מיליון דולר בשנת 2022.
2 צפייה בגלריה
משרדי בנק ההשקעות של באו פאן
משרדי בנק ההשקעות של באו פאן
משרדי בנק ההשקעות של באו פאן
(צילום: AP)
לפחות שישה מיליארדרים סינים נעלמו בשנים האחרונות לתקופות מסוימות בעקבות מחלוקות עם הממשל. בחלק מהמקרים הטענה היא כי הם נעצרו ונחקרו בחשד לשחיתות, העלמות מס והתנהגויות בלתי הולמות.
כזכור, בסוף שנת 2020, מייסד עליבאבא, ג'ק מא, נעלם מעיני הציבור למשך שלושה חודשים, לאחר שביקר את הרגולטורים בשוק הסיני רגע לפני שהתכוון להנפיק אותה מה שהיה הופך אותו לאיש העשיר במדינה.
ד"ר עודד ערן, לשעבר שגריר ישראל בירדן ובאיחוד האירופאי והיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתוכנית סין, התייחס בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio למקרה היעלמותו של באו פאן ולמקרים דומים. "המדיניות הזאת נהוגה כבר כמה שנים, לפחות מאז שב-2012 עלה לשלטון הנשיא הנוכחי שי ג'ינפינג, וזה כבר איזשהו דפוס. מדובר על חמישה-שישה מקרים כאלו שקרו בשנים האחרונות", אמר. "הדבר נובע בעיקר משתי סיבות עיקריות: הכוונה של ממשלת סין למנוע מתאגידי ענק להשתלט על מאגרי מידע, על אנשים שקונים ברשתות, שמשתמשים ברשתות, ולהפוך לקוח בפני עצמו. סיבה שנייה היא הרצון למנוע מחברות כאלו להפוך לכוח כלכלי שכמעט מתחרה בממשלה ובמפלגה הקומוניסטית הסינית".
כשאיש עסקים כזה בכיר נעלם לכמה חודשים, לאן הוא נעלם? זה מעצר? זה איזשהו מהלך חקירתי? "זה גם וגם. פעם אחת הוא נעלם אולי כשאומרים לו 'תרד למחתרת'. ג'ק מא לא ישב בבית כלא. הוא לדעתי ישב באחת מהוילות המפוארות שיש לו, והוא נעלם לשלושה חודשים, אמרו לו 'תרד מתחת לראדר'. אחרים הוכנסו לבית כלא, אחר כך הסתבר שהם היו בחקירות, הוגשו נגדם כתבי אישום ובחלק מהמקרים קיבלו מאסר די ממושך".
המהלכים האלה אמורים להכניס חרדה בלב אנשי העסקים אבל מתברר שזה לא כל כך עובד, הנה - הם צריכים לעשות את זה פעם אחרי פעם. "חלק מהמצב הזה, נובע משום שמצד אחד המשטר הסיני באמת חושש מהתאגידים האלו, ומצד שני זה חברות הענק האלו, הן החברות שמניעות את הכלכלה הסינית, את הייצוא הסיני, את התעסוקה של מאות מיליוני אנשים בסין. ולכן, הוא נמצא בדילמה. עכשיו המשטר הסיני שרוצה להתאושש במהירות מההשפעות של הקורונה, מהמיתון הכלכלי העולמי, חייב להיעזר בחברות האלו, ולכן הוא מאותת ואומר את זה ביותר מאיתות, הוא אומר אנחנו נסייע לסקטור הפרטי, בתנאי מימון נוחים, ובריביות נמוכות, בהשוואה למה שקורה במערב שמעלה את הריביות, השוק הסיני שומר על ריבית נמוכה וכל זה מאותת איתות כפול: מצד אחד, נגד ההשתלטות, ומצד שני עידוד הסקטור הפרטי כדי לחלץ מהמצב הכלכלי".