המשנה ליועצת המשפטית לממשלה מאיר לוין פנה בסוף השבוע לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', והורה לו להגיש לכנסת את הצעת תקציב המדינה המתוקן לשנת 2024. סמוטריץ' סירב עד כה לעשות כן לנוכח דרישתו להכניס עוד כספים קואליציוניים למסגרת התקציב.
לפי חוק יסוד משק המדינה שהתקבל בחודש שעבר בהסכמת משרד האוצר והממשלה , מועד הגשתו של תקציב 2024 המעודכן לכנסת נקבע ל-20 בינואר 2024. עוד קבע החוק שאם הכנסת לא תאשר את התקציב המעודכן עד 19 בפברואר 2024 יבוצע קיצוץ רוחבי בתקציב הנאמד כיום ב-67.3 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
הממשלה מפרה את החוק ותגיש את הצעת התקציב לכנסת רק מחר - יום שני. ההצבעה בקריאה הראשונה מיועדת ליום רביעי הקרוב. לוין כתב לסמוטריץ' כי "על רקע ההפרה הנמשכת של המועדים הקבועים בחוק היסוד אין לעכב את הנחת הצעת התקציב על שולחן הכנסת ויש להורות להניחה ללא דיחוי".
עוד הוסיף כי "לעמדתנו לה שותף היועץ המשפטי של משרד האוצר, בהינתן שגורמי המקצוע במשרד האוצר השלימו את העבודה על חוק התקציב הנוסף וככל שהעיכוב הנוכחי בהנחה נגרם מסיבות שניתן לתת להם מענה במהלך הלכי החקיקה בכנסת, הרי שאין מקום לעיכוב נוסף, ויש להניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת בלא דיחוי. זאת כדי להפסיק את ההפרה הנמשכת של הממשלה את הוראות חוק יסוד משק המדינה ולאפשר לכנסת להשלים את הדיון בהצעת התקציב ובתוכנית המאזנת בפרק זמן סביר ובהתחשב בהשלכות ההפחתה הרוחבית שתיכנס לתוקפה ב-19 בפברואר 2024".
היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק הודיעה היום כי יש לאפשר לכנסת את לוחות הזמנים המלאים, שידרשו לה 30 ימים לדיון בתקציב 2024 מיום הגשתו לכנסת. במכתב אל הח"כים אפרת רייטן וגלעד קריב (עבודה) שמחו על כך שהממשלה מפרה את החוק ולא הגישה עד כה את הצעת החוק לכנסת ציינה אפיק כי " ככל שהממשלה או משרה האוצר ימצאו לבצע את ההפחתה הרוחבית במועד ולא להמתין לסיום עבודת הכנסת בהכנסת הצעות החוק, יהיה הדבר באחריותם, והכנסת תפעל כפי שתמצא לנכון בהתאם לנסיבות שיווצרו".
היא הוסיפה כי "אין בידי לקבל את עמדתו של היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג כי בכנסת ניתן לקיים דיון מעמיק בלוחות זמנים קצרים מ-30 ימים. עמדתך מוצאת לנכון לדחוק את עבודת הכנסת ללוחות זמנים מזלזלים במיוחד מפליאה מאוד, שעה שהממשלה לא צלחה את מועדיה (להגיש את התקציב המועד שנקבע 20 בינואר 2024-צ"ז), אף שגם נציגיו של מסינג עמדו על מועדים אלה במהלל דיוני ועדת הכספים".