הארקה היא מערכת בטיחות שמגינה מפני התחשמלות ויכולה להציל חיים. החוק בישראל מחייב שמערכת הארקה תותקן בכל מבנה מאוכלס. ההארקה, יחד עם ממסר הפחת, מגינים עליכם מפני התחשמלות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הבעיה עם ההארקה היא שהגישה למערכת הזו מורכבת יותר מהגישה אל ממסר הפחת (אליו אפשר להגיע דרך לוח החשמל), והבדיקה היא מורכבת יותר מלחיצה על כפתור ה-T שעל ממסר הפחת (בדיקה שתוכלו לבצע בעצמכם בקלות).
אז איך יודעים שמערכת ההארקה תקינה, ומתי צריך להזמין חשמלאי? כל התשובות לפניכם.

קצת על המערכת

מקור המילה 'הארקה' היא במילה הארמית ‘ארקא’ (ארץ). המשמעות שלה בכל הנוגע למערכת החשמל היא - ‘חיבור לאדמה’. ובאמת, ההארקה מהווה מוליך חשמלי טוב יותר מכל מוליך חשמלי אחר, כך שבמקרה של התחשמלות ההארקה 'לוקחת' על עצמה את הזרם ומעבירה אותו ישירות אל תוך האדמה.

כיצד מערכת ההארקה עובדת?

במצב של זליגת חשמל ממכשיר חשמלי, זרם החשמל ינסה להגיע לקרקע, כשהוא עובר דרך כל מוליך חשמלי שנמצא בדרכו. בני אדם, אגב, הם גם מוליכי חשמל. לכן, במצב של זליגת חשמל ממכשיר חשמלי, כשיש אדם בסביבה, זרם החשמל יעבור דרך גופו של האדם וממנו אל תוך האדמה.

כבל ההארקה - 'שוכב על הרימון' כדי להציל אותך

כבל ההארקה הוא מוליך חשמל טוב יותר מבני אדם. לכן, במקרה של זליגה, ואפילו של התחשמלות קלה, כבל ההארקה ייכנס מיד לפעולה, ויוליך את הזרם החשמלי אל תוך האדמה. לכן, כבל הארקה תקין יכול להציל לכם את החיים.

מי צריך מערכת הארקה?

כולם, בכל מבנה, בכל מקום, כל הזמן. נכון, יש אמצעי הגנה נוסף שנקרא ממסר פחת, אך זהו רק אמצעי משלים, שלא נועד להחליף את ההארקה. תפקידו בסך-הכל להפסיק זרימת חשמל בעוצמה גבוהה ולעצור זליגות חשמל. במצב של התחשמלות, האדם שמתחשמל סוגר מעגל חשמלי, כך שבאופן עקרוני, אין זליגת חשמל. במצב כזה, בהעדר הארקה, ממסר הפחת לא יזהה זליגה, כלומר, הוא לא יגיב להתחשמלות, ולא יוכל יציל אתכם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד בנויה מערכת הארקה?

כאן יש הבדל בין מערכות הארקה ישנות למערכות הארקה חדשות. את ההבדל הזה ניתן לראות בצורות שקעי החשמל בבית. שקעים עם שני חורים בלבד, יכולים להעיד כי קיימת מערכת הארקה ישנה - כזו המבוססת על חיבור למערכת המים של הדירה.
שקעים עם שלושה חורים, יכולים להעיד כי מערכת הארקה היא מערכת חדשה, כזו שבנויה בתוך מערכת החשמל עצמה, ללא חיבור למערכת המים. עם זאת, לא ניתן להסתמך רק על השקעים. זאת, משום שייתכן מצב בו הותקנו שקעים עם שלושה חורים, כשהחור שמיועד לחיבור השקע להארקה, בפועל, איננו מחובר לשום דבר.

מערכת הארקה חדשה: דרך היסודות

בבנייה החדשה, מערכת ההארקה (מכונה 'הארקת יסוד') עוברת ישירות לאדמה, ללא חיבור לצינורות המים. השקע השלישי בשקעי החשמל בבית שלכם, מחבר את מערכת החשמל ישירות לאדמה. כל מעגל חשמלי מורכב מפלוס ומינוס, שזהו בעצם הבסיס שיכול לסגור מעגל חשמלי ולאפשר לזרם חשמלי לזרום בתוך המערכת.
באופן עקרוני, אין צורך בחור השלישי בשקע החשמל בכדי שהחשמל בבית יזרום. הוא נחוץ למקרה של התחשמלות, שכן אז מערכת ההארקה נכנסת לפעולה ומעבירה את הזרם החשמלי לאדמה.
הכבל שמחובר למערכת הארקה (כלומר, הכבל השלישי) קל לזיהוי, מאחר שהוא מסומן תמיד בצבע ירוק או בצבע ירוק עם פס צהוב. את מוליכי הכוח, ניתן לסמן בכל שאר הצבעים האחרים, חוץ מצבעים הללו.

מערכת הארקה ישנה - הארקה דרך צינור המים בלבד

בבתים ישנים, מערכת הארקה של החשמל מחוברת לצנרת המים. המים משמשים כמוליך שמוביל את הזרם החשמלי אל הצנרת החיצונית וממנה אל האדמה, במקרה של התחשמלות.
מים הם מוליכי חשמל חזקים יותר מבני אדם. לכן, בעבר, ביצעו חיבורי הארקה למערכת המים של המבנה. כלומר, בבתים ישנים רבים ישנו חיבור פיסי של גיד תקני שיוצא מלוח החשמל ומגיע עד לצנרת המים הראשית של המבנה.
בדירות אלה, ניתן למצוא את גיד ההארקה מתחת לברז במטבח או באמבטיה, כשכך הוא בעצם מחובר לצינור מים ראשי בדירה.
נכון להיום, ככלל, השימוש בצנרת מים כמערכת הארקה אסור, למעט במתקנים או במבנים בהם בוצע שימוש בהארקה מסוג זה מיום היווסדם, ובתנאי שההארקה עדין תקינה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מחליפים אינסטלציה בבית? תדאגו לחיבור חדש להארקה

החלפה של צנרת המים מצנרת ברזל לצנרת פלסטיק, בעצם מבטלת את הארקה. המשמעות היא שבמקרה של התחשמלות, אין שום מוליך אחר שיוליך את החשמל אל האדמה וימנע אסון.
לכן, כשמחליפים את צנרת המים והביוב בבית מצנרת ברזל ישנה לצנרת פלסטיק, חשוב מאוד להזמין חשמלאי מוסמך להתקנת מערכת הארקה חדשה.

מתי יש לבצע בדיקה של מערכת ההארקה?

במקרים של זליגות חשמל: שימו לב סימנים מחשידים לזליגת חשמל בבית: צבע שרוף בשקעים, קפיצת ממסר הפחת, מכשירים מקצרים, תחושת זרם חשמלי בעת נגיעה במכשירי חשמל. במקרים כאלה, יש להזמין חשמלאי בדחיפות, לבדיקת ההארקה ומערכת הפחת.
במקרה של פגיעה במונה המים בדירות ישנות: כאמור, בדירות ישנות,, לרוב מערכת ההארקה מחוברת למערכת המים של הבניין. בכדי שמערכת ההארקה תעבוד, החיבור לשעון המים של הדירה ושל הבניין בכלל, הוא קריטי. הבעיה היא ששעוני מים הם יעד לגנבי מתכות. לכן, חשוב לוודא בכל הזדמנות שיש לכם, ששעוני המים שלמים.
לאחר שיפוץ הבית: שינוי מערכת האינסטלציה של הבית מצנרת ברזל לצנרת פלסטיק, יכולה לבטל את מערכת ההארקה בדירה. לכן, כשמשפצים את הבית ומחליפים את הצנרת, גם אם מדובר רק בהחלפת מקטע קטן של הצנרת, חשוב מאוד להזמין חשמלאי שיחבר את מערכת החשמל של הדירה להארקה תקנית, שהיא בפירוש מערכת מצילת חיים.
לפני שרוכשים דירה: חשוב להזמין חשמלאי לבדוק את מערכת הפתח והארקה של הדירה, בעיקר כשמדובר בדירות ישנות – שנבנו לפני חקיקת חוק הארקה, בשנת 78'.
בדיקה תקופתית אחת ל-5 שנים: מערכת הארקה היא אחת ממערכות ההגנה החשובות ביותר בביתכם. בשל היותה עשויה מחומרים שגם להם יש בלאי, ובשל אפשרות הפגיעה בה במקרה של קדיחה בקירות במהלך תיקונים או התקנות שונות בבית, חשוב מאוד להקפיד על בדיקת תקינות המערכת אחת ל-5 שנים. זאת, גם ללא סימנים מחשידים כלשהם.

מי יכול לבדוק את תקינות ההארקה?

היחיד שיכול לבצע בדיקה למערכת הארקה בבית, הוא אך ורק חשמלאי בדרגת 'חשמלאי מוסמך' ומעלה, בעל רישיון בתוקף. לכן, לפני שמזמינים חשמלאי לבדיקה זו, חשוב לדרוש שיציג את פרטי הרישיון שלו ואת תוקף הרישיון, עוד לפני הגעתו לביתכם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך חשמלאי מוסמך יבצע את הבדיקה?

הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשיר לבדיקת מעגלים חשמליים. החשמלאי מחבר מכשיר זה לפאזה חשמלית מצד אחד, ולהארקה מצד שני. כך, הוא מקבל תמונת מצב בנוגע לעוצמת הזרם החשמלי, יכול לחשב את רמת ההתנגדות במערכת ההארקה, ולוודא שהיא תקינה.
על הבדיקה להיעשות בכל נקודות החשמל העיקריות בבית. בסיום, יש לבצע בדיקה של כבל ההארקה לכל אורכו - גם אם קצה הכבל ממוקם בגג.