מליאת רשות החשמל תתכנס ביום רביעי הבא (1 במרץ) כשאחד הנושאים על סדר היום יהיה יציאה לשימוע ציבורי בנוגע לעדכון תעריף החשמל לצרכן. ייתכן שהרשות תחליט להוריד מעט את מחיר החשמל שזינק בתחילת השנה ב-8.2% ולפני שלושה שבועות ירד ב-1.5% בעקבות הארכת הפטור ממס על הפחם.
הסיבה לאפשרות ההוזלה היא הירידה במחירי הפחם בחודשים האחרונים, אך ייתכן שזו תתאזן עם השחיקה ערכו של השקל. התעריף כיום עומד על 61.55 אגורות לקוט"ש (כולל מע"מ).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
נזכיר כי במסיבת העיתונאים שערך סמוטריץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובה הצהירו על תוכנית כלכלית למלחמה ביוקר המחיה, ההבטחה הייתה כי ההתייקרות תצומצם מ-8.2% ל-2.5%, אך נכון לעכשיו עדיין לא נעשו צעדים נוספים בנושא.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, מסר לאחר ההפחתה בתחילת החודש כי: "אנו דורשים ומצפים מהממשלה לעשות את הנדרש, כך שעד ה-1 במרץ תקויים ההבטחה במלואה ויופחת תעריף החשמל. זאת במיוחד לאור העובדה כי ההחלטה על הפחתת התעריף לא דורשת סבסוד מתקציב המדינה, אלא רק הכרה בירידת מחיר הפחם, הקלות רגולטוריות של המשרד להגנת הסביבה והתייעלות בחברת החשמל. גם אם רשות החשמל תגיע למסקנה שנדרש מימון מסויים בכדי להפחית את התעריף, על המדינה לספק אותו ולעמוד בהבטחתה".
תעריף החשמל נקבע בשגרה פעם בשנה על ידי מליאת רשות החשמל. המליאה מורכבת ממנכ"ל משרד האנרגיה, יו"ר רשות החשמל, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר ושני נציגי ציבור שממונים על ידי שר האוצר ושר האנרגיה. בקביעת התעריף מתחשבת המליאה בעלויות הייצור הישירות, כמו זו של הפחם, ובעלויות נוספות כמו הקמת תשתית חשמל חדשה. עם זאת, גם מכירה של תחנת כוח על ידי חברת החשמל יכולה להשפיע על מחיר החשמל - ולהוריד אותו.
יש לציין כי ביטול המס על הפחם הביא להפסד הכנסות ישירות ממסים של כ-440 מיליון שקל בשנה, שממומן כיום על ידי הקטנת תשלומי המדינה לקרן הפיצויים בעד נזקי מלחמה ובצורת.