רשות התחרות צפויה להכריז על ויסוצקי כמונופול בתה בשוק הקמעונאי. הרשות שלחה לחברה מכתב שימוע שמתייחס לארבעה שווקים, תה ירוק, תה שחור בטעמים וחליטות צמחים. בעוד שבתה ירוק נתח השוק שלה קרוב ל-80%, ובחליטות יש לה נתח שוק של כ-70%, בתה שחור נתח השוק שלה נמוך מ-50%, אבל מבחינת כוח שוק - השימוע הוא על ארבעת השווקים. אם אכן תוכרז זאת תהיה הפעם הראשונה זה 20 שנה שיוכרז מונופול בשוק הישראלי.
המשמעות היא לא דרמטית עבור הצרכנים: על החברה יחולו הוראות חוק המזון ביחס לספק גדול, וגם על הקמעונאים יחולו הוראות אלה ביחס לוויסוצקי. על ספק גדול חל איסור להתערב במחיר לצרכן או להמליץ על מחיר לצרכן, איסור סידור מדפים וקביעת מיקום המוצרים בחנויות גדולות ואיסור מתן כסף לקמעונאים שלא עבור יחידת מצרך, בין היתר. חוק המזון לא החליש את כוחם של הספקים הגדולים. כמו כן ניתן לייבא לארץ תה בחופשיות - רק שהצרכנים הישראלים מעדיפים ויסוצקי ומשלמים על זה ביוקר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מוצרי ויסוצקי
מוצרי ויסוצקי
מוצרי ויסוצקי
כיום, למרות שליטתה המוחלטת כמעט בתה ירוק, לא חלים על ויסוצקי חובות של ספק גדול. לחברה אין מחזור של מעל 300 מיליון שקל (מגלגלת כ-200 מיליון שקל), ולכן אינה מוגדרת כספק גדול, אבל ברגע שתוכרז כמונופול היא תיחשב כך והאיסורים האלה יחולו עליה. במקביל, מוטלים עליה חובות מכוח חוק התחרות, שאינם קשורים להיותה מונופול מוכרז בקרוב.
כאמור, הצרכן הישראלי מכיר בעיקר תה ויסוצקי. למרות שנמכרים בישראל כתשעה מותגי תה. המתחרה היחידה שיש לה נתחי שוק משמעותיים בתה שחור היא ליפטון של יוניליוור, שמחזיקה כ-7% נתח שוק בתה. עוד מתחרים: פומפדור טווינינג, פוקה, פומפדור, גרינפילד, אימפרה, סרמוני אחמד טי ומותג פרטי. בין היבואנים הפועלים בתחום התה: שסטוביץ, גורי ותומר.
מחירי ויסוצקי בדרך כלל גבוהים (אם כי לא במבצעים) בזכות אחיזתה בצרכן הישראלי: מארז תה ירוק נענע שמכיל 25 שקיקים נמכר ב-31.90-13.90 שקל ברשתות השיווק, כלומר בין 0.5 ל-1.3 שקלים לשקיק.
בכמה נמכרים המתחרים? מארז 25 שקיקי תה ירוק מנטה של טווינינגס נמכר ב-21.90-14.90 שקל, מארז תה ירוק נענע פומפדור 20 שקיקים נמכר ב-25.90-14.50 שקל, מארז תה ירוק ליפטון 20 שקיקים נמכר ב-21.90-12.50 שקל, מארז 25 שקיקי תה ירוק נענע של המותג של רמי לוי נמכר ב-8.90 שקל. ומארז 50 שקיקים של תה ירוק וולנס של לייף (סופר-פארם) נמכר ב-29.90-17.90 שקל - החל מ-36 אג' לשקיק.
הפער בין מחיר המוצר של סופר-פארם (שמכיל יותר שקיקים ולכן הוא זול יותר ליחידה) לוויסוצקי מגיע לעד 260%, הפער בין המארז של ויסוצקי לזה של רמי לוי נע בין 25% ל-225%, פער המחירים בין ויסוצקי למתחריה בכלל קטגוריית התה עומד על כ-63%.
ויסוצקי נוסדה ברוסיה ב-1849 על ידי קלונימוס זאב ויסוצקי, שהיה ציוני ועל כן העביר את המפעל לישראל. היא נמצאת כיום בבעלות שלום זידלר, שמשמש גם כיו"ר החברה. מנכ"ל ויסוצקי הוא רביב בורקמאייר. ויסוצקי היא לא רק יצרנית תה אלא גם בעלים וחברת הפצה גדולה של מותגים כמו זיתא, עוגיות עבאדי ומלח הארץ.
מויסוצקי נמסר כי "היבוא בקטגוריית התה חופשי ופתוח לכולם, אין מכס, אין הגנה או קדימות למוצר ישראלי ולראייה יש המון מותגים שמיובאים ומשווקים על ידי קונצרנים ענקיים בינלאומיים – והצרכן חופשי לבחור בין כל האפשרויות, לפי טעמו. ויסוצקי שומרת על האיכות הגבוהה של מוצריה כשהצרכן הישראלי הוא בראש מעייניה ויודע להעריך זאת. מעולם לא היינו מונופול, או התנהגנו כמונופול, וכשתשומות הייצור וחומרי הגלם עלו, לא העלנו את מחירי התה. גם בעבר כשרשות התחרות ערכה בדיקה לעומק, החליטה שלא להכריז על ויסוצקי כמונופול וכך נוכיח גם הפעם. אנו גאים להיות חברה ישראלית מצליחה אשר הקימה מפעל בגליל ומעסיקה, בגאווה גדולה, מאות עובדים בפריפריה".