בשיתוף אתר "המקצוענים"
אחת הרעות החולות בבתים משותפים הן בעיות רטיבות. לעתים, האשמה היא דווקא לא של הקבלן, אלא של שכנים שהחליטו לבצע שינויים בניגוד לדרישות החוק והתקנים הנדרשים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מחדשים ריצוף במרפסת? משפצים? מוסיפים קומה עם גג מרוצף? אל תזלזלו בעניין האיטום. אמנם מדובר בשטחים שהם מחוץ לבית שלכם, אך הנזק שהם יכולים לגרום לתשתיות הוא עצום, לאורך זמן.
חשוב להפנים את העובדה הזו: הרבה יותר יקר לנסות לאתר מקור נזילת מים, מאשר לדאוג מראש להתקנה מקצועית של נקז ולשכבת איטום מתחת לריצוף. ולא, מריחת סילר על הריצוף אולי תעזור לכם לעבור איכשהו את העונה הנוכחית, אבל הנזק שייגרם יחכה לכם גם בשנה הבאה.
מים כלואים, בעיות רטיבות, פגיעה ביציבות המבנה, תביעות של שכנים שהרכוש שלהם נהרס. חסכו זאת מעצמכם, ודאגו מראש למנוע את הליקויים ואת התיקונים שאחריהם.

מהו נקז כפול למרפסת ומדוע הוא קריטי למניעת בעיות איטום?

כשמו כן הוא, נקז כפול מנקז את המים שמצטברים על רצפת המרפסת שלכם. ממש כפי שהמים במקלחון מתנקזים לכיוון קופסת הביקורת, כך הם מתנקזים בעקבות מי גשמים או שטיפת הרצפות.
במהלך גשמים חזקים, חשוב שמערכת הניקוז תהיה אמינה ותאפשר ניקוז במהירות, למניעת הצטברות שלוליות שימצאו דרכן אל מתחת לריצוף ומשם אל השכנים שמתגוררים מתחת. אלו, בהחלט זכאים לתבוע אתכם על כל נזק שייגרם בשל רשלנותכם.
אמנם בבניין חדש, הכתובת הראשונה תהיה הקבלן, אך אם ערכתם שינויים, שיפוצים או לא דאגתם לתקן חלקים שהתבלו, אתם בהחלט מסתכנים בהוצאה כספית גדולה, ולרוב מפתיעה בתזמון שלה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד פועל נקז כפול?

החלק העליון שלו, מאפשר את הניקוז של מרבית המים שמצטברים על רצפת המרפסת. חלקו התחתון, ממוקם מתחת לריצוף, ומאפשר את מעבר המים שמצאו את דרכם אל שכבת האיטום.
ממש כמו שמרזב פנימי שממוקם בתוך קירות הבניין אמור להזרים את מי הגשמים אל צנרת הניקוז של הבניין, כך גם נקז פנימי אמור למנוע מצב שבו מים עומדים יישארו על גבי שכבת האיטום ויהיו כלואים מתחת לריצוף.

מה נחשב להתקנה מקצועית ולמה יכולה לגרום רשלנות בשלב הביצוע?

הנה כל מה שחשוב לוודא שקורה בשלב התקנת הנקז הכפול וריצוף המרפסת, בכדי למנוע ליקויי איטום שהתיקון שלהם יעלה ביוקר בעתיד.
הכל מתחיל בשיפועים נכונים: ממש כמו שבמקלחון יש לשמור על אריחים בשיפוע לכיוון פתח הניקוז, כך במרפסות. בחירת זווית הריצוף אינה אקראית, אלא מפורטת היטב בתקן הישראלי ויש לוודא שההתקנה היא בהתאם לדרישות התקן (שיפוע שבין 1 ל-1.5 אחוז).
אם לא יהיו שיפועים תקינים, לא משנה כמה מקצועי ואיכותי יהיה הנקז עצמו, הרי שהם לא יזרמו לכיוונו, ושלוליות יתהוו באזורים שונים במרפסת.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא לוותר על נקז כפול: במרפסות רבות, בשל העובדה שהיציקה של המרפסת גבוהה מדי, לא תמיד יש מקום להוספה של שכבת איטום מתחת לריצוף. זו טעות חמורה לוותר על שכבה זו.
במצב שבו אכן המרפסת גבוהה מדי ביחס לקו הריצוף של פנים הדירה, יש לתקן את השיפועים ואת הגובה ולהתאים מערכת ניקוז ייעודית, בהתאם לתנאי השטח. כמו כן, יש לשמור על מספיק מרווח בין שכבת האיטום לבין שכבת הריצוף.
התאמת הנקז למערכת האיטום: ישנן שיטות שונות לאיטום משטח המרפסת. חשוב שסוג הנקז והיריעה שסביבו יתאימו לסוג חומר האיטום, בכדי שלא יהיה כשל בחיבור של הנקז לאיטום הספציפי של המרפסת.
לדאוג לחסם ריחות שימנע ממים לחזור ולהעלות אדי ריח: ממש כמו בחדר השירותים ובחדר הרחצה, יש להקפיד על התקנה מקצועית של חסם ריחות ייעודי שימוקם בתוך פתח הניקוז.
זאת, בכדי למנוע עלייה של ריחות מעלה, שתפגום משמעותית בחוויית השהייה במרפסת, ואף תכניס את הריחות אל תוך הדירה. בנוסף, ניתן להתקין גומיית אטימה שתאטום היטב את המרווח שבין הנקז לצינור הניקוז.
לשמור על הנקז נקי מחומרי איטום: אין שום תועלת בנקז שחריצי הניקוז שלו אטומים.
לכן, יש לוודא בכל שלבי ההתקנה שאף חומר איטום לא מיושם אליו. הדבר דומה למצב שבו חורי המסילה בחלונות נסתמים, וגורמים למים לעלות על גדותיהם ולזרום מתוך המסילה לכיוון קירות הבית הפנימיים.
לפני שמרצפים את המרפסת, מומלץ מאוד לדרוש מבעל המקצוע לבצע בדיקת הצפה ולוודא את תקינות הניקוז. אחרת, במצב של כשל, יהיה צורך בפירוק, באיטום מחדש ובריצוף חוזר של המרפסת.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך שומרים על הנקז במרפסת תקין לאורך זמן ואיך מגלים כשלי איטום לפני שנגרם נזק?

שמירה על חריצי הניקוז פתוחים: ממש כמו שמרזבים על הגג נוטים להיסתם מעלים, ענפים, שקיות פלסטיק ושאריות חומרי בניין, כך גם עם פתח הניקוז של המרפסת או של הגג המרוצף שלכם (לרוב בדירות פנטהאוז). לכן, ח שוב לוודא, בייחוד בימות גשמים, שפתח הניקוז אינו חסום על-ידי לכלוך או חפץ כלשהו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ניקיון יסודי של הנקז מדי חודש: עשו לכם הרגל לבדוק את מצב הנקז אחת לחודש. אם נלכד בו גוף זר, הוציאו אותו משם, ובכך תשמרו על יכולת הניקוז שלו.
חידוש רובה מיד כשמגלים שהיא מתחילה להתפורר: אם במהלך הריצוף מילאו את הפוגות ברובה אפוקסית, סביר להניח שלא תסבלו לאורך שנים מבעיות. אם לעומת זאת, יישמו רובה אקרילית, הרי שממש כמו בחדר הרחצה, גם במרפסת יש לרובה הזו נטייה להתבלות ולהתפורר במשך הזמן.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אמנם, אם בוצעה התקנה נכונה, הרי שהמים יתנקזו גם משכבת האיטום שמתחת לריצוף, אך לאורך זמן חשוב למנוע מצב שגם היא תיחסם, ומים יישארו כלואים זמן רב מתחת לריצוף.
לכן, במידת הצורך דאגו לחידוש רובה. זה קל יותר לביצוע במרפסת, שכן מדובר בפעולה מלכלכת למדי בתוך הבית. יש צורך בחריצת הפוגות עם דיסק, ניקוי יסודי של המרווחים ומילוי מחדש שלהם עם רובה.
מריחה וחידוש של שכבת ציפוי שתגן לא רק על הפוגות אלא גם על האריחים עצמם: לא רק רובה תמנע חדירת מים אל מתחת לריצוף, אלא גם תוספת של שכבת סילר. קיים כיום מגוון גדול של חומרי איטום שקופים.
אמנם הם לא יהוו שכבת איטום מספיקה לבדם, אך זו בהחלט תוספת איטום משמעותית שתגן לא רק מפני חדירת מים במרווחים שבין האריחים, אלא גם תשמור על האריחים עצמם מפני בלאי, בייחוד אם המרפסת חשופה לשמש ישירה ולגשמים.