נמאס לכם להתחנן לקבלת ערבות מהבנק עבור שכירת חנות או דירה? העמלות יקרות לכם, התהליך הבירוקרטי מתיש והערבות כוללת כליאת פיקדון משמעותי בבנק? הכירו את חברת OBLI הישראלית שהחליטה לעשות מהפכה בעולם הערבויות לשכירות עסקית, מסחרית ופרטית ופותחת בפני הציבור הישראלי את האפשרות לקבל לראשונה ערבות ללא צורך בפיקדון, ולשלל צרכים.
על מנת להבין לעומק את הבשורה הגדולה ש-OBLI מביאה לשוק צריך להתחיל מהבסיס ולהבין מהי ערבות בנקאית וכיצד היא משפיעה עלינו במהלך החיים: הערבות היא מנגנון משפטי שנועד להבטיח פירעון חובות, כלומר סוג של צ'ק פיקדון. הערבות הבנקאית נפוצה מאוד במגזר העסקי (למשל, במסגרת הסכמי שכירות, הגשת מכרזים או עסקאות בסכומים גדולים), וגם במגזר הפרטי, בעיקר במסגרת חוזי השכרת דירות. במקרה של הפרת הסכם או אם נוטל הערבות מאיזושהי סיבה לא משלם את התחייבויותיו, הצד השני יכול לפדות את השטר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
איך זה עובד בשטח? אם ניקח את הדוגמא של השכרת דירה, הרי שבמקרה בו יבקש מכם בעל הנכס ערבות בנקאית, אתם תיאלצו להנפיק לו מסמך ערבות מהבנק (כן, תצטרכו לכתת רגליים ולחכות בתור הארוך) שאומר שאם מכל סיבה שהיא לא תשלמו את שכר הדירה, ובהתקיים תנאים מסוימים, המשכיר יוכל לקבל את כספי הערבות (העומדים על גובה ממוצע של כשלושה חודשי שכירות) במקום תשלום שכר הדירה המקורי.
נשמע פשוט והוגן, נכון? אז זהו, שלא ממש. ראשית, בתמורה לקבלת הערבות הבנקאית, תצטרכו כשוכרים להכניס את היד עמוק לכיס ולהפקיד בבנק את מלוא סכום הערבות. כלומר, לכלוא בבנק אלפי שקלים. כסף שבמקרה הרע אין לכם, ובמקרה ה"טוב" והמרגיז באותה מידה יש לכם, אבל הוא מיועד למשהו "קצת" יותר חשוב, כמו רהיטים, להחליף את האוטו, להתכונן לקראת תינוק חדש ואפילו לחופשה (כן, גם לכם מגיע!). אם ניקח דירה ממוצעת בשכירות של 5000 ₪ לחודש הרי שתצטרכו ל"כלוא" בבנק פיקדון בגובה של 3 חודשי שכירות, כלומר 15 אלף ₪. מדובר בסכום שלא תוכלו לעשות בו שום שימוש אחר, דחוף ככל שיהיה, כך שזהו כאב ראש לא קטן לשוכרים. בנוסף, הבנק גובה עמלת ערבות העומדת בממוצע שנתי של עד כ-2.5-3 אחוזים מסכום הערבות. כך שבמקרה שלנו העמלה אותה תצטרכו לשלם לבנק תעמוד על 375 ₪. בנוסף, במקרים בהם אין לכם את האפשרות לנעול בבנק סכום כזה של כסף הרי שתאלצו לקחת הלוואה על הסכום והבנק מצידו יגבה על כך ריבית שמנה במיוחד בגובה של עד 9 אחוז ויותר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
וזה לא קורה רק במגזר הפרטי, אלא גם ובעיקר במגזר העסקי - טרם כניסתה של OBLI לשוק, סוחרים (כמו למשל בעלי עסקים ששוכרים חנויות או כאלו המבצעים רכישות סחורה בהיקפים גדולים) נדרשו להגיע לבנק, למלא 1001 מסמכים שהם לא קראו ולא הבינו ולהעביר את הניירת פיזית לספק דורש הערבות שאמור לשמור ולעקוב אחריה (ועל הניירת של עשרות סוחרים נוספים). בעל העסק אולץ להיפרד מסכום כסף משמעותי שהוחזק בבנק כפיקדון, ולשלם לבנק עמלה שנתית - עד לתום ההתקשרות העסקית עם הספק. בקיצור, אם חייהם של העצמאיים במדינה לא קלים, הרי שאפילו בגזרת הערבות הבנקאית הם לא רוו נחת.
וכאן בדיוק נכנסת לתמונה חברת הפינטק OBLI. "חברת OBLI החליטה לעשות מהפכה בעולם הערבויות לשכירות עסקית, מסחרית ופרטית והיא מציע ללקוחותיה לראשונה בישראל ערבות דיגיטלית בטוחה ומתקדמת. בלי פיקדון, בלי בירוקרטיה ובלי בנק, אבל עם מערכת בטחונות מוצקה, תהליך אישור דיגיטלי מהיר ותנאים שאף בנק לא יכול (או רוצה) להציע", מסביר תומר מידזיגורסקי, מנהל התפעול והמרקום בחברה. ""המודל אותו בנתה החברה תקף הן לשוכרי דירות במגזר הפרטי והן לסוחרים, כולם מקבלים מאיתנו ערבות, המונפקת ע"י חברת גולדנרוד פיננסים בע"מ , ללא פיקדון (כסף זה יוכל לשמש אותם לכל צורך עסקי) תמורת עמלה בגובה 6.5%" הוא מסביר, "תוך שהם מבצעים את כל הפעולות באמצעות פלטפורמה דיגיטלית בטוחה ומתקדמת. בתום תהליך פשוט שאורך מספר דקות, הם מקבלים למייל קובץ ערבות דיגיטלית מובטחת, עם מערכת התראות לקראת מועד חידושה, וזאת מבלי שהם נדרשים להשקיע כמעט זמן בתהליך. ככה פשוט, ככה קל".
בסופו של יום אתם חברה פרטית ולא בנק. מאיפה הלקוחות יכולים לשאוב את השקט הנפשי בהתנהלות מולכם?
"ערבות OBLI מונפקת על ידי חברת גולדנרוד פיננסיים בע"מ, ח.פ 513578674 הפועלת תחת רישיון מתן אשראי מורחב מספר 56403, מטעם משרד האוצר ועומדת בכל תנאי הרגולציה המחמירים ביותר. הערבות היא ערבות אמינה ובטוחה בדיוק כמו הערבות הבנקאית. יש לנו שותפה פיננסית חזקה, אחת מחברות הביטוח הגדולות במשק, וגם קיבלנו את תמיכת משרד הכלכלה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. יתר על כן, בתהליך החיתום אנו מאמתים את פרטי האשראי של הלקוח, ואת הערבות שלנו מקבלים רק מבקשים שעוברים בהצלחה תהליך שאישר יכולת החזר אשראי, כולל דו"ח אשראי עסקי. אבל זה לא הכל, על מנת שהלקוחות שלנו יוכלו לישון עוד יותר בשקט בלילה, דאגנו להם בנוסף ל"כרית ביטחון" - פיקדון כספי בשיעור של 10% מסך הערבויות המונפקות, שיופקדו בחשבון נאמנות להבטחה נוספת של התחייבויות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עד כה מנינו את יתרונות OBLI בעיקר בגזרת השוכרים והסוחרים. מהם יתרונות המודל שלכם עבור בעלי הנכסים או הספקים?
"בעלי הנכסים או הספקים מרוויחים ב-OBLI יתרונות שהם לא קיבלו בעבר. אם נתחיל עם הספקים הרי שאנו עוזרים להם להגדיל את קהל הלקוחות שלהם באמצעות הטבה (חינמית מבחינתם) שוות ערך לכסף עבור לקוח שרכש מהם סחורה - ערבות ללא פיקדון! בנוסף אנחנו מנהלים עבורם את תחום הערבות לכלל העסקאות שלהם, בעזרת מערכת תפעול, בקרה והפקת דו"חות ישירות למחשב העסק. זהו שירות דיגיטלי חינמי לחלוטין שפוטר אותם מהתעסקות עם מסמכים מיותרים ומבטל את הסיכון וההפסד של איבוד שטר הערבות. גם בעלי נכסים להשכרה שבוחרים (ובצדק) בערבות OBLI ומשחררים את השוכרים שלהם מהפקדת ערבות, למעשה הולכים לקראת השוכרים ונותנים להם הטבה בשווי אלפי שקלים. אם אותם שוכרים יצטרכו לבחור בין דירה או חנות עם פיקדון או בלי, הם יבחרו בנכס שמגיע עם ערבות OBLI".
אז מה השורה התחתונה מבחינתך?
"שהעולם צועד לקראת עתיד פיננסי הנסמך על חדשנות טכנולוגית, ותהליכים פיננסיים ופתרונות מתקדמים, פשוטים ובטוחים, מחליפים את הישנים. ערבות Obli ללא פיקדון משנה את חוקי המשחק בתחום שכבר מזמן צריך היה לנער ממנו את האבק. השירות שלנו נותן: ממשק דיגיטלי חכם במקום בירוקרטיה בנקאית, תזרים מזומנים לפיתוח העסק במקום כליאת פיקדון גבוה בריבית אפסית ושירות טכנולוגי חדשני ובטוח במקום התעסקות מיותרת וקושי בשליטה. אנחנו קוראים לציבור, שוכרים ומשכירים, סוחרים וספקים – להצטרף למהפכה שלנו וליהנות מקבלת ערבות דיגיטלית קלה ומהירה, ללא פיקדון כלוא ובעמלה נוחה והוגנת".