בשיתוף אתר "המקצוענים"

במהלך תקופת שיפוצים תידרשו להתקשר עם עשרות בעלי מקצוע, ספקים ונותני שירות. כדי למנוע ויכוחים מיותרים, תוספות מפתיעות למחיר וחריגות גדולות מדי בתקציב – הנה הסעיפים שכדאי לזכור להכניס להסכם ההתקשרות.
כמובן, שההסכם עם קבלן השיפוצים הוא הכי גדול, מורכב ויקר, אך גם התקשרות נקודתית עם בעל מקצוע אחר, מצריכה סיכומים בכתב.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קבעו את שלבי התשלום במפורש

כדי למנוע מצב שקבלן השיפוצים לא ימשיך להתקדם עם השיפוץ עד שתשלמו לו כסף, דאגו מראש לעגן בכתב בצורה ברורה את תנאי התשלום. התייחסו לא רק לסכום השיפוץ הכולל, ולא רק לחלוקת הסכום למספר תשלומים, אלא התנו בצורה ברורה ומפורשת את העברת כל אחד ואחד מהתשלומים, בהתאם להתקדמות קצב השיפוץ.
הימנעו ממצב שבו אתם משלמים הכל מראש או מחלקים את התשלום רק לשניים. זאת, לא משנה עד כמה לחץ ינסה להפעיל עליכם בעל המקצוע. כמו כן, התייחסו לעובדה שמעבר לקבלן השיפוצים, יש עוד בעלי מקצוע, שגם העבודה שלהם יכולה לעכב את הליך השיפוץ הכולל. לכן, ציינו במפורש גם מועדי ותנאי תשלום לקבלן האינסטלציה, לקבלן החשמל ולקבלן האיטום, למשל.
שימו לב, שבחלק מהמקרים יש צורך בקבלת אישור מרשויות שונות (רשות החשמל, למשל). בכדי להבטיח מצב שקבלן החשמל לא ייעלם לכם, ויבצע את העבודה לשביעות רצונכם ובהתאם לדרישות החוק והתקנים, דאגו לציין במפורש שהתשלום יתבצע בכפוף לקבל אישור מהרשות הרלוונטית.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כך תימנעו מסחיטה של קבלן השיפוצים

קבלני שיפוצים, נותני שירות ובעלי מקצוע, יכולים לעכב אתכם בדרך לקבלת טופס 4. זה רלוונטי בשלבים של בנייה חדשה או בשיפוצים נרחבים, המחייבים קבלת טופס 4 גם כן. כדי למנוע מצב זה, אל תסכימו לשלם את התשלום האחרון לפני שקבלן השיפוצים או כל נותן שירות אחר חתמו לכם על המסמכים הנדרשים.
מה למשל? השארת סכום כסף שיינתן לחשמלאי רק לאחר קבלת אישור סופי של חברת החשמל. מה עוד? תשלום סופי לקבלן הביוב והאינסטלציה רק לאחר קבלת כל האישורים מתאגיד המים.
בשורה התחתונה: תמיד תשאירו סכום כסף משמעותי בידכם, על מנת למנוע מצב שבו אתם צריכים לרדוף אחרי נותן השירות האחראי, רק לצורך קבלת כל האישורים הנדרשים מהרשויות ומהגופים הציבוריים השונים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה לגבי מקרים שבהם עליכם יהיה להסדיר תשלומים מול רשויות?
במצב זה, כבר בשלב ההתקשרות חשוב שהקבלן יציין בפניכם בכתב מהם המקרים אותם אתם תצטרכו להסדיר מול הרשויות. כך, לא תופתעו בהמשך הדרך.
חשוב מאוד לציין במפורש שעצם ההגעה של הקבלן לצורך תיאום מול נותני שירות ובעלי מקצוע אחרים, או מול הרשויות, כלול במחיר וייעשה בתיאום אתכם. זאת, כדי למנוע מצב שבו אתם תהיו ניתנים לסחיטה כספית בעניין.

הנספחים שכדאי לצרף לחוזה

גם אם מדובר בהסכם התקשרות קצר בן עמוד אחד, אל תשכחו כמה נספחים חשובים. ביניהם: צילום ת.ז. וספח של בעל המקצוע או נותן השירות, תעודה נדרשת (תעודת חשמלאי מוסמך, טכנאי גז מוסמך, היתר עבודה בגובה וכן הלאה). אל תתפשרו על ציון של שם החברה בלבד. בהמשך, אם בעל המקצוע יחליף את שם החברה ואת המספר שלה, יהיה לכם קשה מאוד להתחקות אחריו.
בנוסף, חשוב לצרף הצהרה של קבלן השיפוצים שהוא מוסמך לביצוע כל העבודות שלקח על עצמו בהתאם לחוק, שהוא מתחייב להעסיק את הפועלים בצורה חוקית, שהוא מבוטח בכל הביטוחים הנדרשים (העתק פוליסות הוא בהחלט יתרון עבורכם).

מנעו מצב של מקלות בגלגלים

הליך שיפוצים, כאמור, כרוך בעבודה מול עשרות גורמים. כדי למנוע מצב שבו קבלן השיפוצים לא משתף-פעולה עם אחד מבעלי המקצוע מטעמו או מטעמכם, או מפסיק את העבודות באמצע, דאגו מראש לסנקציה בכתב בצורה ברורה. כיצד? ציינו שהוא מחויב לשתף-פעולה, וכי אם יעצור את הליך השיפוץ, פעולה זו תיחשב ל'הפרה יסודית' של ההסכם ביניכם, שתחייב אותו בקנס כספי, אותו יידרש לשלם לכם.

מה כלול במחיר שהסכמתם עליו?

לא משנה מה היקף העבודה הנדרש, אל תתפשרו על קבלת חשבונית ועל תשלום מע"מ. הטריק של בעלי מקצוע להוזיל את המחיר תמורת ויתור על תשלום מע"מ, הוא רק לרעתכם. מעבר לעובדה שזה לא חוקי, זה ימנע מכם אפשרות לבוא אליהם בטענה משפטית בהמשך, ומאוד יחליש אתכם אם המחלוקת תגיע לבית-משפט.
בנוסף, לא באמת מדובר בחיסכון. אם תערכו סקר שוק קצר בין 23 קבלני שיפוצים, תגלו שאתם יכולים להשיג מחיר מספיק אטרקטיבי גם בלי לוותר על הזכות שלכם לתשלום בצורה חוקית ומסודרת, שתמנע מהקבלן ומשאר בעלי המקצוע להתנער מאחריות לתיקונים.
ציינו במפורש האם המחיר שהוסכם עליו כולל מע"מ או לא, ובייחוד כשמדובר בהסכם התקשרות בהיקף גדול, דעו שההבדל הזה יכול להיות משמעותי עבורכם מבחינת התקציב הכולל.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ציינו במפורש תוספות שיכולות לצוץ

מה יכול לייקר מחיר במהלך עבודות? עלויות של הובלה, פירוק, אחסון, כלי-עבודה מיוחדים, חומרים מיוחדים וכן הלאה. כדי למנוע הפתעות, בקשו מבעל המקצוע לציין כל תוספת אפשרית שיכולה להתווסף למחיר במהלך עבודת השיפוצים. אם חלק מהחומרים כלולים במחיר, ציינו אילו בדיוק. אם יש צורך באמצעי עזר, כלי עבודה מיוחדים שאתם אמורים לרכוש או תוספות ייחודיות לעבודות מיוחדות – ציינו זאת במפורש.
בכך, תמנעו מצב של התמקחות יומיומית מתישה על תוספות בכל שלב ושלב משלבי הבנייה או השיפוץ.
מה לגבי התקנה של אביזרי קצה ועבודות גמר?
אמנם עלות האביזרים עצמכם היא באחריותכם, אך חשוב מאוד שיהיה ברור שעלות השיפוץ כוללת גם התקנה של כל אביזרי הקצה. מה למשל? התקנה של גופי תאורה, התקנה של ברזים, אסלות, כיורים וכן הלאה.
אם מדובר במפרט של תכנון גינה (או תשתית להקמת גינה), דאגו שהמחיר יהיה כולל את התקנת מחשבי ההשקיה, התקנת גופי התאורה בגינה ומילוי השטח בעפר.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

דגשים על חומרים וציוד

ציינו במפורש את רמת האבזור ואת סוג הצנרת. ציינו במפורש בעל כל החומרים והציוד להיות בעלי תו תקן ישראלי בלבד. אל תשאירו דברים לפרשנות. תכנית אדריכלית ומפרטים טכניים חייבים להיות חלק בלתי נפרד מההסכם ההתקשרות שלכם עם קבלן השיפוצים.
שימו לב שלפני שאתם חותמים דאגתם שיהיו ברשותכם המפרטים עבור כל אחד משלבי השיפוץ: מפרט חשמל, מפרט אינסטלציה, מפרט נגרות וכן הלאה. כל אלו, אמורים להיות מצורפים לחוזה ההתקשרות כנספחים מחייבים. כמו כן, ציינו שהקבלן מתחייב לבצע את השיפוץ בשלבים המקובלים והנהוגים, ולא לשנות את סדר העבודה בהתאם להעדפותיו.
למשל, בחוזה מול קבלן אינסטלציה, חשוב מאוד שיצורף מפרט האינסטלציה, בו יצויין במפורש מאיזה סוג צנרת מים ואינסטלציה מדובר. לגבי מפרט חשמל, חשוב שיצויין איזה סוג חוטי ואיזה סוג אביזרי חשמל, ומה התמחור של כל נקודת חשמל (חד-פאזית ותלת-פאזית). אם במהלך השיפוץ יש צורך בחציבות בקיר לצורך העברת צנרת, חשוב שהן יהיו בקווים ישרים (ולא באלכסון), אלא אם ניתן אישור בכתב המתיר אחרת, ואשר חתום בידי מהנדס.

מה עושים במקרה של שינויים ותוספות שנדרשים במהלך השיפוץ?

"ציינו מראש בחוזה שכל שינוי או תוספת מחיר, לא ייעשו בעל-פה. כלומר, כל צורך מפתיע שיצוץ יצויין במפורש בתכנית הביצוע, וייחתם על-ידי הצדדים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התחייבות הקבלן לביטוחים ולפינוי פסולת

יש לציין במפורש שעל קבלן השיפוצים האחריות לפנות את הפסולת מדי יום. בכל הנוגע לפינוי פסולת בניין, הרי שעליו לעמוד בדרישות החוק ולפנות בהתאם לדרישות, אל אתר הטמנה מורשה, ולשלוח לכם העתק מהאישור על הטמנה כדין.
לגבי ביטוחים: חשוב שבחוזה הקבלן יתחייב על כך שהוא מחזיק את כל הפוליסות הנדרשות בתוקף, אשר מכסות אותו, את כלל העובדים וגם צד ג'. כמו כן, חשוב לציין מפורשות שהקבלן מתחייב לנקוט בכל האמצעים החוקיים למניעת כל תאונת עבודה או מחלה. על העסקת קבלני המשנה וכלל הפועלים באתר השיפוץ להיות באחריותו הבלעדית של הקבלן.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה לגבי ציוד של הקבלן שנשאר בשטח, מי אחראי לו?
כדי למנוע מצב שבו רכוש ייגנב או ייהרס, והקבלן יחייב אתכם בגינו, ציינו במפורש בחוזה שהדבר הוא באחריותו בלבד. זאת, למרות שמדובר בציוד שכביכול נמצא בשטח שברשותכם. לכן, אם הקבלן או מי מעובדיו, בוחרים להשאיר בשטח ציוד, כלי-עבודה וחומרי בניין – הם לוקחים על כך אחריות, ולא יוכלו לפנות אליכם לפצות אותם עבור כל נזק שייגרם להם או עבור כל רכוש שייגנב.

טעויות ביצוע ואיחורים? על חשבון הקבלן

לגבי טעויות בביצוע המפרטים, או איחורים בלוחות-הזמנים, יש לציין שהקבלן יהיה אחראי לשאת בעלויות תיקוני הביצוע. לגבי כל יום איחור, קבעו במפורש קנס מוסכם.
משפצים? אל תשכחו לבדוק את מחירון השיפוצים הנהוג בתחום, לפני שאתם חותמים על תעריפים מופקעים.