כ-20 מיליון שקל הוצאו, על פי החשד, במרמה בשנים האחרונות מקופות פנסיה וקרנות השתלמות שנוהלו בבתי השקעות וחברות ביטוח, ללא ששולמו עליהם מיסים, על ידי חבורה שנהגה לכאורה לזייף מסמכים באופן מקצועי ולהשתמש בחשבונות קש כדי להלבין את הכספים. כך עולה מחקירה שהפכה הבוקר (ב') לגלויה שנוהלה בשנתיים האחרונות במשותף על ידי מפלג הונאה במחוז חוף במשטרת ישראל ופקיד שומה חקירות חיפה והצפון ברשות המיסים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לכלכליסט נודע כי בין בתי ההשקעות וחברות הביטוח שנפלו קורבן למעשי ההונאה ושמקופות העמיתים שלהם הוצאו הכספים במרמה נמנים מנורה, הפניקס, מגדל, מיטב דש, אלטשולר שחם, ילין לפידות, הראל וכלל.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה חדר חקירות חקירה מעצר אזיקים
אילוס אילוסטרציה חדר חקירות חקירה מעצר אזיקים
חשודים כי השתמשו בחשבונות קש כדי להלבין את הכספים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החקירה נולדה בעקבות תלונה שהגיש בנק הפועלים כנגד מי ששימש בעבר כסגן מנהל המחלקה העסקית במועצה מקומית באזור המשולש לאחר שבבנק חשדו כי הוא גנב כספי לקוחות. אחד החשדות שעלו בחקירה הסמויה שנוהלה מאז שנת 2020 הוא גניבת כספים של עשרות עמיתים של מנורה, אשר גם הגישה בהמשך תלונה בנושא.
במהלך החקירה, הבחינו החוקרים בהעברות כספים על ידי החשוד לחשבונות של קרובי משפחה ואנשים נוספים והחלו להתחקות אחר מסלול הכסף. הם נדהמו לגלות העברות של כספים מבתי השקעות שונים בישראל – קופות גמל ופנסיה וקרנות השתלמות שהתגלגלו באותם חשבונות. "מדובר בכספים שנפדו כמעט מכל בתי ההשקעות המרכזיים בישראל, ובראשם מחברת הביטוח מנורה", כך לפי גורם המעורה בפרשה.
בהמשך התברר כי אותו מנהל בכיר בבנק היה חלק מאופרציה רחבה יותר, הכוללת חשוד בכיר נוסף, יועץ השקעות העוסק בענייני ביטוח ושלושה חשודים נוספים אשר חשבונות הבנק שלהם שימשו מעין "צינור" להלבנת הכספים. החמישה, תושבי טירה, כך החשד, הצליחו לזייף אישורי פטור מתשלום מס של רשות המיסים וכך הצליחו להוציא במרמה עבור לקוחותיהם סכום המוערך בכ-20 מיליון שקל מקופות פנסיה וקרנות השתלמות, ללא תשלום מיסים.
בין השאר, כך החשד, זויפו מסמכים שיאפשרו ללקוחות משיכה של קרנות השתלמות לפני תום שש השנים ללא תשלום המס הנדרש במקרה כזה בגובה 35%. בנוסף זויפו אישורי סיום העסקה מצד מעסקים על מנת שניתן יהיה לשחרר כספי פנסיה וגמל מהקופות. "זה היה מפעל שלם של זיוף מסמכים", מספר לכלכליסט גורם שנחשף לחומרי החקירה.
החשד הוא כי ה"שירות" הזה הוצע לכל הפחות ל-130-140 איש כאשר אותם לקוחות למעשה נעו בין שיתוף פעולה לבין "עצימת עיניים", היות ומצידם הצליחו לזכות בפטור מתשלום מס, בעוד החשודים גוזרים קופון נאה ומשלשלים לכיסם עמלות במיליוני שקלים.
אולם החבורה לא הסתפקה בזה, ובמהלך החקירה עלה חשד כי חלק מהחשודים גם הונו לקוחות וגנבו מהם כספים שהיו בקופות שלהם, שאותם שחררו ללא ידיעתם ושלשלו לכיסם. בנוסף, התברר כי כספים אלה הועברו לחשבונות אחרים על מנת לטשטש את עקבותיהם.
הבוקר (ב') הפכה החקירה לגלויה עם פשיטת שוטרי מפלג ההונאה ממחוז חוף, אשר הסתייעו בלוחמי מג"ב ושוטרים ממחוזות חוף ומרכז, על בתיהם של חמישה חשודים בפרשה. בין החשדות שיוחסו להם מרמה, הלבנת הון, השמטת הכנסות וזיופים - כל אחד על פי חלקו בעבירות. השוטרים החרימו מסמכים ומחשבים בבתי החשודים שנעצרו והובאו אחר הצהריים להארכת מעצר בבית משפט השלום בעכו. השופטת ג'ני טנוס האריכה את המעצר של החשודים עד ליום חמישי הקרוב. היא ציינה בהחלטותיה כי קיים נגדם "חשד סביר במדרג גבוה".
אחד החשודים המרכזיים בפרשה, כאמור, הוא אותו סגן מנהל מחלקה עסקית לשעבר בסניף של בנק הפועלים. הוא חשוד שגנב מאות אלפי שקלים מחשבונות לקוחות הסניף וכי היה מעורב בזיוף מסמכים שבאמצעותם נגנבו מעמיתי בתי השקעות כספי קרנות פנסיה וגמל במרמה. בנוסף הוא חשוד כי הלבין את כספי העבירה בחשבונות בנק של אחרים. החשדות שמיוחסים לו הם קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לעשות פשע, גניבה בידי עובד ממעבידו, עשיית פעולה ברכוש אסור, זיוף ושימוש במסמך המזויף בנסיבות מחמירות, השמטת הכנסה במזיד וכן עבירות של שיבוש חקירה והטרדת עד.
החשוד המרכזי השני בפרשה הוא אותו יועץ השקעות, החשוד כי במהלך השנים 2017-2021 זייף מאות מסמכים שונים שבאמצעותם נמשכו במרמה ממאות עמיתי בתי השקעות בארץ מיליוני שקלים מקרנות פנסיה, גמל והשתלמות, תוך שהכספים משוחררים ללא מיסוי וללא תשלום מס למדינה שנע בין 35%-48%, בנוסף הוא חשוד כי ביצע עבירות התחזות ומרמה, כאשר התחזה בשמות אחרים ופתח חשבונות בנק במרמה ששלשלו לכיסו מאות אלפי שקלים.
לחשודים אחרים בפרשה מייחסת המשטרה חשד לפיו היו שותפים לעבירות המרמה וההונאה כלפי בנקים ובתי השקעות ועמיתי קופות גמל – שכספיהם נגנבו, וכן כי היו שותפים להלבנת ההון היות שחשבונות הבנק שלהם שימשו כצינורות להסתרת כספי העבירה.
בימים הקרובים צפויים החוקרים לעמת את החשודים בפרשה עם העדויות והחומרים שעלו עד כה בחקירה. כמו כן, ההערכה היא כי יבוצעו מעצרים של מעורבים נוספים בפרשה.
רפ"ק סמי סיאגה, ראש מפלג הונאה במחוז חוף אמר לכלכליסט כי "מדובר בחקירה כלכלית מורכבת שנעשתה בשיתוף פעולה שלנו עם רשות המיסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ובמעורבות המפקח על הבנקים. החקירה נמשכת בעצימות גבוהה, כאשר המטרה היא להגיע לחקר האמת ולשים את היד על הכספים שהוצאו במרמה ונגנבו ולחלט אותם".