בשיתוף מזרחי-טפחות
בחודש שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את סקירת הנדל"ן השנתית, שהצביעה על ירידה של כ-34% במכירת דירות בשנת 2023. השנתון הראה כי בחודש אוקטובר נרשם שפל חסר תקדים – רק 930 דירות חדשות נמכרו בישראל. לשם השוואה – באוקטובר 2021 נמכרו 5,648 דירות חדשות.
סקירת הנדל"ן השנתית הוכיחה את מה שהיה כבר ידוע לרבים: שוק הנדל"ן עובר בשנה האחרונה טלטלה משמעותית. טלטלה שהתחילה עם עליית הריבית, המשיכה עם המחלוקת הציבורית בנושאים המשפטיים ועליית יוקר המחייה, והגיעה לשיאה עם פרוץ המלחמה, במסגרתה נכנס השוק לקיפאון, והגיב בירידות חדות בביקושים לדירות ולמשכנתאות.
3 צפייה בגלריה
בצוותא חריש
בצוותא חריש
הציבור הישראלי חושש היום שהביקושים הערים יפגשו מלאי נמוך של דירות מוכנות, והתוצאה תהיה עליות נוספות במחירי הנדל"ן
(צילום: בצוותא חריש)
בשבועות האחרונים השוק מראה סימנים של התאוששות הדרגתית. "רוכשים שהתלבטו לפני המלחמה אם 'לרדת מהגדר' ולרכוש דירה, חוששים שבתום המלחמה הפעילות במשק תזנק ואיתה גם הביקושים לדיור", מציין דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות.

אתגרים, סיכונים - וגם יתרונות של רוכשי דירות בימים אלו

במסגרת פרויקט "בקרוב יהיה לנו בית", ידיעות אחרונות, ynet ובנק מזרחי טפחות הזמין את הקוראים ששוקלים לרכוש דירה או שנמצאים בעיצומו של התהליך, להצטרף לפרויקט וליהנות מליווי מומחה אישי בתהליך לקיחת המשכנתה. בשבועות הקרובים ישתפו המשפחות הנבחרות בסיפורם ובתהליך הקנייה. לקראת הזנקת הפרויקט, ביקשנו לברר אילו אתגרים, סיכונים וגם יתרונות עומדים בפני רוכשי דירות בימים אלו.
"הציבור הישראלי חושש היום שהביקושים הערים יפגשו מלאי נמוך של דירות מוכנות, והתוצאה תהיה עליות נוספות במחירי הנדל"ן", אומר דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי-טפחות. "השאלה שמטרידה, היום אולי יותר מתמיד את הציבור הישראלי שמעוניין לרכוש דירה היא האם עכשיו הוא הזמן המתאים לקנות דירה ולהתחייב למשכנתא".
3 צפייה בגלריה
דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי-טפחות
דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי-טפחות
דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי-טפחות.
(צילום: אילן בשור)
מעניין לציין שסקר שערך לאחרונה בנק מזרחי טפחות באמצעות מכון מחקר שילוב עולה מעל 50% מהציבור חושבים שבכל זמן נכון לרכוש דירה בישראל, מה שאולי מסביר את התאוששות שוק הדיור והמשכנתאות גם בעת המלחמה.
"אמנם יש תחושה של התאוששות מתונה בשוק", מוסיפה נופר יעקב, יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות. "אבל ההתאוששות מלווה בחששות ובחוסר וודאות. ניכר שהציבור נוהג בזהירות ושוקל את צעדיו".
3 צפייה בגלריה
נופר יעקב , יו"ר התאחדות יועצי משכנתאות
נופר יעקב , יו"ר התאחדות יועצי משכנתאות
נופר יעקב, יו"ר התאחדות יועצי משכנתאות
(צילום: ריאן פרויס)
אילו סיכונים יש בימים אלו בנטילת משכנתא ואיך אפשר למזער אותם?
יעקב: "הרבה אנשים שקיבלו החלטה לקחת משכנתא בתקופה הזו, מתמודדים עם רמת ריבית גבוהה שצפויה לרדת. תכנון נכון יחסוך להם עשרות ומאות אלפי שקלים בעמלות פירעון. הסיכון הגדול בתקופה הזו הוא בנטילת הלוואות בלון. אני לא ממליצה להיכנס לתהליך של רכישת דירה בלי לדעת איך העסקה נסגרת מתחילתה ועד סופה.
פלדמן: "לאחרונה, החל הבנק להציע מסלול חדש וייחודי שפותח לאחרונה ורלוונטי מאוד לתקופה זו של חוסר וודאות- מסלול 'משכנתה בטוחה' - סכום ההחזר החודשי עשוי להשתנות מחודש לחודש בהתאם לתנאי המסלול כמפורט באתר הבנק. שינוי התקופה משפיע על סכום הריבית הכולל שישולם".
״משכנתה בטוחה- סכום ההחזר החודשי עשוי להשתנות מחודש לחודש בהתאם לתנאי המסלול כמפורט באתר הבנק. שינוי התקופה משפיע על סכום הריבית הכולל שישולם״
"אנחנו נתונים להמון שינויים חיצוניים במשק, גם מבחינה תעסוקתית וגם מבחינת התנודתיות של הריביות" מוסיפה יעקב. "בבואנו ליטול משכנתא, יכול להיות שיהיה שינוי שלא יאפשר לנו לקבל אותו. לכן אני לא ממליצה להיכנס בתקופה הזו לתהליך של רכישת דירה בלי הון עצמי של לפחות 25%".
למרות הסיכונים, ישנם גם יתרונות בקניית דירה בתקופה הזו, מציין פלדמן. אחד היתרונות שהולידה תקופת הקיפאון היא גמישות מצד קבלנים, שמעניקים הטבות והקלות ברכישה דירה. "אנחנו רואים קבלנים שמשתתפים בעלות המשכנתא בדרך של 'סבסוד ריבית' וגם מוכנים להתגמש בלוח התשלומים ולהסתפק בשלב זה בחלק נמוך מהתמורה עבור הדירה - אפילו 10% בלבד - והיתרה רק הסמוך לכניסה לדירה".
מה הלכי הרוח הכלכליים בקרב הציבור בימים אלו, 5 חודשים לתוך המלחמה?
יעקב: "אנחנו רואים כמה מגמות מעניינות. הדוח האחרון שפרסם בנק ישראל, הראה עלייה של 17% בנטילת הלוואות לכל מטרה. המשמעות של הנתון הזה הוא שהציבור במצוקה תזרימית והוא מחפש פתרונות ארוכי טווח".
בשבוע שעבר בנק ישראל הקפיא את הורדת הריבית – מה זה עושה לשוק הדיור והמשכנתאות?
פלדמן: בעוד שהריביות בתקופה הנוכחית עדיין גבוהות, קיימת הערכה כי הריביות צפויות לרדת במהלך שנת 2024. ולכן ניתן לצפות כי השנה נראה עליה בביקוש למשכנתאות חדשות. ללווים להם קיימת משכנתה בבנק אנו נותנים מגוון של פתרונות על מנת לסייע בהתאמת ההחזר החודשי ליכולת הנוכחית של משק הבית".
יעקב: "חשוב להפריד בין לקוחות חדשים שנמצאים לקראת רכישת דירה, ויש להם אפשרות להמתין עם ההחלטה, לבין לקוחות שמתמודדים עם החזרי המשכנתא וזקוקים נואשות להורדת הריבית. לתחושתי, בנק ישראל רגיש וקשוב לשטח. השבוע הפיקוח על הבנקים הודיע על הארכה נוספת במתווה של דחיית תשלומי המשכנתאות עד יוני 2024".
איך להערכתם תיראה שנת 2024 בשוק הדיור?
פלדמן: "במבט קדימה, ניתן להעריך באופן זהיר, שככל שהחיים יחזרו למסלולם, במקביל לירידה הדרגתית בריבית, נראה את משרדי המכירות מתמלאים שוב ברוכשים ואת אתרי הבנייה חוזרים לפעילות מלאה, יחד עם הגברת הקצה בהתחלות הבנייה. יכול להיות שבשנת 2024 המחירים ישובו לעלות והמצב יחריף ככל שהביקוש הגובר יפגוש מלאי נמוך יותר של דירות זמינות".
יעקב: "שנת 2024 תהיה מאתגרת. אנחנו לא רואים ירידה במחירי הדיור כפי שחשבנו שתהיה. אנשים ישבו על הגדר ולאט הם חוזרים, אבל אין היערכות של המדינה לביקושים. כל הבעיות האלו יתגלגלו מהר לפתחנו, הצרכנים".

בעלי דירה? דרור פלדמן עונה לכם על שאלות

בת זוגי במילואים מאז תחילת המלחמה. האם מגיעות לנו הקלות והטבות במשכנתא?
"בהחלט. ללווים במילואים קיים מתווה מיוחד של דחיית תשלומים. במסגרת המתווה , על הסכומים שנדחים לא חלה ריבית והצמדה. לאחרונה הוחלט על הארכת המתווה לשלושה חודשים נוספים , עד יוני 2024. עם זאת, חשוב לוודא שפריסת התשלומים נעשית בצורה מושכלת ובאופן שלא יכביד בעתיד על משק הבית ".
אנחנו גרים בבית פרטי במרכז ורוצים לבנות ממ"ד – האם מגיע לנו סיוע?
"בעקבות המלחמה, אושר מסלול מהיר להיתר בניית ממ"דים בדירות ופטור מהיתר בנייה לממ"דים בבתים פרטיים בכל הארץ. מי שמעוניין לבנות ממ"ד יכול לקבל בבנק מימון למשכנתא למטרה זו".
  • האמור לעיל הינו בבחינת מידע בלבד ואינו מהווה הצעה למתן ההלוואה. מתן כל סוג אשראי בכפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
בשיתוף מזרחי-טפחות

פורסם לראשונה: 06:36, 08.03.24