"אנחנו חושבים שהמדינה לא צד בעניין איחור במסירת הדירות. התקבלו פסיקות בעבר ואנחנו פועלים להביא פועלים ולהחזיר את הענף לפעילות. יש 100% שיתוף פעולה ביננו לבין משרד הבינוי והשיכון. אני אופטימי לגבי הסיוע לענף. אבל לגבי פיצוי לסוגיית איחור המסירה - נכון לעכשיו לא יהיה". כך אמר היום אסף וקסלר, רכז שיכון ונדל"ן באגף תקציבים במשרד האוצר, בפאנל בנושא ענף הנדל"ן בכנס של מרכז הבנייה הישראלי שמתקיים בעיר אילת. נזכיר כי סוגיית האיחור במסירת הדירות מעסיקה רבות את הקבלנים שטוענים שעל המדינה להשתתף בפיצוי שמגיע לרוכשים על האיחור וזאת בשל המלחמה.
כבר ארבעה חודשים שאתרי הבנייה פועלים במתכונת חלקית בגלל מצוקת העובדים ואין ספק שאיחור במסירת הדירות לרוכשים רק יילך ויעמיק. נכון להיום אין הסכמה על מתווה פיצוי בממשלה. עוד אמר בהקשר זה וקסלר כי: "מלחמה מייצרת הרבה אתגרים להרבה ענפים במשק ויש פיצוי משמעותי גם לענף הנדל"ן מכיוון אחר".
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון התייחס אף הוא לנושא: "יש עוד בעיה בנושא איחורי המסירה והפיצוי. בדקנו עד כמה יש איחורים במסירת דירות עוד לפני המלחמה. גילינו שיש לא מעט. עכשיו, יש בעיה למצוא את הצדיקים שמאחרים במסירה רק בגלל המלחמה ולראות שפיצוי, אם יהיה, לא יגיע לטרמפיסטים שלא מגיע להם. אני מבין גם את השלכות הרוחב שבאוצר חוששים מהן, של פיצוי בתחום הזה. זה יכול לפתוח פתח להתייחסות דומה להרבה תחומים נוספים".
2 צפייה בגלריה
פאנל בנושא נדל"ן בכנס מרכז הבנייה באילת פברואר 2024
פאנל בנושא נדל"ן בכנס מרכז הבנייה באילת פברואר 2024
פאנל בנושא נדל"ן בכנס מרכז הבנייה באילת
(צילום: עידן גרוס)
עוד מהלך שמקודם כחלק מתוכנית הדיור של הממשלה הוא סיוע לקבלנים במכירות הפרי-סייל. נזכיר כי המכירה המוקדמת (פרי-סייל) היא תנאי של הבנקים וגופי המימון כדי שהקבלנים יוכלו לקבל את הכסף ולהתחיל בפרויקט. במסגרת הפאנל חשף וקסלר ממשרד האוצר כי מדובר בתוכנית בהיקף של כמיליארד שקל ערבויות ליזמים וקבלנים. נציין כי בתוכנית הממשלתית דובר על 50 מיליון שקל בלבד, וכאשר נשאל וקסלר על כך הוא הבהיר כי 50 מיליון שקל הם רק "תמחור הסיכון של משרד האוצר לערבויות האמורות".

"כמו לעמוד מול כיתת יורים"

"כשהבנתי שצריך לטפל בנושא הזה ופניתי לגורמים הרלוונטיים אמרו לי שאני נכנס לנושא מורכב. שזה כאב ראש אחד גדול, כמו לעמוד מול כיתת יורים. אבל מיצינו את הפתרונות הקיימים צריך להביא עובדים זרים", כך אמר מורגנשטרן, בכנס כשהתייחס לסוגיית העובדים הזרים והמחסור החמור בידיים עובדות בשטח ואמר: "47 עובדים זרים נוחתים היום ויגיעו עוד אלף עובדים מהודו בשבוע הקרוב. אני אמרתי כבר מזמן - אם רוצים להביא עובדים כאן ועכשיו, צריך להכניס את הפלסטינים. אם לא, צריך להביא עובדים זרים ולהפסיק עם הבירוקרטיה". כידוע, ממשלת ישראל לא התירה כניסה של פלסטינים עד כה ולכן בממשלה מנסים לפעול להבאת עובדים זרים, אך נכון להיום המספרים עדיין נמוכים. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון התייחס לכך ואמר: "אנחנו עושים תהליך שלא עשינו אף פעם. אנחנו הגדלנו את המכסה של עובדים זרים לעד 65 אלף, ומביאים חברות זרות ומביאים ממדינות בלי הסכמים ביליטרליים. עד עכשיו מיינו עשרת אלפים בחו"ל וצריכים להגיע בין 1000 ל-2000 עובדים בקרוב". כשנשאל מורגנשטרן כמה יגיעו בפועל בטווח הקרוב: "אנסה להיות אופטימי אבל ריאלי", הוא השיב, "בחודש וחצי הקרובים אני מקווה שיגיעו עוד 20 אלף עובדים". נזכיר כי הקבלנים טוענים שהמחסור עומד על קרוב ל-100 אלף עובדים כך שמדובר במספר קטן יחסית לצורך.
2 צפייה בגלריה
יהודה מורגנשטרן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
יהודה מורגנשטרן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
יהודה מורגנשטרן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון
(צילום: עידן גרוס)
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, התייחס אף הוא למצב הענף ואמר בכנס: "פעם ראשונה שאני רואה את משרד השיכון נרתם במאה אחוז לטובת הענף. אבל זה לא מספיק. יש משרדים נוספים ויש חוסר בתכלול. נכון שחובה לוודא שיגיעו לכאן עובדים ראויים, שלא יהיה סחר בבני אדם. אבל צריך לייצר מצב שיש אדם אחד שהוא ידאג להביא לכאן עובדים. יש סכנה של קריסה של חברות בנייה בעיקר בתחום הביצוע. היום יש הוצאות מאוד גבוהות, זה איום אסטרטגי גם על היזמים". לשאלה האם נכון להכניס פלסטינים חזרה לעבודה בישראל השיב סרוגו כי: "יש דעות לכאן ולכאן אבל לא אכפת לנו מאיפה יביאו עובדים, מצידנו מהירח. המדינה חייבת לקבל החלטה בנושא". גם סרוגו התייחס לסוגיית האיחור במסירת הדירות ואמר: "הנטל צריך להתחלק בין שלושה גורמים - המדינה, היזמים ורוכשי הדירות. זה פיתרון טוב כי אחרת בתי המשפט יוצפו בפניות של רוכשים ושל קבלנים".
משתתף נוסף בפאנל היה מנכ"ל מינהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח, שהתייחס לעולם התכנון ולצורך במיגון והתחדשות עירונית: "ענף התכנון לא מושפע מהמחסור בעובדים ואנחנו אישרנו תוכנית לכ-170 אלף יח"ד בשנה החולפת. במקביל האצנו את הפעילות שלנו בהתחדשות עירונית. ההתחדשות באה למגן את אותם המבנים שלא ממוגנים. במקביל , בשלושת החודשים האחרונים פתרנו הרבה בירוקרטיה ופתחנו אפשרות להקים ממ"ד בדרך מקוצרת".