בעקבות מלחמת חרבות ברזל ומצב החירום במשק, ועל בסיס שיתוף פעולה בין משרד המשפטים לבנק ישראל ובאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט, קבע שר המשפטים יריב לוין תקנות לפיהן צ'קים שסורבו בגלל שלא היה להם כיסוי במהלך חודש אוקטובר, לא יכללו ברשימת הצ'קים המביאה להטלת הגבלה על חשבון שאליו הם משוכים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בהתאם, צ'קים אלה יוסרו גם מרשימת הצ'קים למשלוח התראה בגין חמישה צ'קים ללא כיסוי. בנוסף, הקלות אלו יחולו למשך חודש נוסף, כלומר עד סוף חודש נובמבר, על קבוצות אוכלוסיות זכאיות, כגון תושבי היישובים שנפגעו, משרתי ומשרתות מילואים ובנות ובני זוגם, נעדרים, חטופים או שבויים ובני משפחותיהם, נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם ועוד.
1 צפייה בגלריה
צ'ק
צ'ק
צ'ק
(צילום: עמת מגל)

לגבי ההקלות שיינתנו בחודש נובמבר, למעט תושבי היישובים שנפגעו, יתר הזכאים יצטרכו לפנות לבנק על מנת ליידע אותו בעניין זכאותם להקלות אלו, שכן המידע בדבר השתייכותם לאותן קבוצות אוכלוסייה לא מצוי בידי הבנקים.
יצוין, כי גריעת הצ'קים אינה פוטרת מהחובה להעברת התשלום למוטב ומהשלכות שליליות אחרות שעלולות להיות לאי תשלום הצ'ק, כדוגמת פתיחת הליך בהוצאה לפועל לנוכח זכות המוטב לפעול לגביית הצ'ק באמצעות לשכת ההוצאה לפועל או השפעה על חיתום האשראי של הלקוח.
לדברי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), עו"ד כרמית יוליס, מדובר במהלך "שיוכל להביא להקלה וסיוע לכלל האוכלוסייה, ובפרט לאוכלוסיות שנפגעו באופן ישיר מהמצב הביטחוני הקשה במדינתנו. מטרת התקנות היא להקל על ההתמודדות הכלכלית בסיטואציה המורכבת של המלחמה. אנו פועלים כל העת על מנת לקדם מענים נוספים ומשלימים במישור האזרחי לנפגעים הזקוקים לסיוע".
המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, מסר : "חשוב שתעמוד בעת הזאת לזכות הנפגעים היכולת למנוע הטלת סנקציות משמעותיות על חשבונם, יחד עם שהות שתאפשר להם להתארגן כלכלית באופן מדורג בהתאם לשלבי השיקום מהמצב הקשה אליו נקלעו. אני קורא לציבור הזכאים לעשות שימוש מושכל בהקלות שניתנו על ידי התקנות. ככל שהדבר ניתן, אני ממליץ להגיע להסדר תשלומים חלופי עם המוטב, ולפעול למניעת הצגת צ'קים ללא כיסוי בחשבון ככל האפשר".