נזק של מיליארדי שקלים נגרם ליותר מ-20 יישובים בגבול לבנון כתוצאה מירי ישיר של חיזבאללה. כל אזור הגבול נטוש למעשה, וליותר מאלף בתי עסק וחקלאים נגרמו נזקים כלכליים כבדים בחודשיים וחצי האחרונים.
בשל המצב בצפון בסמוך לגבול עולה כי מאות רבות של בתים נהרסו כליל, או נגרם להם נזק משמעותי בהיקף של מאות מיליוני שקלים. כמו כן, נגרמו נזקים חמורים ברפתות, לולים, שטחים חקלאיים, לתשתיות, למאות כלי רכב וכלים חקלאיים ולרכוש ציבורי כמו גדרות, כבישים, עמודי תאורה וכדומה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ירי טיל נ"ט למטולה מלבנון
ירי טיל נ"ט למטולה מלבנון
ירי טיל נ"ט למטולה מלבנון
ברשות המסים הסבירו אתמול כי שמאים של הרשות לא מורשים למעשה להיכנס לרוב היישובים בשל הוראות פיקוד העורף, ולכן לא ניתן לפי שעה לערוך שומות מדויקות ולהעריך את הנזקים. עם זאת, במקרים מסוימים ישולמו מוקדמות לבעלי הרכוש שניזוק.
רשות המסים העניקה בינתיים מענק אחד של 1,000 שקל ל-76,000 לתושבי יישובי הספר שבגבול (לעומת שני מענקים לתושבי עוטף עזה). למשפחה ניתן לקבל עד 5,000 שקל, כלומר עבור הורים ושלושה ילדים. במקרה שבו יש יותר מחמש נפשות במשפחה המענק לא יעלה על 5,000 שקל.
מבחינת העסקים, כל בעלי החנויות ובתי העסק בעשרות היישובים המוגדרים כיישובי ספר, כולל הערים קריית-שמונה ומטולה, יפוצו ב-100% על הנזקים והירידה במחזור.
לפי דיווח של רשות המסים מאתמול, כ-70% מבעלי העסקים בגזרת הגבול עזבו את היישובים ועסקיהם מושבתים כליל או כמעט לגמרי. ברשות ישלמו מקדמות וגם פיצוי מלא למי שיגישו תביעות על הפסד הכספים והירידה במחזור בעסק.
ברשות המסים ציינו בעניין הזכאות לפיצוי של עסקים וחקלאים ביישובי הספר בצפון, כי עסקים ביישובים אלה, ובכלל זה חקלאים, זכאים לפיצויים במסגרת המסלול האדום, שבו ניתן לקבל פיצוי מלא בגין הפסד או אובדן רווח בשל אירועי מלחמה או פעולות איבה, בכפוף לעמידה בתנאי הפסקת פעילות ותשלום שכר לעובדים.
כדי להקל על אותם עסקים פתחה רשות המסים את האפשרות לבקש מקדמה על חשבון הפיצוי, בגין מלחמת חרבות ברזל, בגובה של 70% מהמחזור המדווח וזאת עוד בטרם הגשת תביעה.
להגשת בקשה למקדמה ולרשימת יישובי הספר לגביהם נקבע כי הם זכאים לקבלה ניתן להיכנס לאתר רשות המסים.
לפי נתונים ממערך הדיגיטל הלאומי ומשרד התיירות, 58,000 ממפוני גבול הצפון שוהים בבתי מלון וכ-70,000 בדירות שכורות בכל רחבי הארץ, בניהול משרד התיירות. חלק שכרו דירות ביישובים מדרום לקו הגבול והמדינה מממנת להם את השכירות. מי שאינם שוהים בבתי מלון מקבלים מענקים, לפי סכום של 6,000 שקל לחודש למבוגר ו-3,000 שקל לחודש לילד. זאת לפי מפתח של תשלום 200 שקל ליום למבוגר ו־100 שקל עבור ילד.