חברת גוגל ואוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי הרצליה לשעבר) הודיעו היום (ראשון) כי הן מקימות ביחד בית ספר למקצועות ההייטק. בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, סיפר יו"ר דירקטוריון האוניברסיטה, פרופ' אוריאל רייכמן, כי "גוגל החליטו לבוא אלינו ולא למוסד אחר כי הם יודעים שאנחנו מוסד יזמי, כי יש לנו את הרצון ואת היכולת וכי אנחנו הכי טובים והכי קשובים למציאות. הם עשו החלטה חכמה".
על הסתירה לכאורה בין "יוקרתיות" האוניברסיטה הפרטית, אשר שכר הלימוד בה לרוב משמעותית יותר גבוה מאשר באוניברסיטאות אחרות בארץ, לבין הרצון "ליצור הזדמנויות לאנשים", אמר פרופ' רייכמן כי "אחד לא שייך לשני. מדינת ישראל לא מוכנה לממן את הפעילות שלנו ולכן אנחנו בהכרח גובים שכר לימוד כדי לאפשר לנו לשמר את הרמה, אבל זה לא מוציא את השליחות שלנו להכשיר למנהיגות חברתית ולסייע לגורמים נוספים להיכנס לשוק העבודה. המטרה היא שבתוך חמש שנים לפחות 2,000 איש ישתלבו בשוק ההייטק".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מטה גוגל בעמק הסיליקון
מטה גוגל בעמק הסיליקון
מטה גוגל בעמק הסיליקון
(צילום: AFP)
לפי יוזמות התוכנית, "מטרת בית הספר היא לתת הזדמנות לכל אדם שרוצה להשתלב במנוע הצמיחה הגדול ביותר במשק הישראלי – תעשיית ההייטק, על-סמך כישוריו האישיים והתאמתו לתוכנית. למשתתפות ולמשתתפים מאוכלוסיות הנמצאות בתת ייצוג תהיה הזדמנות שווה להצטרף לתוכנית ללא קשר ליכולתם הכלכלית לשלם על הקורס".
לצורך כך, לדברי פרופ' רייכמן, גוגל השקיעה בתוכנית למעלה מ-15 מיליון דולר, במה שכולל בין היתר תוכנית מלגות למשתתפי התוכנית. "בית הספר להייטק פונה לאוכלוסיות הנמצאות בתת-ייצוג בהייטק הישראלי, ביניהן נשים, חרדים, ערבים, יוצאי הקהילה האתיופית ופריפריה גאו-חברתית. ההגעה לאוכלוסיות מוחלשות הינה בשיתוף החברה האזרחית וארגוני המגזר השלישי. הלימודים יתקיימו ב-Google קמפוס בתל אביב ובאוניברסיטת רייכמן בהרצליה", ציינו יוזמות התוכנית.
בנושא זה ציין פרופ' רייכמן כי "עלות ההכשרה היא 50 אלף שקל לקורס של שנה עם המון פעילות אינטנסיבית של עבודה אישית ובקבוצות קטנות. מרבית המשתתפים יהיו כאלה שיקבלו מלגות של 100% או פחות מהכסף של גוגל".
עוד אמר פרופ' רייכמן כי "זו יוזמה מאוד מיוחדת שבאה לתת חינוך טכנולוגי שלא לשם תואר, אלא כדי ליצור הזדמנויות לאנשים שהם נמצאים במצב שהם זקוקים לעזרה כדי ללמוד, שראויים לעזרה ושיש להם את הכישורים באמת לקלוט את הידע ועל ידי כך לשלב אותם בתעשייה. בנוסף, חשוב מאוד לתעשיית ההייטק הישראלי לקבל כוח אדם נוסף מאשר לחפש אנשים כאלה במדינות אחרות ומעבר לכך, לדעתי זה הרגע החשוב לחוסן החברתי של החברה ולכן הלכנו למהלך הזה".
על ההבדל בין הקורס לבין תואר אקדמי, אמר פרופ' רייכמן כי "מטרת הקורס היא לתת ידע מעשי, אבל בניגוד לתוכניות אחרות הוא מתחיל בהוראה אקדמית ובלהנחיל לאנשים את יסודות מדעי המחשב. זה נכון שהעיקר הוא ה'בוטקאמפ' שזה הלימוד המעשי, אבל יש בתחילת הדרך את היסודות. אנחנו לא רואים פסול בזה שלצד לימודים תיאורטיים אנחנו נותנים לאנשים את הכלים כדי להצליח בחברה".
2 צפייה בגלריה
רייכמן גוגל
רייכמן גוגל
בעת החתימה. משמאל: פרופ' רפי מלניק, נשיא אוניברסיטת רייכמן, פרופ' אוריאל רייכמן, יו"ר הדירקטוריון, ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל ופרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל העולמית
(צילום: יח"צ)
מנכ"ל Google ישראל, ברק רגב, הוסיף עם פרסום ההודעה כי "בעת ביקור רות פורת, סמנכ"לית הכספים של גוגל העולמית בתחילת השנה, התחייבנו להשקיע סכום של 25 מיליון דולר בגיוון בתעסוקת ההייטק בישראל. בית ספר להייטק של אוניברסיטת רייכמן בשיתוף גוגל הוא השלב הראשון בתוכנית 'Journey to Tech' שתאפשר להרחיב את מעגל המועסקים בהייטק ובו-זמנית לגוון אותו דרך כוח אדם מיומן ואיכותי מכל שכבות האוכלוסייה והמגזרים בישראל".